La fel ca până acum, și noua lege a pensiilor stabilește că, la decesul unuia dintre soți, dacă se îndeplinește condiția unei durate minime a căsătoriei, soțul supraviețuitor poate primi pensie de urmaș. Mai exact, pentru ca soțul supraviețuitor să poată primi pensie de urmaș, trebuie ca durata căsătoriei să fi fost de cel puțin zece ani. Printr-o decizie oficializată în vara lui 2021, Curtea Constituțională a României (CCR) a stabilit că, în asemenea cazuri, nu se iau în calcul și anii de concubinaj. Detaliem în continuare condițiile pentru obținerea pensiei de urmaș, potrivit noii legi din domeniu, care a intrat în vigoare în toamnă. Citește articolul
De la începutul verii, certificatele de naștere și cele de deces se eliberează, în mai multe localități din țară, atât în format digital, cât și fizic. Sistemul a fost extins recent, permițând acum și eliberarea certificatelor de căsătorie în format digital. De asemenea, lista municipiilor, orașelor și comunelor în care actele de stare civilă sunt emise în format digital a tot fost extinsă, ajungând să conțină acum aproape 2.500 de localități (față de 300 în luna iunie), potrivit unui anunț recent al Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Citește articolul
Primăriile unor localități, în special cele ale orașelor mari, oferă diplome și premii în bani cuplurilor căsătorite de mulți ani. De cele mai multe ori, premiile se acordă celor care împlinesc 50 de ani de căsătorie, dar există și primării care, în plus, dau premii atât la împlinirea a 25, cât și la împlinirea a 75 de ani de căsnicie. Citește articolul
O serie de proiecte de acte normative ce conțin măsuri importante pentru cetățeni apar în programul legislativ din acest an al Guvernului, documentul fiind aprobat joi. Printre altele, vor apărea, în următoarea perioadă, schimbări la legislația privind cazierul judiciar, cea privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, dar și la cea privind pregătirea populației pentru apărare. Citește articolul
În vara lui 2022, legislația cu privire la actele de stare civilă a fost modificată, iar noile reguli ar fi trebuit să se aplice din 24 septembrie 2023. Însă Guvernul a decis, la începutul toamnei, să amâne termenul de aplicare a regulilor apărute în 2022 cu un an, respectiv până pe 24 septembrie 2024. Printre schimbările ce ar trebui să se aplice de anul viitor se numără și posibilitatea de a depune cererile privind actele civile la oricare serviciu de evidență a persoanelor sau primărie, cererile urmând să fie soluționate tot acolo, ceea ce va facilita obținerea actelor, dar și faptul că actele de naștere, de căsătorie și de deces nu se vor mai completa de mână, ci vor fi tipărite. Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a precizat recent că, în primă fază, eliberarea actelor de stare civilă potrivit noilor reguli va fi posibilă, în anumite condiții, printr-un proiect-pilot, până la sfârșitul anului, urmând ca acesta să fie extins la nivel național până cel mai târziu în 24 septembrie 2024. Citește articolul
Regulile stabilirii numelui după desfacerea unei căsătorii prin divorț s-ar putea schimba pe viitor, potrivit unei propuneri legislative aflate în dezbaterea senatorilor, astfel încât soții să poată reveni la numele de la naștere, nu doar la cel avut înainte de căsătorie, ca acum. Această schimbare va fi utilă, în special, celor care nu se află la primul divorț. Citește articolul
Proiectul de lege care stabilește că, pe lângă străinii ce stau în România de multă vreme sau sunt căsătoriți cu cetățeni români de mai mulți ani, vor putea obține cetățenia română și străinii cu soț/ soție din țara noastră ce locuiesc în afara granițelor acesteia a primit, la finalul lunii noiembrie, undă verde de la Parlament, dar președintele țării a trimis joi Curții Constituționale a României (CCR) o sesizare de neconstituționalitate în legătură cu acesta. Citește articolul
Din toamna anului 2023, cererile în materie de stare civilă se vor putea depune la oricare serviciu public comunitar local de evidență a persoanelor sau primărie, nu doar în anumite localități, ca acum, potrivit unei ordonanțe recente. În plus, serviciile publice locale de evidență a persoanelor sau primăriile vor avea și competență de soluționare a acestor cereri, ceea ce va facilita obținerea actelor de stare civilă, respectiv a celor de naștere, căsătorie sau deces, și reducerea timpului necesar acestor operațiuni. Citește articolul
Stabilirea cadrului legal pentru operaționalizarea Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC), care, în momentul de față, se află în plină implementare și care va facilita obținerea acestor acte, și introducerea posibilității ca cetățenii să poată depune cererile în materie de stare civilă, din 2023, la oricare serviciu public comunitar local de evidență a persoanelor sau primărie sunt doar câteva dintre măsurile oficializate recent de Guvern prin OG. Citește articolul
Regulile privind emiterea și conținutul actelor civile, adică a celor de naștere, căsătorie sau deces, au suferit recent o serie de schimbări importante, după apariția unei legi în acest sens. Astfel, acum, modificarea sau completarea fără drept ori plastifierea actelor de stare civilă duce automat la anularea lor, iar părinții nu le mai pot da mai mult de trei prenume copiilor. Citește articolul