Pentru respectarea actualelor prevederi ale Codului muncii[1] la incheierea in conditii legale a unui contract individual de munca trebuie sa existe atat consimtamantul partilor[2], cat si forma scrisa a acestuia - lipsa consimtamantului duce la neincheirea contractului iar lipsa formei scrise atrage sanctionarea contraventionala a angajatorului, cu amenda de la 1.500 lei la 2.000 lei pentru fiecare persoana identificata, fara a depasi valoarea cumulata de 100.000 lei, conform art. 276 alin. 1 lit. e) din acelasi act normativ[3].
Mentionam ca daca o persoana a fost primita la munca fara incheierea unui contract de munca si, ca urmare a acestui fapt, evident, nu beneficiaza de drepturile specifice salariatilor, la care ar fi fost indreptatita (vechime in munca, stagii de cotizare etc.), se poate face dovada existentei raportului de munca prin mijloace de proba cum ar fi – inscrisuri (evidente contabile sau orice alte evidente in care sunt trecute drepturile banesti primite), inceputuri de probe scrise, martori, prezumtii.
Un prim rol in acest sens il pot avea inspectorii de munca, pentru ca potrivit art. 5 lit. a) din Legea nr. 108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii
4 , aceasta, prin inspectoratele teritoriale de munca, controleaza modul in care sunt respectate prevederile referitoare la relatiile de munca.
Astfel ca, in temeiul art. 19 alin. (1) lit. h) din aceeasi lege inspectorii de munca au dreptul sa dispuna masuri – la sesizare
5 sau din oficiu - atunci cand angajatorii nu isi indeplinesc obligatiile legale, in ceea ce priveste incheierea in forma scrisa a contractului individual de munca de munca, in cazul nostru.
Una din aceste masuri poate fi tocmai obligarea incheierii contractului individual de munca, de la data prestarii activitatii, daca din verificari rezulta ca s-a prestat “munca la negru”
6.
Acesta va trebui inregistrat tot in maxim 20 de zile de la data stabilirii masurii, neinregistrarea fiind sanctionata contraventional
7 , angajatorul avand obligatia de a plati drepturile salariale cuvenite si contributiile aferente la fondurile de asigurari, potrivit legii, precum si de a inregistra actele care atesta aceste operatiuni - state de plata, declaratii – si de a le depune la inspectoratul teritorial de munca si la gestionarii de contributii.
In acest fel, perioada lucrata anterior, prin intocmirea formelor legale devine vechime in munca, respectiv stagiu de cotizare.
Subliniem ca, in conformitate cu art. 21 din Legea nr. 108/1999, refuzul unui angajator de a aduce la indeplinire o masura dispusa de inspectorii de munca constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3000 lei la 10000 lei.
Daca, totusi, nici prin aceste modalitati persoana nu dobandeste recunoasterea vechimii in munca, atunci poate apela la instanta judecatoreasca competenta.
Pe baza de probe – martori, inscrisuri, interogatorii, probarea prestatiilor efectuate, prezumtii - , instanta poate sa oblige angajatorul la plata drepturilor salariale si a contributiilor datorate catre fondurile de asigurari si la completarea corespunzatoare a carnetului de munca
8 .
Este foarte important ca in cererea de chemare in judecata persoana interesata sa solicite instantei obligarea angajatorului la intocmirea documentelor de plata a salariilor si depunerea acestora la inspectoratul teritorial de munca, pentru ca numai in baza aceastora pot fi efectuate inregistrari in carnetele de munca, in cazul societatilor cu capital integral privat.
Un rol important in proces il pot avea si constatarile inspectorilor de munca solicitate de instanta judecatoreasca.
Hotararea judecatoreasca data intr-o atare situatie este obligatorie pentru angajator. In acest sens art. 277 din Codul muncii dispune ca neexecutarea unei hotarari judecatoresti definitive privind plata salariilor in termen de 15 zile de la data cererii de executare adresate angajatorului de catre partea interesata constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 6 luni sau cu amenda. Actiunea penala se pune in miscare la plangerea persoanei vatamate. Impacarea partilor inlatura raspunderea penala
9.
________________
Note:
1Legea nr. 53/2003 - Codul muncii (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 05.02.2003), modificata si completata ulterior.
2Consimtamantul presupune, in primul rand, cerinta ca fiecare dintre parti sa isi exprime in mod valabil, neechivoc si in deplina cunostinta de cauza, vointa de a contracta si, in al doilea rand, sa se realizeze acordul de vointa al lor, in vederea incheierii valabile a contractului.
3Pentru dezvoltari cu privire la cele doua conditii a se vedea I. Petrea, A. Cioriciu Stefanescu, Conditia consimtamantului partilor versus conditia formei scrise a contractului individual de munca, pe www.Avocatnet.ro.
4Republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 740 din 10.10.2002.
5Precizam ca in conformitate cu art. 18 lit. c) din Legea nr. 108/1999, inspectorii de munca au obligatia sa pastreze confidentialitatea oricarei reclamatii care semnaleaza nerespectarea prevederilor legale in domeniul reglementat de prezenta lege si sa nu dezvaluie conducatorului persoanei juridice si persoanei fizice sau reprezentantului acestora faptul ca inspectia a fost efectuata ca urmare a unei reclamatii.
6In acest sens art. 16 alin. (2) din Codul muncii stipuleaza ca “in situatia in care contractul individual de munca nu a fost incheiat in forma scrisa, se prezuma ca a fost incheiat pe o durata nedeterminata, iar partile pot face dovada prevederilor contractuale si a prestatiilor efectuate prin orice alt mijloc de proba”.
7Art. 7 din Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca dispune ca amenda contraventionala pentru neinregistrarea contractului este intre 3.000 lei si 6.000 lei.
Inregistarea se face si in registrul electronic al salariatilor care trebuie transmis la inspectoratul teritorial de munca in termen de 20 de zile de la data angajarii primului salariat, sub sanctiunea amenzii contraventionale, cuprinsa intre 2.000 lei si 5.000 lei [a se vedea art. 4 coroborat cu art. 8 din Hotararea Guvernului nr. 161/2006 privind intocmirea si completarea registrului general de evidenta a salariatilor (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 172 din 22.02.2006, cu modificarile si completarile ulterioare).
8A se vedea practica instantelor judecatoresti cu acest obiect, in A. Ticlea (coordonator), D. Diko, L. Dutescu, L. Georgescu, M. Ioan, A. Popa (colaboratori), Codul muncii – comentat si adnotat cu legislatie, doctrina si jurisprudenta, Vol. I, Editura Universul juridic, Bucuresti, 2008, p. 150-151.
9Pentru detalii a se vedea A. Ticlea, Tratat de dreptul muncii, Editia a II-a, Editura Universul Juridic, Bucuresti, 2007, p. 931-932.
Comentarii articol (12)