Ce informații trebuie să-ți prezinte comercianții
În magazinul online, comerciantul e obligat să-ți prezinte în limba română, într-un mod cât se poate de clar și accesibil, informații privind datele sale de identificare, caracteristicile principale ale produselor, prețul total de cumpărare și costul de transport, modalitățile de plată și livrare, perioada de valabilitate a ofertei, dreptul de garanție, modalitatea de returnare a produselor etc.
Dacă nu găsești pe site aceste mențiuni obligatorii, comerciantul este cel care trebuie să dovedească prezența lor pe site, iar asta te poate ajuta în situația în care vei avea probleme cu produsele pe care le-ai cumpărat de la el.
Ce trebuie să știi când ți se livrează un produs cu defecte
Vânzătorul e răspunzător față de cumpărător pentru orice neconformitate existentă la momentul când au fost livrate produsele. Dar dincolo de defectele ascunse, cele care nu pot fi semnalate de noi la prima vedere, atunci când primim bunul, defectele vizibile trebuie să ne determine să refuzăm produsul la livrare.
Dacă primim un produs cu defecte vizibile și apoi alegem să-l returnăm, s-ar putea să ne trezim cu o surpriză: să fim "acuzați" că noi am adus stricăciunile și să primim mai puțini bani înapoi. La fiecare livrare, ar trebui să ne rupem din timp câteva clipe și să ne uităm bine la produsul primit. Fără să semnăm de primire, pentru orice neregulă pe care o găsim trebuie să refuzăm produsul și să-l dăm înapoi transportatorului.
Te-ai răzgândit și vrei să returnezi produsul cumpărat?
Produsele cumpărate online pot fi returnate în 14 zile de la primire, fără să dai explicații comerciantului. Poți returna inclusiv produse cărora le-ai adus, spre exemplu, unele zgârieturi, dar e foarte posibil să primești înapoi mai puțini bani. Același lucru poate fi valabil și pentru deteriorarea ambalajului original sau pentru că l-ai aruncat cu totul. Banii îi vei primi înapoi tot în 14 zile. Un comerciant nu-ți poate restricționa acest drept, nici chiar atunci când îți dă mai puțini bani înapoi pentru micile stricăciuni aduse de tine bunului.
Produsele stricate pot fi înlocuite sau reparate
Vânzătorul este obligat să asigure garanția legală a produsului pe o perioadă de doi ani. Ceea ce poate să facă vânzătorul pentru tine este să-ți repare bunul, să-l înlocuiască cu altul funcțional sau chiar să-ți dea banii înapoi. Mai mult, dacă ai convenit cu comerciantul și asupra unei garanții comerciale, înseamnă că acesta și-a prelungit angajamentul de a-ți garanta bunul respectiv pentru o perioadă mai lungă. Tot ce trebuie să faci este să păstrezi bonul fiscal sau factura, precum și certificatul de garanție.
La ce-ți folosește garanția când cumperi un produs la mâna a doua
Poate nu cumperi de Black Friday direct de la comerciant și te gândești să iei un produs de la cineva care îl vinde pe-al său. Te tentează faptul că mai e încă în garanție? Un specialist în drepturile consumatorilor ne-a explicat că garanția pentru produsele luate la altă persoană fizică, la mâna a doua, nu ne poate servi la fel cum i-ar servi primului cumpărător. Mai ales când ar fi vorba de probleme grave care ar reclama schimbarea produsului. Sfatul specialistului: e ideal să existe un contract scris între primul și al doilea cumpărător, pentru a-i servi acestuia din urmă când merge să-și ceară drepturile la service.
Nu lăsa ambalajele să te dea afară din casă
Încă din 2015 a devenit oficial faptul că nu mai e necesară păstrarea ambalajului original pentru a putea beneficia de garanția unui produs. În plus, nici dreptul de a returna un produs nu este condiționat de prezentarea ambalajului, însă aici comerciantul va putea să-ți dea înapoi mai puțin decât ai plătit inițial pentru produsul respectiv. Atenție însă: mulți comercianți se fac că "uită" de acest drept al tău, așa că e bine să le amintești chiar tu!
Cine răspunde pentru pagubele cauzate de produsele defecte?
Dacă ai cumpărat un produs care ți-a pus în pericol sănătatea sau chiar viața ori dacă acesta a provocat pagube altor bunuri, trebuie să știi că poți solicita și obține repararea prejudiciului suferit. Dacă un astfel de produs ți-a cauzat pagube și nu știi pe cine ar trebui să reclami, Legea nr. 240/2004 stabilește că responsabil este producătorul, iar nu cel care-l distribuie. Dacă producătorul nu vrea să-și asume de bunăvoie responsabilitatea, va trebui să îl acționezi în instanță.
Cumpărăturile online cu cardul în condiții de siguranță
Pe Internet, atunci când faci cumpărături cu cardul, trebuie să te ferești nu doar de viruși, ci și de fraude. De aceea, trebuie să știi că băncile nu-ți vor solicita niciodată date personale sau informații vitale, precum numărul cardului, data la care expiră, PIN-ul, parola de Internet sau Mobile banking, prin accesarea unui link transmis prin e-mail.
În afară de faptul că nu trebuie să dai nimănui datele cardului tău, trebuie să te asiguri că faci cumpărături de pe un calculator securizat, cu o conexiune sigură la internet. Ideal ar fi dacă ai face cumpărăturile folosind un cont bancar separat, pentru a nu te trezi că-ți lipsesc chiar toți banii din bancă, iar cumpărăturile să se facă prin intermediul sistemelor bancare 3DSecure.
Lucruri importante de știut când cumperi online din UE
Drepturile pe care le ai în calitate de consumator în România sunt aceleași pe care le ai pe teritoriul tuturor celor (încă) 28 de state membre ale Uniunii Europene (UE). Cu alte cuvinte, poți comanda liniștit din Belgia, spre exemplu, știind că poți returna produsele și beneficia de garanție în condiții destul de asemănătoare. Dacă te gândești că nu te poți descurca singur când ești confruntat cu o problemă privind produsele cumpărate din afara României, atunci trebuie să știi că există o autoritate care te poate ajuta gratuit și la care poți apela oricând pentru informații: Centrul European al Consumatorilor România (ECC România).
Sesizări și reclamații împotriva comercianților români și străini
Dacă ne-am adresat deja comerciantului sau celui care ne prestează un serviciu și am primit o rezolvare nesatisfăcătoare sau chiar deloc, abia atunci ne putem adresa autorităților din domeniu: Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, care este deja o instituție arhicunoscută, dar și ECC România, când e vorba de comercianți din UE. Cel mai important lucru este să însoțim plângerile noastre de copiile tuturor documentelor pe care ni le cer. În orice caz, indiferent de rezolvare, vom primi un răspuns de la aceste autorități într-o lună de zile.
Comentarii articol (3)