Procedura SAL, termenele de soluţionare a litigiilor, precum şi entităţile responsabile de funcţionarea procedurii sunt reglementate prin Ordonanţa Guvernului nr. 38/2015 privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți.
Pentru a avea acces la procedura SAL, consumatorul trebuie să completeze o cerere disponibilă aici, iar ulterior să o depună personal ori să o transmită online sau prin poştă la sediul Direcţiei SAL competente să soluţioneze litigiul.
Cererea trebuie să cuprindă următoarele:
- anumele, prenumele și datele de identificare ale consumatorului (sau numele reprezentantului consumatorului şi dovada calităţii de reprezentant al acestuia, dacă este cazul);
- numele, prenumele și datele de identificare ale comerciantului;
- prezentarea situației de fapt;
- cuantumul pretenţiilor şi, după caz, modul de calcul al acestora;
- documentele anexate în susținerea cererii;
- semnătura consumatorului și/sau a reprezentantului acestuia.
Înscrisurile pe care consumatorul doreşte să le utilizeze în susţinerea cauzei se vor prezenta în două exemplare (cu mențiunea „conform cu originalul” și semnătură, pe fiecare pagină), unul pentru Direcția SAL și unul pentru a fi comunicat comerciantului.
Procedura SAL se derulează în scris, cu excepția situațiilor în care Direcţia SAL apreciază că este necesară prezența părților.
Desfăşurarea procedurii SAL
Potrivit OG 38/2015, pe tot parcursul desfăşurării procedurii SAL, părțile (consumatorul şi comerciantul) au dreptul de a-și exprima punctul de vedere cu privire la reclamația care face obiectul litigiului, în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării acesteia, precum și de a primi, din partea entității SAL, argumentele, probele, documentele și elementele de fapt prezentate de cealaltă parte.
De asemenea, părțile nu sunt obligate să folosească un avocat sau un consilier juridic, dar pot apela la consultanță independentă sau pot fi reprezentate sau asistate de o parte terță sau de reprezentanți ai asociațiilor de consumatori în orice etapă a procedurii;
Tipuri de soluţii posibile
Încheierea procedurii SAL se realizează când Direcţia SAL propune sau impune o soluţie părţilor, conform OG 38/2015.
În cazul procedurilor SAL prin care se propune o soluție, consumatorii au posibilitatea de a se retrage din procedură în orice moment, dacă nu sunt mulţumiţi de modul de desfășurare a acesteia, precum şi de a alege dacă acceptă sau nu soluţia propusă. În plus, implicarea în procedură nu exclude posibilitatea de a cere despăgubiri printr-o procedură judiciară.
Înainte de a accepta soluția propusă, consumatorii au la dispoziţie 15 zile calendaristice pentru a-și exprima acordul sau dezacordul. Rezultatul procedurilor SAL nu este obligatoriu dacă doar una dintre părți acceptă soluția propusă.
În ceea ce priveşte soluţiile impuse, consumatorii nu se pot retrage din procedură şi nu au posibilitatea de a alege dacă acceptă sau nu soluţia. Totuşi, implicarea în această procedură nu exclude posibilitatea de a cere despăgubiri printr-o procedură judiciară;
Rezultatul procedurii SAL
În cazul în care părțile acceptă soluția propusă, precum și în cazul soluției impuse, entitatea SAL emite o hotărâre motivată, iar dacă părțile nu acceptă soluția propusă, entitatea SAL emite o încheiere care cuprinde descrierea faptelor, soluția propusă și decizia părților.
OG 38/2015 prevede că hotărârea se comunică părților în termen de 15 zile calendaristice de la adoptare și produce efecte de la data comunicării. Aceasta poate fi atacată la instanța de judecată competentă. Hotărârile care nu sunt atacate în acest termen constituie de drept titlu executoriu.
Procedurile SAL se finalizează în termen de 90 de zile calendaristice de la data la care Direcţia SAL a primit dosarul complet al reclamației. În cazul unor litigii complexe, entitatea SAL responsabilă poate, dacă este necesar, să prelungească termenul de 90 de zile calendaristice și să informeze părțile în legătură cu orice prelungire, precum și în legătură cu perioada estimată pentru terminarea litigiului.
Pe parcursul derulării procedurii de soluționare alternativă a litigiilor, prescripția dreptului la acțiune nu începe să curgă, iar, dacă a început să curgă, ea se suspendă.
Comentarii articol (0)