Telemunca este reglementată prin Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă și nu trebuie confundată cu munca la domiciliu, cunoscută și practicată și până acum, conform Codului muncii.
Telemunca poate însemna munca de la birou și de acasă, dar și din orice alt loc convenit de salariat și angajatorul său și consemnat în contract. Telesalariatul nu este oricare angajat al firmei care devine, peste noapte, din salariat obișnuit, telesalariat, fiind nevoie de un contract adaptat, cu clauze specifice pentru ca relația de muncă să se transforme într-una de telemuncă (iar telemunca nu poate fi impusă niciunui angajat, fiind o alegere de comun acord celor două părți la raportul de muncă).
Dar nici atât nu e suficient, pentru că optarea (și) pentru un alt tip de muncă înseamnă și modificări corespunzătoare la regulamentul de ordine interioară.
"Telemunca va aduce modificări importante și în cadrul Regulamentului Intern, care va trebui să cuprindă de acum toate prevederile care se aplică telesalariaților (drepturi, obligații, reguli privind instruirea de sănătate și securitate în muncă, reguli privind disciplina muncii, evaluarea performanțelor, confidențialitatea datelor și orice alte arii care pot fi impactate de telemuncă)", spun specialiștii de la BIA Human Resource Management Services.
Subiectul instruirii în materie de sănătate și securitate în muncă (SSM) este unul important în discuția referitoare la telemuncă. Problematica de SSM poate da de furcă angajatorului, în practică, în funcție de locul unde se desfășoară activitatea, iar mențiunile legate de SSM trebuie să se regăsească nu doar în contractul dintre părți, ci și în regulamentul intern. Astfel, tot ceea ce apare în regulament e vizibil și cunoscut pentru toată lumea, inclusiv pentru cei care vor să facă inspecție.
Tot specialiștii de la BIA HR au explicat pentru redacția noastră și câteva aspecte legate de evidența muncii, punctând și acolo faptul că vizibilitatea modului cum se face această evidență este importantă, precum și problematica confidențialității și riscurilor potențiale implicate de telemuncă.
Includerea aspectelor legate de telemuncă în regulamentul intern, care este oricum adus la cunoștința tuturor celor angajați, înseamnă și transpunerea clară a regulilor la care trebuie să se aștepte cei care vor vrea să devină telesalariați eventual. Și să nu uităm că încălcarea regulilor din regulamentele interne poate duce la cercetarea disciplinară și sancționarea unui angajat.
Comentarii articol (0)