Schimbări oficiale
1. Categorizarea publică a PFA-urilor în funcție de riscul fiscal. O lege oficializată chiar în primele zile ale anului trecut stabilește că atât firmele, cât și PFA-urile vor fi clasificate în funcție de riscul fiscal (mic, mediu, ridicat). Practic, o PFA cu risc mic va avea greșelile tolerate de reprezentanții Fiscului, în timp ce una cu risc ridicat ar putea căpăta acces mai greu la finanțări pentru business și ar putea căpăta și o imagine proastă pe piață.
2. Revin deciziile de impunere, dar numai pentru cei incorecți. A doua măsură majoră a anului, în opinia noastră, este reintroducerea deciziilor de impunere pentru PFA-uri. Însă aceasta vizează numai contribuabilii incorecți, care încearcă să evite plata taxelor la stat pentru veniturile pe care le obțin.
3. Schimbări în relația cu zilierii. PFA-urile pot să folosească inclusiv zilieri pentru activitățile sezoniere. Din acest motiv, ele ar trebui să știe că de-acum trebuie să le achite la stat contribuția la pensii și îngrijirile pentru accidente de muncă și boli profesionale. De asemenea, mai nou, lucrătorii sezonieri pot fi folosiți și în interesul altor firme sau PFA-uri, iar în curând se va face trecerea la un registru electronic al zilierilor.
4. Bani pentru angajări în agricultură. PFA-urile au posibilitatea, începând de astă-primăvară, să ceară bani de la stat pentru a angaja tineri, însă numai dacă activitatea lor ține de agricultură, acvacultură sau industria alimentară.
5. Taxe reduse pentru salariați, dacă PFA-urile activează în construcții. Mult-discutatele facilități fiscale din domeniul construcțiilor vizează inclusiv PFA-urile. Însă acestea pot beneficia de ele numai indirect, adică pentru salariații proprii.
6. Transferul online de bani către persoane fizice: risc de amendare în lipsa documentelor justificative. Concret, PFA-urile trebuie să aibă în evidențele proprii și documente justificative pentru transferurile online de bani către conturile persoanelor fizice obișnuite, altfel riscă amendarea cu câteva mii de lei.
7. Cazierul fiscal poate fi obținut prin Spațiul Privat Virtual, din toamna trecută.
Schimbări aflate încă în discuții
1. Garantarea cu bunurile personale a datoriilor fiscale ce nu pot fi acoperite din patrimoniu. Este vorba de un proiect inițiat de Guvern, dar care între timp a ajuns în Parlament. După ce a trecut de senatori, acesta așteaptă acum o decizie finală la deputați. În acest fel, autoritățile vor să corecteze situațiile în care recuperarea datoriilor e îngreunată.
2. Schimbări privind declarația unică. De asemenea, la votul decisiv al deputaților mai așteaptă și un proiect ce prevede mutarea termenului anual de depunere a declarației unice de la 15 martie la 25 mai. Însă, legat de acest subiect, trebuie amintit că Fiscul și-a anunțat public intenția de a simplifica declarația unică până la următorul termen de raportare.
3. Limite mai mari la angajări? PFA-urile vor putea să angajeze, în loc de maximum trei persoane, așa cum este acum, maximum cinci persoane, conform unui alt proiect trecut de Senat și aflat acum la Camera Deputaților. Limitarea din prezent a fost introdusă în legislație încă din ianuarie 2017.
4. Deducerea valorii caselor de marcat din impozit. PFA-urile care își vor achiziționa case de marcat vor putea să deducă aceste costuri din impozitul pe venit datorat statului. Măsura este inclusă într-un proiect de lege adoptat de Senat și care urmează să primească votul decisiv al Camerei Deputaților.
Comentarii articol (2)