Concret, statul poate să asigure fiecărui salariat trimis în șomaj tehnic 75% din salariul său de bază, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut - adică cel mult 4.072 de lei brut.
În cazul în care 75% din salariul de bază al salariatului reprezintă mai mult de 4.072 de lei brut, angajatorul poate suplimenta această indemnizație de șomaj tehnic, din fonduri proprii, până se atinge acel 75% din salariul de bază.
Din banii veniți de la stat, angajatorul reține contribuțiile la pensii (CAS, în cotă de 25%) și sănătate (CASS, în cotă de 10%) și impozitul pe venit (în cotă de 10%) și plătește indemnizația netă către salariat. Apoi, taxele reținute sunt returnate, practic, statului. Ele se declară prin formularul 112 în luna următoare primirii lor, până la data de 25, și tot atunci se achită Fiscului.
„Ulterior încasării sumelor de către angajatori, aceștia vor trebui să evidențieze aceste sume în statele de salarii aferente lunii în care se încasează aceste indemnizații de la bugetul de stat, la nivelul angajaților cu contractele de muncă suspendate, alături de posibile alte sume suplimentare ce sunt suportate de angajatori. În mod specific, în ceea ce privește indemnizațiile acoperite de stat, angajatorii au obligația de a plăti indemnizația netă salariaților (după reținerea CAS, CASS și a impozitului pe venit) într-un termen de maximum trei zile lucrătoare de la încasare. Declararea și plata de către angajator a impozitului pe venit și contribuțiilor sociale către bugetul de stat se va face până la data de 25 a lunii următoare celei în care a fost încasată indemnizația de la stat”, a explicat, pentru avocatnet.ro, Cristian Rădulescu, partener la TaxHouse.
Important: Indemnizațiile brute de șomaj tehnic se cer statului în luna curentă pentru luna anterioară, dar numai pentru zilele ce țin de perioada stării de urgență. Pentru perioada de stare de urgență din martie (intervalul 16-31), angajatorii pot cere bani statului la începutul acestei luni. Indemnizațiile brute ajung în contul angajatorului în cel mult 15 zile de la primirea documentației necesare, iar apoi indemnizațiile nete trebuie plătite salariaților în cel mult trei zile lucrătoare.
În situația în care angajatorul suplimentează indemnizația brută acoperită de stat, până se atinge acel 75% din salariul de bază, trebuie subliniat că suma respectivă implică alte taxe ce trebuie să ajungă la stat (de data asta suportate de firmă). Mai precis, conform specialistului de la TaxHouse, angajatorul ar trebui să calculeze și să vireze statului, pentru suma suplimentară, impozit pe venit, CAS, CASS și contribuția la muncă (CAM, în cotă de 2,25%).
„În ceea ce privește oferirea unor sume suplimentare de către angajator cu titlul unei indemnizații de șomaj tehnic, notăm că acestea ar face obiectul taxării cu CAS, CASS, impozit pe venit și CAM și ar trebui evidențiate în statele de salarii aferente lunii pentru care se plătesc aceste sume, urmând ca impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii să fie plătite până la data de 25 a lunii următoare perioadei pentru care s-au acordat”, a lămurit Cristian Rădulescu.
Atenție: Pentru indemnizația brută de șomaj tehnic plătită de stat, nu se datorează CAM. Însă în timpul șomajului tehnic salariații sunt asigurați automat pentru concedii medicale.
Desigur, atât pentru partea acoperită de stat, cât și pentru partea acoperită de angajator, declararea se face prin același formular 112. Totuși, recomandabil este să se păstreze evidențe separate pentru aceste indemnizații.
„Declararea și, implicit, plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii aferente atât pentru indemnizația decontată de stat, cât și pentru suplimentul suportat de angajator ar trebui să se realizeze prin intermediul declarației 112, recomandându-se angajatorilor să păstreze evidențe distincte în legătură cu aceste indemnizații, inclusiv la nivelul statelor de salarii întocmite pentru fiecare lună”, a adăugat partenerul de la TaxHouse.
Indemnizația de șomaj tehnic este acoperită de stat numai atât cât ține perioada de stare de urgență cauzată de epidemia de coronavirus. Momentan, asta înseamnă 16 martie - 14 aprilie 2020.
Atenție! Într-un articol recent semnat de specialiștii de la Biriș Goran, se atrăgea atenția că neclaritățile din OUG 30/2020 ar putea face ca partea suplimentară acordată de angajator să devină automat una obligatorie. Practic, salariatul ar trebui să primească de la firmă 75% din salariul de bază, iar angajatorul recuperează, de fapt, de la stat numai cel mult 75% din câștigul salarial mediu brut.
Comentarii articol (0)