Declarația ministrului economiei vine în contextul în care acesta a explicat funcțiile principale ale certificatelor de situații de urgență (despre tipurile de certificate pot fi găsite mai multe informații aici).
Conform ministrului, companiile „pot să invoce, doar ca IMM, în caz de forţă majoră, cu acest certificat de situaţii de urgenţă şi nu mai este nevoie să plătească acea taxă de 500 de euro la Camera de Comerţ pentru a obţine, dacă se dovedeşte că e forţă majoră”.
Este adevărat că un certificat de forță majoră, emis de o cameră de comerț, are un rol specific, acela de a demonstra existența unui caz de forță majoră ce pune o companie în imposibilitatea de a-și executa obligațiile, în timp ce un certificat de situații de urgență, ca regulă, doar reflectă situația economică dificilă în care se află o firmă.
În acest context, devine mult mai greu de folosit cel din urmă pentru a demonstra existența și efectele cazului de forță majoră, însă declarația ministrului economiei nu ar trebui să creeze senzația că alte firme decât IMM-urile nu ar putea să folosească certificatul pentru situații de urgență. Pentru a înțelege mai bine acest lucru, este important de văzut care este ideea din spatele forței majore și a efectelor acesteia (în concret, imposibilitatea de executare a unei obligații).
Practic, discutăm de un eveniment, adică de o chestiune faptică. El va trebui demonstrat într-un eventual litigiu, dacă partenerul contractual nu acceptă justificarea. Astfel, partea interesată să demonstreze evenimentul și crearea unei imposibilități de executare o va putea face prin orice mijloc de probă legal, fiind vorba, cum am spus, de o chestiune de fapt.
Așadar, să luăm exemplul unei întreprinderi tipice, deci nu un IMM. Să zicem că obține un certificat de tip 1 (albastru), adică cel care se eliberează pentru a atesta faptul că acelei firme i-a fost întreruptă parțial sau total activitatea din cauza efectelor deciziilor emise de autorități, în perioada stării de urgență. Și să presupunem că i-a fost afectată total activitatea, ceea ce a dus la imposibilitatea onorării unei comenzi. Dacă sunt îndeplinite condițiile forței majore, de ce nu ar putea fi folosit acest certificat de către o astfel de firmă pentru a demonstra acest lucru?
Bineînțeles, e clar că forța probantă a unui certificat de forță majoră emis de către o cameră de comerț va fi mult mai puternică, însă este greu de înțeles de ce ministrul economiei a făcut o declarație atât de tranșantă, în sensul că doar IMM-urile ar putea folosi certificatele pentru situații de urgență, pentru a justifica forța majoră.
În plus, ministrul nu a oferit mai multe detalii, pentru a înțelege mai clar declarația sa, astfel că, având doar informațiile acestea la îndemână, nu se poate afirma că o firmă obișnuită nu ar putea folosi un certificat de stare de urgență pentru a justifica forța majoră (bineînțeles, nimeni nu spune că acest certificat, prin el însuși, ar fi conclusiv, dar ar putea ajuta în vederea probării).
Comentarii articol (1)