Indemnizația de 75% din câștigul salarial mediu brut acordată prin OUG nr. 30/2020 pentru PFA-uri și alți profesioniști se trece în registrul de încasări și plăți, așa cum confirmă și specialiști din forumul avocatnet.ro, iar impozitul și contribuțiile la pensii și sănătate se achită prin declarația unică pe 2020, care are termen de plată în 15 martie anul viitor.
Același lucru este valabil și pentru indemnizația pentru reducerea volumului de activitate acordată prin OUG nr. 132/2020 (de 41,5% din câștigul salarial mediu brut - circa 2.254 de lei - valoare lunară)
Atenție! Veniturile din indemnizațiile PFA de la stat nu intră în plafonul anual de 12 salarii minime brute la care se face raportarea pentru a vedea dacă există obligația de plată a contribuțiilor sociale sau nu. Impozitul și contribuțiile se calculează separat în declarația unică. Mai multe detalii pe acest subiect, aici.
Potrivit Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 170/2015, pentru evidenţierea în contabilitatea în partidă simplă a operaţiunilor efectuate, PFA-urile utilizează următoarele registre contabile:
- Registrul-jurnal de încasări și plăți (cod 14-1-1/b);
- Registrul-inventar (14-1-2/b).
Registrul-jurnal de încasări şi plăţi acesta serveşte la înregistrarea cronologică a tuturor sumelor încasate şi plătite, atât în numerar, cât şi prin conturi bancare, iar sumele înregistrate în acesta se totalizează lunar. Registrul se întocmeşte într-un exemplar, înregistrarea operaţiunilor pe baza documentelor justificative făcându-se distinct, pe fiecare operaţiune de încasare/plată.
În Registrul-jurnal de încasări şi plăţi se înregistrează atât operaţiunile în numerar, cât şi cele efectuate prin contul curent de la bancă, la valoarea prevăzută în documentele justificative, inclusiv taxa pe valoarea adăugată. Mai exact, încasările in Registrul-jurnal de încasări şi plăţi cuprind:
- sumele încasate din desfăşurarea activităţii;
- aporturile în numerar şi prin conturi bancare aduse la începerea activităţii ori în cursul desfăşurării acesteia;
- sumele primite sub formă de credite bancare sau de alte împrumuturi;
- sumele primite ca despăgubiri;
- sumele primite sub formă de sponsorizări, mecenat sau donaţii;
- sumele primite reprezentând forme de sprijin cu destinaţie specială din fonduri nerambursabile (subvenţii);
- alte sume încasate (de exemplu: restituiri de impozite, taxe, penalităţi).
În acelaşi timp, plăţile din Registrul-jurnal de încasări şi plăţi cuprind:
- plăţile efectuate în cadrul activităţii desfăşurate în scopul realizării de venituri;
- sumele reprezentând restituirea aporturilor în numerar şi prin conturi bancare;
- sumele reprezentând rambursarea de credite bancare sau de alte împrumuturi;
- alte plăţi efectuate (de exemplu: penalităţi, amenzi plătite).
Din punct de vedere al informaţiilor pe care le conţine, documentul trebuie să cuprindă cel puţin următoarele:
- data efectuării operaţiunii de încasare/plată;
- denumirea şi numărul documentului justificativ care stă la baza înregistrării operaţiunii;
- explicaţii privind natura operaţiunii;
- suma încasată în numerar sau prin bancă, ce rezultă din fiecare document justificativ;
- suma plătită în numerar sau prin bancă, ce rezultă din fiecare document justificativ.
Legislaţia fiscală oferă persoanelor fizice autorizate dreptul de a opta pentru contabilitatea în partidă dublă. Aici vorbim de necesitatea de a avea Registrul-jurnal (cod 14-1-1) și Registrul-inventar (cod 14-1-2). Registrul-jurnal este un document contabil obligatoriu în care se înregistrează cronologic toate operaţiunile economico-financiare. Registrul-inventar este un document contabil obligatoriu de înregistrare a rezultatelor inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii.
Comentarii articol (1)