avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 874 soluții astăzi
Acasă Subiect: registre contabile
Subiect: registre contabile
ACCES PREMIUM
Clarificare

Reminder Deși avem o perioadă-standard de arhivare de cinci ani, anumite acte contabile trebuie păstrate mai mult

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 August 2023 | 1 | 10715 | Timp de citire: 1 min.

În condițiile în care, din 2023, avem o perioadă-standard de arhivare de cinci ani pentru actele contabile, este important de precizat că aceasta nu este aplicabilă anumitor documente. Este vorba de documentele financiar-contabile care atestă proveniența bunurilor care au o durată de viață mai mare de cinci ani, pentru care arhivarea se face pe o durată mai lungă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Arhivare: Mai multe noutăți importante privind păstrarea documentelor au apărut în lunile recente

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Iunie 2023 | 0 | 7799 | Timp de citire: 2 min.

Regulile aplicabile în cazul arhivării documentelor contabile (și nu numai) au fost schimbate, în lunile recente, în mai multe privințe. Din acest motiv, am reunit astăzi principalele noutăți pe care ar trebui să le știe firmele și profesioniștii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Arhivare: Reglementările contabile, modificate oficial pentru implementarea perioadei unice de cinci ani, inclusiv la statele de salarii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Mai 2023 | 0 | 10167 | Timp de citire: 3 min.

La începutul anului curent s-a stabilit că registrele de contabilitate obligatorii și documentele justificative, inclusiv statele de salarii, trebuie arhivate numai cinci ani, fără excepții. În aceste condiții, Ministerul Finanțelor (MF) a modificat, printr-un ordin oficializat recent, reglementările contabile pentru a implementa această perioadă unică de arhivare a actelor contabile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce acte contabile trebuie să arhiveze PFA-urile și pentru cât timp

avocatnet.ro în PFA & Profesii liberale
15 Martie 2023 | 0 | 8740 | Timp de citire: 2 min.

În funcție de cum se desfășoară activitățile independente, PFA-urile trebuie să completeze și să arhiveze anumite acte contabile, potrivit legislației în vigoare. În contextul în care recent s-a stabilit o perioadă unică de arhivare a documentelor contabile de cinci ani, reamintim ce acte trebuie să aibă PFA-urile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Reducerea perioadei de arhivare a actelor contabile poate fi problematică. Specialiștii recomandă firmelor să facă o analiză înainte de a „curăța” arhiva de actele vechi

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
16 Ianuarie 2023 | 1 | 8018 | Timp de citire: 6 min.

O măsură de debirocratizare oficializată recent prin lege poate să aducă mai degrabă probleme firmelor, consideră specialiștii consultați de redacția noastră. Este vorba de reducerea perioadei de arhivare pentru registrele obligatorii de contabilitate și documentele justificative în baza cărora se fac înregistrările în contabilitate. Deși actele contabile pot fi arhivate de-acum numai cinci ani, firmele ar trebui să analizeze cu atenție, de la caz la caz, dacă nu cumva ar trebui să le păstreze peste acest termen. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: De duminică, registrele contabile și documentele justificative pot fi arhivate numai cinci ani

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Ianuarie 2023 | 4 | 21445 | Timp de citire: 4 min.

Registrele obligatorii de contabilitate și documentele justificative în baza cărora se fac înregistrările în contabilitate vor fi arhivate numai cinci ani, reiese dintr-o lege care se va aplica din 15 ianuarie 2023. În prezent, obligația de arhivare acoperă o perioadă de zece ani, iar specialiștii și guvernanții atrag atenția că reducerea acesteia va aduce probleme în practică. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Tot ce trebuie să știi despre registrele contabile obligatorii: conținut, termen de arhivare, sancțiuni de neconformare

Anca Cernat în Start-up
Redactor, avocatnet.ro
23 Iulie 2021 | 0 | 17699 | Timp de citire: 2 min.

Registrele contabile pe care contribuabilii ar trebui să le aibă în mod obligatoriu diferă în funcție de modul în care se ține contabilitatea, în partidă simplă sau în partidă dublă, potrivit unui ghid al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Mai exact, cei care țin contabilitatea în partidă simplă trebuie să aibă Registrul-jurnal de încasări și plăți și Registrul-inventar, în timp ce contribuabilii care își țin contabilitatea în partidă dublă au obligația de a întocmi Registrul-jurnal, Registrul-inventar și Cartea mare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder PFA 2021: Ce registre contabile sunt obligatorii pentru persoanele fizice autorizate

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
27 Ianuarie 2021 | 6 | 60288 | Timp de citire: 8 min.

Indiferent de domeniul de activitate pe care îl desfășoară, persoanele fizice autorizate (PFA) au obligația de a întocmi anumite registre în care să evidențieze operațiunile contabile efectuate începând de la înființare. Iată care sunt, anul acesta, principalele registre pe care trebuie să le aibă PFA-urile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Indemnizația pentru PFA-urile cu activitatea întreruptă/redusă se trece în registrul de încasări și plăți?

avocatnet.ro în PFA & Profesii liberale
24 Septembrie 2020 | 1 | 6689 | Timp de citire: 3 min.

Sprijinul statului în timpul stării de urgență și de alertă pentru persoanele fizice autorizate (PFA) care nu au mai putut desfășura activitate din cauza restricțiilor impuse pe fondul epidemiei de COVID-19 s-a concretizat într-o indemnizație lunară de circa 4.072 de lei (valoare brută). Recent, Guvernul a mai oficializat un tip de indemnizație pentru PFA-uri și alți profesioniști, în cazul reducerii volumului de activitate (de data aceasta în cuantum ceva mai mic). Ambele tipuri de indemnizații trebuie trecute în registru, iar fiscalizarea sa se face prin declarația unică, cu termen de plată a taxelor anul viitor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ghid oficial ANAF: Ce trebuie să știe orice firmă despre principalele acte contabile și raportările anuale obligatorii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Februarie 2020 | 0 | 11686 | Timp de citire: 3 min.

Un ghid oficial despre registrele contabile și raportările anuale a fost publicat luni de către reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Documentul succint pus la dispoziție gratuit este adresat atât persoanelor fizice, cât și firmelor care sunt obligate să își conducă contabilitatea în partidă simplă sau în partidă dublă. Citește articolul