În condițiile în care, din 2023, avem o perioadă-standard de arhivare de cinci ani pentru actele contabile, este important de precizat că aceasta nu este aplicabilă anumitor documente. Este vorba de documentele financiar-contabile care atestă proveniența bunurilor care au o durată de viață mai mare de cinci ani, pentru care arhivarea se face pe o durată mai lungă. Citește articolul
Regulile aplicabile în cazul arhivării documentelor contabile (și nu numai) au fost schimbate, în lunile recente, în mai multe privințe. Din acest motiv, am reunit astăzi principalele noutăți pe care ar trebui să le știe firmele și profesioniștii. Citește articolul
La începutul anului curent s-a stabilit că registrele de contabilitate obligatorii și documentele justificative, inclusiv statele de salarii, trebuie arhivate numai cinci ani, fără excepții. În aceste condiții, Ministerul Finanțelor (MF) a modificat, printr-un ordin oficializat recent, reglementările contabile pentru a implementa această perioadă unică de arhivare a actelor contabile. Citește articolul
În funcție de cum se desfășoară activitățile independente, PFA-urile trebuie să completeze și să arhiveze anumite acte contabile, potrivit legislației în vigoare. În contextul în care recent s-a stabilit o perioadă unică de arhivare a documentelor contabile de cinci ani, reamintim ce acte trebuie să aibă PFA-urile. Citește articolul
O măsură de debirocratizare oficializată recent prin lege poate să aducă mai degrabă probleme firmelor, consideră specialiștii consultați de redacția noastră. Este vorba de reducerea perioadei de arhivare pentru registrele obligatorii de contabilitate și documentele justificative în baza cărora se fac înregistrările în contabilitate. Deși actele contabile pot fi arhivate de-acum numai cinci ani, firmele ar trebui să analizeze cu atenție, de la caz la caz, dacă nu cumva ar trebui să le păstreze peste acest termen. Citește articolul
Registrele obligatorii de contabilitate și documentele justificative în baza cărora se fac înregistrările în contabilitate vor fi arhivate numai cinci ani, reiese dintr-o lege care se va aplica din 15 ianuarie 2023. În prezent, obligația de arhivare acoperă o perioadă de zece ani, iar specialiștii și guvernanții atrag atenția că reducerea acesteia va aduce probleme în practică. Citește articolul
Registrele contabile pe care contribuabilii ar trebui să le aibă în mod obligatoriu diferă în funcție de modul în care se ține contabilitatea, în partidă simplă sau în partidă dublă, potrivit unui ghid al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Mai exact, cei care țin contabilitatea în partidă simplă trebuie să aibă Registrul-jurnal de încasări și plăți și Registrul-inventar, în timp ce contribuabilii care își țin contabilitatea în partidă dublă au obligația de a întocmi Registrul-jurnal, Registrul-inventar și Cartea mare. Citește articolul
Indiferent de domeniul de activitate pe care îl desfășoară, persoanele fizice autorizate (PFA) au obligația de a întocmi anumite registre în care să evidențieze operațiunile contabile efectuate începând de la înființare. Iată care sunt, anul acesta, principalele registre pe care trebuie să le aibă PFA-urile. Citește articolul
Sprijinul statului în timpul stării de urgență și de alertă pentru persoanele fizice autorizate (PFA) care nu au mai putut desfășura activitate din cauza restricțiilor impuse pe fondul epidemiei de COVID-19 s-a concretizat într-o indemnizație lunară de circa 4.072 de lei (valoare brută). Recent, Guvernul a mai oficializat un tip de indemnizație pentru PFA-uri și alți profesioniști, în cazul reducerii volumului de activitate (de data aceasta în cuantum ceva mai mic). Ambele tipuri de indemnizații trebuie trecute în registru, iar fiscalizarea sa se face prin declarația unică, cu termen de plată a taxelor anul viitor. Citește articolul
Un ghid oficial despre registrele contabile și raportările anuale a fost publicat luni de către reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Documentul succint pus la dispoziție gratuit este adresat atât persoanelor fizice, cât și firmelor care sunt obligate să își conducă contabilitatea în partidă simplă sau în partidă dublă. Citește articolul