Proiectul de lege care prevedea că bugetarilor le va fi interzis să mai cumuleze salariul cu pensia a fost declarat neconstituțional, conform unei decizii de joi a Curții Constituționale a României (CCR). Judecătorii au argumentat că o persoană nu poate fi pusă în situația de a alege între două drepturi fundamentale. Sau, altfel spus, nu este posibilă nici condiționarea dreptului la pensie de neexercitarea dreptului la muncă, nici condiționarea dreptului la muncă de neexercitarea dreptului la pensie.
„În esență, dispozițiile criticate condiționează dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la muncă, limitându-l până la anihilare (...). Or, Curtea a reținut că excluderea sau limitarea unui drept/libertăți fundamentale nu mai reflectă o chestiune de proporționalitate, ci una de eliminare a unei valori fundamentale în stat (...). Curtea a constatat și că o condiționare a exercitării dreptului la muncă de neexercitarea dreptului la pensie echivalează cu excluderea unei categorii socio-economice de la posibilitatea de a ocupa o funcție în sectorul public, ceea ce este inadmisibil.
Un drept fundamental sau exercitarea acestuia nu poate exclude beneficiul altui drept fundamental, de asemenea reglementat în Constituție, întrucât s-ar crea regimuri juridice paralele în funcție de drepturile aflate în discuție. De asemenea, având în vedere că dreptul fundamental la pensie nu permite posibilitatea suspendării plății pensiei și nici pierderea cuantumului pensiei aferent perioadei de suspendare, Curtea a constatat că se încalcă și dreptul de proprietate (...)”, scrie în
comunicatul de joi al CCR.
Deși va fi reexaminat de Parlament, probabil că
proiectul de lege în discuție va fi respins definitiv. Documentul prevede, pe de o parte, că
bugetarii care se apropie de vârsta de pensionare vor putea să continue activitatea, fără a primi și pensie în același timp, în baza unei cereri anuale acceptate de angajator. Cererea se va depune cu
30 de zile calendaristice înainte de împlinirea vârstei de pensionare sau înainte de expirarea acordului angajatorului din anul precedent.
„Persoanele care îşi desfăşoară activitatea în baza unui contract individual de muncă, a unui raport de serviciu sau a unui act administrativ de numire în funcţie, după caz, şi care îndeplinesc condiţiile de pensionare pot continua activitatea în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice centrale şi locale, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, precum şi în cadrul regiilor autonome, societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi societăţilor la care capitalul social este deţinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativteritorială, cu acordul anual al angajatorului, peste vârsta standard de pensionare în condiţiile prevăzute de lege, în baza aceluiaşi contract individual de muncă, raport de serviciu sau act administrativ de numire în funcţie, după caz. În situaţia în care angajatorul nu emite acordul, contractul individual de muncă, raportul de serviciu sau, după caz, ocuparea funcției în care a fost numit în baza actului administrativ de numire încetează de drept la data împlinirii vârstei legale de pensionare, respectiv la data expirării acordului anual al angajatorului. Cererea privind continuarea activităţii (...) se depune la angajator cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de împlinirea vârstei legale de pensionare, respectiv cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de expirarea acordului anual al angajatorului”, este explicat în proiect.
Cei care-și continuă activitatea vor putea să ceară oricând încetarea acesteia și pensionarea. Numai că vor trebui să depună cereri în acest sens - la autorități, pentru ieșirea la pensie, și la angajator, cu 30 de zile calendaristice înainte de ieșirea la pensie.
Pe de altă parte, în
30 de zile calendaristice de la intrarea în vigoare a proiectului,
bugetarii pensionați deja care lucrează la stat vor trebui să opteze în scris pentru continuarea activității sau pentru primirea pensiei. Adică
nu vor mai putea cumula cele două venituri, ci vor alege doar unul dintre ele. La continuarea activității, însă, va fi nevoie de acordul anual al angajatorului.
„Persoanele care își desfășoară activitatea în baza unui contract individual de muncă, a unui raport de serviciu sau a unui act administrativ de numire în funcție în cadrul autorităților și instituțiilor publice centrale și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, precum și în cadrul regiilor autonome, societăților naționale, companiilor naționale și societăților la care capitalul social este deținut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială și care au și calitatea de beneficiari de pensie pentru limită de vârstă în sistemul public de pensii, sistemul pensiilor militare de stat ori sunt beneficiari de pensie de serviciu au obligația ca, în termen de 30 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei legi, să își exprime în scris opțiunea pentru continuarea activității în baza aceluiași contract individual de muncă, raport de serviciu sau act administrativ de numire, după caz, ori pentru încetarea contractului individual de muncă, raportului de serviciu sau încetarea ocupării funcției în care au fost numite în baza actului administrativ de numire, după caz. Continuarea activității se realizează pe baza cererii aprobate de către angajator. Menținerea în activitate se realizează cu acordul anual al angajatorului”, este explicat în document.
Dacă bugetarii optează pentru continuarea activității (angajatorul fiind de acord), plata pensiei se va suspenda începând cu luna de după cea în care și-au exprimat opțiunea. Evident, aceștia vor putea opta oricând, pe bază de cerere, pentru reluarea încasării pensiei și încetarea activității - încetarea activității va putea fi solicitată cu 30 de zile calendaristice înainte de data reluării încasării pensiei).
Cei care
nu vor opta între pensie și salariu
vor rămâne, practic, fără locul de muncă. „Neîndeplinirea obligației (...) constituie cauză de încetare de drept a contractului individual de muncă, a raportului de serviciu sau a ocupării funcției în baza unui act administrativ de numire, după caz”, este subliniat în proiect.
Asta înseamnă că angajatorii vor trebui să fie atenți la salariații care cumulează pensia cu salariul,
pentru a le înceta relațiile de muncă în lipsa unei opțiuni între pensie și salariu (altfel vor risca amendarea cu
100.000 lei). Totodată, angajatorii vor trebui
să informeze casele de pensii despre bugetarii care preferă menținerea în activitate, în 30 de zile calendaristice de la exprimarea opțiunii (altfel vor risca amendarea cu
10.000 lei).
În altă ordine de idei, proiectul mai includea, în forma adoptată de Senat,
posibilitatea de a munci până la 70 de ani atât în sistemul public, cât și în sistemul privat. Totuși, în urma amendamentelor aprobate de comisiile Camerei Deputaților,
această măsură a fost scoasă cu totul din discuție. Se mai prevede doar posibilitatea menținerii în activitate timp de maximum trei ani peste vârsta standard de pensionare (cu acordul anual al angajatorului).
Atenție! Proiectul de lege nu se poate aplica. Deși procedura parlamentară de legiferare va fi reluată de la zero, probabil că acesta va fi respins definitiv.
Comentarii articol (32)