Acum aproape cinci ani a fost depusă la Parlament Propunerea legislativă privind Statutul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor - o viitoare lege care să ducă ANPC din subordinea Guvernului pentru a o plasa sub controlul Parlamentului, înlocuind și detaliind reglementări care acum sunt cuprinse într-o hotărâre (HG nr. 700/2012). După ce a trecut în 2016 de deputați, documentul a ajuns abia acum la un pas de votul decisiv în Senat, având propunere de adoptare, dar cu multe modificări față de ce deciseseră deputații.
Unul dintre aspectele noi cu care ar veni această viitoare lege ține de regimul sancționatoriu și de amenzile pe care le pot aplica funcționarii ANPC. Dacă inițial propunerea era ca amenzile să fie stabilite, dacă faptele sunt grave, ca procent din cifra de afaceri (între 0,5% și 10%), textul propunerii care merge la votul final vine cu o nouă abordare. Astfel, pentru fapte cu consecințe deosebit de grave, pentru cele care afectează un număr mare de consumatori și atunci când cel verificat nu s-a conformat unor obligații impuse de judecători sau de Consiliul ANPC, se va putea propune Consiliului aplicarea unor sancțiuni contravenționale mai dure, în cel mul 30 de zile.
Ce înseamnă sancționare mai dură: un cumul de amenzi pentru fiecare dintre faptele sau abaterile constatate sau un multiplu al sancțiunii maxime prevăzute de lege, dar nu mai mult de zece ori amenda maximă pentru abaterea respectivă. Totuși, pentru că se face trimitere expresă la OG nr. 2/2001, amenda maximă nu va putea depăși 100.000 de lei, dacă abaterea e prevăzută de o lege/ordonanță ori 50.000 de lei, dacă e prevăzută de o HG. Noua lege nu va reglementa nicio categorie specială de sancțiuni sau vreo amendă general aplicabilă, întrucât toate sancțiunile ce privesc faptele contra consumatorilor se regăsesc în legi, ordonanțe ș.a.m.d., în funcție de specificul domeniului.
Desigur, așa cum prevede și Ordonanța privind protecția consumatorilor, abaterile repetate, grave vor putea duce și la suspendarea activității comerciale.
Totuși, dacă profesionistul recunoaște, înainte de audieri, că a comis fapte care i se impută atunci autoritatea ar putea să aplice și reduceri: amenzi cu 10-30% mai mici - dar operatorul va trebui să ceară această reducere, întrucât, potrivit propunerii, ANPC nu o va aplica din oficiu, nici dacă ar fi cazul. Recunoașterea faptei, aflăm din propunere, va antrena chiar o procedură de control-sancționare simplificată. Beneficiul reducerii amenzii nu va fi pierdut însă dacă cel controlat alege să conteste sancțiunea impusă și, să zicem, contestația sa va fi respinsă.
Totodată, viitoarea lege prevede expres că sistemul plății la jumătate în 15 zile nu se va aplica în cazul amenzilor pentru fapte grave și repetate date de ANPC.
ANPC ar urma, odată ce propunerea despre care vorbim devine lege, să-și adopte un act normativ în care să cuprindă criteriile în funcție de care aplică o sancționare mai dură, modul de aplicare a reducerii amenzilor ș.a.m.d.
E important de avut în vedere că, chiar dacă propunerea ar ajunge să devină lege destul de repede, până la aplicarea noilor reglementări din materia amenzilor și nu numai, cuprinse de aceasta, va mai dura o vreme. În primul rând, ANPC va trebui să se reorganizeze (în 90 de zile de la intrarea legii în vigoare), conform acestei noi legi, iar, apoi, să adopte toate normele de punere în aplicare reclamate de noua reglementare. Odată ce noua lege va intra în vigoare, HG nr. 700/2012, actuala reglementare a activității ANPC se abrogă.
Atenție! Propunerea mai are nevoie de votul senatorilor și de promulgare pentru a deveni lege, intrarea sa în vigoare urmând să aibă loc la trei zile de la publicarea în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)