Legea nr. 295/2021 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 intră în vigoare în 10 zile de la publicare - mai exact, în Ajunul Crăciunului. Față de amenzile ce pot fi date acum firmelor care nu respectă măsurile impuse în contextul stării de alertă, autoritățile vor putea inclusiv să suspende activitatea celor controlați pentru 15 sau 30 de zile, în funcție de tipul de încălcare.
Sancțiunea nu e gândită însă a se aplica din prima, ci doar dacă în 15 zile se constată aceeași încălcare la sediul principal sau un sediu secundar al aceluiași operator economic sancționat pe art. 65 lit. q) sau r) din Legea 55. Actualmente, se pot da doar amenzi între 1.000 și 5.000 de lei sau între 2.000 și 10.000 de lei. Mai mult decât atât, agentul economic poate să plătească jumătate din amenda aplicată (nu din minim!), prin urmare, sancțiunea actuală pentru nerespectarea măsurilor impuse privind „limitarea sau suspendarea pe durată determinată a activităţii” este cel mult o amendă de 5.000 de lei, dar care, plătită în 15 zile, poate fi redusă la 2.500 de lei, dacă vorbim de încălcarea condițiilor de funcționare limitată, respectiv cel mult o amendă de 10.000 de lei, care, la jumătate, înseamnă maximum 5.000 de lei, dacă vorbim de încălcarea interdicției activității, așa cum a fost dispusă de Guvern.
Atenție! Potrivit art. 65 lit. q) din Legea nr. 55/2020, constituie contravenție „nerespectarea de către conducătorii instituţiilor sau operatorilor economici a condiţiilor stabilite potrivit art. 5 alin. (3) lit. f), referitoare la desfăşurarea activităţii acestor instituţii sau operatori economici” - ce prevede art. 5 alin. (3) lit. f) la care face referire: „limitarea sau suspendarea pe durată determinată a activităţii unor instituţii sau operatori economici”.
Apoi, art. 65 lit. r) din aceeași lege sancționează contravențional „nerespectarea de către conducătorii instituţiilor sau operatorilor economici a măsurilor stabilite potrivit art. 5 alin. (3) lit. f), referitoare la suspendarea temporară a activităţii acestor instituţii sau operatori economici”. Așa cum este explicat și în expunerea de motive care a însoțit proiectul de lege ce a devenit Legea 295/2021, cele două contravenții vizează două chestiuni diferite, deși la prima vedere nu reiese așa ușor această concluzie: prima vizează nerespectarea condițiilor de funcționare, pe când a doua vizează activitățile temporar suspendate și unde firmele nu respectă interdicția.
Practic, Parlamentul nu a adoptat sancțiunea suspendării activității pentru orice fel de încălcare a restricțiilor de pandemie, ci doar a acelor măsuri ce privesc limitarea sau suspendarea unor activități.
Având în vedere că aceste restricții sunt fluctuante, Guvernul, în principal, adoptând măsuri destul de diferite de la o lună la alta în funcție de evoluția pandemiei în România, ne vom uita pe restricțiile care sunt în vigoare la momentul redactării acestui articol - 15 decembrie 2021.
Astfel, la acest moment avem o serie de activități interzise, pe când altele se pot desfășura doar în anumite condiții - limită de ocupare a spațiilor, număr maxim de participanți, certificat verde, interval orar de funcționare limitat - lista completă a măsurilor acum în vigoare, aici.
De pildă, restaurantele și cafenelele din interior, precum și terasele (inclusiv cele ce țin de unitățile de cazare) pot funcționa la o capacitate de 50%, în intervalul 05:00 - 22:00, doar pentru persoanele vaccinate complet, testate negativ sau vindecate recent. Dacă în urma unui control, se constată că operatorul economic funcționa peste intervalul orar permis, primea mai mulți clienți decât i se permite prin actuala măsură, atunci el poate fi inițial amendat. Dacă peste 15 zile vine și constată că se încalcă iarăși măsurile dispuse privind limitarea sau suspendarea activității, atunci i se va aplica nu doar amendă, ci și sancțiunea complementară a suspendării activității. Practic, nu contează dacă restricțiile se schimbă ușor între timp, important e că se încalcă o măsură ce ține de limitarea/suspendarea activității respective. Dacă operatorul economic e amendat însă pentru alte chestiuni, ce țin de măsurile de SSM, de pildă, atunci nu putem vorbi de sancțiunea suspendării activității.
Cum se va aplica sancțiunea ca durată:
- suspendare de 15 zile în cazul firmelor care funcționează fără respectarea condițiilor impuse de autorități: în acest caz, se va afișa o atenționare la intrare în care va scrie că activitatea este oprită temporar din cauza nerespectării regulilor; dacă firma va redeschide mai devreme decât trebuie, autoritățile vor aplica un sigiliu, iar ruperea sigiliului va atrage consecințe penale;
- suspendare de 30 de zile în cazul firmelor care funcționează, deși ar trebui să aibă activitatea oprită din cauza restricțiilor impuse de autorități: în acest caz, se va aplica direct sigiliul, iar ruperea acestuia va atrage consecințe penale.
În fine, potrivit noii legi, chiar dacă operatorii economici vor contesta sancțiunea suspendării activității, efectul contestațiilor nu va fi acela de a suspenda executarea sancțiunii. Cu alte cuvinte, chiar dacă firma contestă sancțiunea, în timpul până la soluționarea contestației nu va putea să desfășoare activitate.