Despre mărirea de 200 de lei pentru care nu se aplică taxele salariale, în perioada 1 iunie - 31 decembrie 2022, ce vizează angajații ne-bugetari, oficializată miercuri seara, (OUG nr. 67/2022) avem cinci lucruri de subliniat la momentul acesta:
- primul, că mărirea este facultativă, nu obligatorie; cine vrea să o acorde, o acordă, cine nu, nu; de asemenea, nu e obligatoriu să fie acordată de la început de lună, putând fi acordată și pentru o fracțiune de lună, dacă e cazul, dar ea se va micșora corespunzător;
- al doilea lucru de subliniat este acela că suma nu este prevăzută ca o limită, ci este fixă; formularea din ordonanță nu este „pentru o sumă de până la 200 de lei”, ci „pentru o sumă de 200 de lei”; cu alte cuvinte, cine vrea să aplice beneficiul scutirii de taxe salariale trebuie să acorde 200 de lei și niciun leu în minus; desigur, aici vorbim de situațiile „ideale”, în care se lucrează toată luna, din data de 1 până la data de 30/31 ale lunii; suma de 200 de lei se va micșora proporțional însă, așa cum se prevede și în ordonanță, dacă nu se lucrează toată luna;
- al treilea, că cei 200 de lei se pot acorda doar celor care sunt plătiți cu minimul pe economie, aceasta fiind, de altfel, cea mai criticată dintre condițiile de acordare ale acestei facilități date de Guvern; pentru că din ordonanță sunt excluse clar sporurile sau orice alte adaosuri, la facilitate se pot încadra doar angajații care au, curat, în contractele de muncă, 2.550 de lei, niciun leu în plus;
- în al patrulea rând, e vorba doar de cei cu normă întreagă;
- iar a cincea subliniere e că nu se poate acorda mărirea decât acolo unde e declarată funcția de bază; dacă angajatul are două contracte cu normă întreagă și plătite cu minimul pe economie, nu va beneficia de cei 200 de lei netaxabili decât la un loc de muncă, chiar dacă ambii angajatori ar fi de acord să-i acorde banii; totodată, dacă angajatorul unde are funcția de bază nu vrea să-i acorde acești bani pentru că, să zicem, nu și-ar permite, dar ar fi voință pentru acordarea măririi de 200 de lei pe contractul celălalt, ordonanța lasă destul de clar faptul că doar acolo unde e funcția de bază se pot da banii aceștia; desigur, schimbarea locului unde se află funcția de bază e posibilă (ne amintim că acest aspect e relevant și pentru acordarea deducerii personale).
Legat de prima dintre sublinierile de mai sus, firmele care au angajați plătiți cu minimul pe economie trebuie să ia în considerare și faptul că, de la anul, din ianuarie, cel mai probabil, salariul minim va crește. Dacă ne uităm la condițiile de acordare a acestei măriri, respectiv că vizează strict salariile minime, atunci am putea să anticipăm că mărirea din 2023 a salariului minim ar putea fi chiar de 200 de lei, iar, pe fondul actual al creșterii prețurilor la energie, alimente ș.a.m.d., s-ar pregăti cumva terenul pentru ceea ce de anul viitor va trebui acordat în mod obligatoriu.
Totodată, angajatorii care au în vedere retenția personalului sau care se află într-o situație dificilă și au nevoie de forță de muncă suplimentară, pot beneficia de pe urma acestei facilități temporare care, în comparație cu alte avantaje salariale sau extrasalariale pe care le-ar putea acorda angajaților, e mai avantajoasă. De pildă, e mai avantajos să acorzi cei 200 de lei în următoarele șase luni decât să acorzi tichete de masă de 200 de lei, pentru care se datorează impozit.
În fine, amintim că mărirea de 200 de lei netaxabili poate fi dată și celor care abia se angajează, pentru care postul e încadrat tot la minimul pe economie - în loc să dea 2.550 de lei, practic, angajatorii vor da 2.750 de lei, dar cei 200 de lei vor fi fără taxe salariale.
Merită să citești: Cum ar putea angajatorii să-și ajute salariații în contextul creșterii inflației