Ar fi extrem de util, astfel, angajatorilor, să introducă în actele de telemuncă clauze prin care „să dea valoare contractuală” comunicărilor făcute prin mijloacele de comunicare electronice (e-mail, de pildă).
„Recomand călduros angajatorilor o convenire prealabilă în sensul acesta, prin actul adițional/contractul de telemuncă, în care să se stabilească că se va face comunicarea în această manieră (prin mijloace de comunicare electronică - n.red.)”, a subliniat Anca Iulia Zegrean, partener și coordonatorul practicii de dreptul muncii Biriș Goran SPARL, în cadrul unei recente conferințe organizate de avocatnet.ro cu tema „Reorganizarea relațiilor de muncă post-pandemie, în contextul ridicării stării de alertă”.
„Și mai am o recomandare care vizează comunicările: pentru că în Codul muncii suntem în continuare pe comunicări făcute prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, dar în contextul în care angajatul nu mai e obligat să comunice locația din care face telemuncă, angajatorul s-ar putea să se afle într-o oarecare dificultate în a-i face comunicări destul de importante - convocări la cercetare disciplinară, diverse decizii de sancționare, decizii de concediere ș.a.m.d.; e posibil ca angajatul, între timp, să se fi relocat la altă adresă de unde să presteze telemuncă. Și, dincolo de a se agrea din start că se fac comunicările prin mijloace de comunicare electronică, să se agreeze și faptul că orice comunicare efectuată de către angajator la adresa din buletin, astfel cum a fost notificată, este considerată validă. Câtă vreme angajatorul nu are pârghii să solicite care e adresa de telemuncă și e obligat să facă comunicările către salariat, putem ajunge în situații de genul aceleia că nu putem realiza o cercetare disciplinară”, a continuat Anca Zegrean.
Conform Legii telemuncii, telesalariații nu sunt obligați să spună sau să anunțe de fiecare dată când își schimbă locul de unde lucrează. Practic, asta înseamnă că angajatorii pot să rămână în urmă, la un moment dat, cu privire la locul unde i-ar găsi pe angajații cărora vor să le comunice diverse documente. Iar angajații, cu rea-credință, se pot prevala de situația dificilă în care s-ar regăsi un angajator cu privire la îndeplinirea unei proceduri de comunicare. Și deși și în cazul angajaților care se prezintă la birou poate deveni dificilă uneori comunicarea unor acte, în cazul în care aceștia decid să nu mai vină, în cazul telesalariaților care muncesc exclusiv la distanță lucrurile se pot complica și mai mult.