ACCES PREMIUM
De ce premium?
e-Factura: Cum trebuie comunicate, între firme, facturile pentru produse riscante, conform ANAF
Comunicarea între firme a facturilor pentru vânzarea de produse riscante trebuie să se facă în funcție de cine este înregistrat sau nu în sistemul e-Factura, așa cum reiese dintr-un ghid publicat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).
Articolul continuă mai jos
Practic, vorbim, în primul rând, de situația în care
cel puțin unul dintre contribuabilii implicați într-o relație B2B nu este înregistrat în sistemul e-Factura. În acest caz, factura electronică pentru produse riscante trebuie raportată în e-Factura, dar în paralel trebuie transmis un exemplar al facturii și partenerului/ilor comercial/i (teoretic, în modalitatea agreată între părți în prealabil).
„În cazul în care cel puțin una dintre părțile implicate în tranzacție nu este înregistrată în Registrul RO e-Factura (adică fie furnizorul, fie beneficiarul, fie ambii), este obligatorie transmiterea facturii conform art. 319 din Codul fiscal (regulile generale de comunicare a facturilor - n. red.), factura transmisă în sistemul RO e-Factura conform prevederilor art. XXXVII alin. 1 din OUG 130/2021 (obligația de raportare a facturilor în e-Factura pentru produse riscante - n. red.) având doar rol de raportare”, scrie în
ghidul ANAF privind folosirea e-Factura.
În al doilea rând, vorbim de situația în care
toți contribuabilii implicați într-o relație B2B sunt înregistrați în sistemul e-Factura. În acest caz, facturile pentru produse riscante circulă între părți direct prin intermediul sistemului e-Factura, astfel că nu trebuie comunicate în paralel prin vechea modalitate agreată de partenerii comerciali.
„În situația în care atât furnizorul, cât și beneficiarul au optat pentru utilizarea sistemului RO e-Factura și au fost înregistrați în Registrul RO e-Factura, facturile electronice emise atât pentru produse cu risc fiscal ridicat, cât și pentru alte bunuri/servicii, vor fi transmise, conform OUG 120/2021, doar prin sistemul RO e-Factura între cele două persoane impozabile”, scrie în ghidul citat.
La această a doua situație, autoritățile au clarificat și că nu este nevoie ca părțile unei relații B2B să stabilească contractual că facturile se comunică direct prin sistemul e-Factura. Practic, acest lucru reiese direct din legislație și nu este nevoie de o înțelegere specială între contribuabilii vizați.
„Nu este necesar ca între părți să se încheie acte adiționale privind utilizarea facturilor electronice și transmiterea prin sistemul RO e-Factura, având în vedere faptul că atât OUG 120/2021, cât și actele normative emise în temeiul prevederilor acestei ordonanțe de urgență, care reglementează sistemul RO e-Factura și factura electronică, nu prevăd o astfel de procedură”, este subliniat în document.
Sistemul e-Factura a devenit operațional opțional, în relația B2B, de la 1 aprilie 2022, însă
numai pentru produsele riscante din punct de vedere fiscal. De la 1 iulie 2022, însă, s-a trecut la obligativitatea folosirii sistemului pentru produsele riscante.
Ghidul publicat recent de ANAF conține
mai multe clarificări punctuale utile pentru contribuabili.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)