„Atât clienții noștri, cât și clienții potențiali ne-au semnalat faptul că, din ce în ce mai des, se trezesc direct cu solicitări de documente. Adică nu sunt anunțați că urmează să se facă o inspecție fiscală, ci se trimite direct o solicitare de documente. Cu toții ne gândim că probabil este un control inopinat. Mare atenție: este un inopinat, dar nu un control inopinat. Există o nouă formă de control fiscal, legiferată prin Codul de procedură fiscală, și se numește verificare documentară”, a subliniat, la un webinar recent organizat de avocatnet.ro, Adina Vizoli-Alexandru, Director la PwC România.
Specialista recomandă companiilor să trateze cu o importanță deosebită solicitările de documente de la ANAF. Pentru a ne da seama dacă e vorba de o verificare documentară, în solicitare ar trebui să găsim o referire la articolele 148 și 149 din Codul de procedură fiscală. Adică exact articolele de lege unde găsim regulile sumare ale desk audit-ului. Ulterior, dacă se emite o decizie de impunere, aceasta trebuie tratată ca orice altă decizie de impunere, pentru că, chiar dacă este sub rezerva verificării ulterioare, nu știm dacă și când va veni o inspecție fiscală „de confirmare”.
„Recomandarea mea este să fiți foarte atenți când primiți doar o solicitare de documente - puteți să o primiți de la Antifraudă, dar nu numai (avem și de la Direcția de nerezidenți, avem și de la Direcțiile județene). Deci, când primiți o astfel de solicitare, primul aspect important este să vă uitați cu atenție la articolele invocate pentru a solicita documente - dacă vedeți articolele 148 sau 149 din Codul de procedură fiscală, este un semnal de alarmă. De ce atrag atenția și zic că nu este ca un inopinat obișnuit? Pentru că acest nou tip de control este așa-numitul control din birou. Legea are fix doar aceste două articole și spune, pe scurt, că, ori de câte ori ANAF constată că există niște diferențe între ce este la dosarul fiscal al contribuabilului sau ce obține din alte surse și ce s-a declarat, are dreptul să pornească o verificare documentară. Și, dacă consideră necesar, va cere documente și din partea contribuabilului.
Problema este că, prin această verificare documentară, se pot emite decizii de impunere. Și, mai rău de atât, se poate emite o decizie de impunere fără să se deruleze un control fiscal așa cum suntem obișnuiți. Vă cere documente și, din birou, dacă ANAF consideră pur și simplu că nu se leagă două elemente sau că nu sunt probe suficiente care să susțină o deducere luată, vă emite direct o decizie de impunere. Legislația spune că este sub rezerva verificării ulterioare, însă este un aspect care nu a fost clarificat de ANAF. Această decizie de impunere devine titlu executoriu și trebuie tratată la fel ca oricare altă decizie de impunere. Dacă nu o contestați în 45 de zile, ați pierdut dreptul de a o contesta. De plată, are termene de plată - dacă nu puteți să o suspendați, va fi executabilă. (...) Am avut clienți care au crezut că este doar un inopinat și au venit la noi direct cu decizia de impunere - noi nu mai aveam timp să o contestăm, ei nu mai aveau timp să vadă de unde fac rost de fonduri să facă plata respectivă”, a explicat Adina Vizoli-Alexandru.
Conform Ordinului ANAF 3.632/2020, verificarea documentară poate fi folosită de către:
- inspectorii fiscali din structurile teritoriale din subordinea direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice;
- inspectorii fiscali din cadrul Direcției generale de administrare a marilor contribuabili;
- inspectorii din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală;
- inspectorii care se ocupă de verificarea situației fiscale personale a persoanelor fizice din direcțiile generale regionale ale finanțelor publice;
- inspectorii din cadrul Direcției generale control venituri persoane fizice.
Comentarii articol (1)