Ordinul ANFP nr. 903/2023 pentru modificarea și completarea Anexei la Ordinul nr. 72/2023 pentru aprobarea formatului standard al informațiilor referitoare la raportul de serviciu al funcționarului public a fost pus în august în dezbatere de ANFP.
În esență, în documentul-standard vor trebui menționate separat elementele constitutive ale salariului funcționarului, precum și indicarea periodicității plății acestuia (o dată sau de două ori pe lună).
Mai departe, vor trebui menționate prevederile incidente în privința locului de muncă - dacă locul de muncă e fix sau nu, posibilitatea desfăşurării activităţii în locuri de muncă diferite, precum şi dacă deplasarea între acestea este asigurată sau decontată de către angajator, după caz.
Documentul standard de informare a funcționarului va cuprinde și data de la care începe raportul de muncă, durata şi condiţiile perioadei de probă, dacă există, precum și, în cazul unui raport de muncă pe durată determinată, data la care încetează sau durata preconizată a acestuia. De asemenea, ultima secțiune nou adăugată din document va cuprinde referiri la durata normală a muncii, exprimată în ore/zi şi/sau ore/săptămână, condiţiile de efectuare şi de compensare a orelor suplimentare, precum şi, dacă este cazul, modalităţile de organizare a muncii în schimburi.
Potrivit ANFP, modificările au fost solicitate de Ministerul Muncii, în virtutea obligației de transpunere a unei directive europene.
Acest document cu informații privind raportul de serviciu al funcționarului a fost introdus în Codul administrativ prin Legea 283/2022 (aceeași lege care modifica toamna trecută semnificativ Codul muncii) și conține informații despre:
- dreptul de formare și perfecționare profesională, asigurat de autoritatea sau instituția publică;
- durata concediului de odihnă;
- condițiile de acordare a preavizului și durata perioadei de preaviz;
- data plății salariului și metoda de plată a salariului;
- modalitatea de efectuare a orelor suplimentare, remunerația acestora sau, după caz, compensarea prin ore libere plătite;
- acordurile colective încheiate de instituție și sindicatul reprezentativ sau reprezentanții funcționarilor publici;
- contribuțiile suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupațională a funcționarului public suportate de autoritate, în condițiile legii;
- Regulamentul de organizare și funcționare și regulamentul intern al autorității sau instituției publice.
În aplicarea noii prevederi din Codul administrativ, a apărut la început de an Ordinul ANFP nr. 72/2023 pentru aprobarea formatului standard al informațiilor referitoare la raportul de serviciu.
Astfel, la prevederea legată de dreptul de formare și perfecționare profesională se stipulează că, așa este prevăzut în Codul administrativ, autoritățile au obligația de asigura participarea pentru fiecare funcționar public la cel puțin un program de formare și perfecționare profesională o dată la doi ani.
În privința concediului de odihnă se prevede, printre altele, că funcționarii publici au dreptul anual la un concediu de odihnă plătit de 21 de zile lucrătoare, pentru o vechime în muncă de până la 10 ani, și de 25 zile lucrătoare, pentru o vechime în muncă de peste 10 ani. Salariații din administrația publică care prestează munci grele, periculoase sau vătămătoare au dreptul la un concediu de odihnă suplimentar cu o durată cuprinsă între 3 și 10 zile lucrătoare, potrivit Legii 31/1991.
Cât privește condițiile de acordare și durata preavizului sunt stabilite situațiile în care funcționarul public este eliberat din funcție, așa cum sunt menționate de Codul administrativ, precum și perioada de 30 de zile calendaristice aplicabilă preavizului pentru eliberarea din funcția publică. În plus, persoana care are competența legală de numire în funcția publică poate acorda funcționarului public care este eliberat din funcție reducerea programului de lucru până la 4 ore pe zi, la cerere, fără afectarea drepturilor salariale cuvenite.
În privința plății salariului se va stipula data exactă de acordarea a acestuia și dacă se va face prin transfer într-un cont bancar al funcționarului sau se va ridica de la casieria instituției publice.
În privința muncii suplimentare, funcționarii publici trebui să primească orele libere plătite în următoarele 60 de zile calendaristice după efectuarea acesteia, în caz contrar i se va aplica un spor la salariul de bază, solda/salariul de funcție sau indemnizația de încadrare de 75% pentru orele prestate peste program și de 100% pentru munca suplimentară în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care, potrivit reglementărilor, nu se lucrează. Plata muncii, în condițiile menționate pentru orele muncite suplimentar, se face doar dacă efectuarea ei a fost dispusă de șeful ierarhic în scris și fără a se depăși 360 de ore anual. Dacă ajung să se presteze peste 180 de ore anual, este necesar acordul sindicatelor sua reprezentanților salariaților, se mai indică în proiectul de ordin, care preia prevederile din Legea-cadru nr. 153/2017 a salarizării personalului public.
Privind contribuțiile suplimentare la pensia facultativă sau pensia ocupațională a funcționarului vor trebui să se regăsească informații legate de faptul că aceste sume de bani, ce pot fi de până la 15% din venitul salarial brut lunar sau asimilat, se rețin și se virează de către angajator, odată cu contribuțiile sociale obligatorii, sau de către participant, lunar, în contul de pensii. În legătură cu pensiile ocupaționale, drepturile și obligațiile participanților la un fond sunt stabilite conform prospectului, iar angajatorul poate stabili cuantumuri diferenţiate de contribuţie proprie pentru angajaţii săi pe criterii de vechime, funcţie sau drepturi salariale, așa cum e menționează în Legea 1/2020.
Acest document-standard trebuie să fie acordat, cu adaptările specifice fiecărei instituții sau autorități publice, fiecărui funcționar public în termen de cinci zile de numirea sa în funcție. Documentul cu informațiile referitoare la raportul de serviciu este un act diferit față de actul de numire în funcție a funcționarului public.
Cei care au obligația de oferi acest document sunt persoanele din cadrul compartimentului de resurse umane desemnate ca fiind responsabile de emiterea acestor comunicări de către conducătorii autorităților și instituțiilor publice. Legea 283/2022 a introdus în Codul administrativ și o amendă pentru cei care sunt responsabili să emită această comunicare a informațiilor și nu o fac, cuprinsă între 1.000 și 5.000 lei.
În fine, funcționarii publici care au raporturi de serviciu în derulare acum au dreptul de a primi noile informații în baza unei cereri adresate conducătorului instituției.
Atenție! Prevederile proiectului de ordin se vor aplica după ce acesta e publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)