De principiu, procedura de respectat este simplă. Înainte de emiterea bonului fiscal, clientul trebuie să primească nota de plată cu opțiunile disponibile pentru bacșiș, să aleagă valoarea acestuia (sunt două opțiuni - o valoare procentuală între 0% și 15% din valoarea consumației ori o sumă fixă) și modalitatea de plată (cu numerar sau cu cardul). Indiferent cum este plătit, bacșișul trebuie trecut pe bonul fiscal pe care sunt bunurile și serviciile. Banii din bacșiș trebuie să ajungă la angajator, care îi impozitează, iar apoi se împart sumele nete (zilnic, săptămânal, lunar), conform unei proceduri proprii, către salariați.
Iată zece situații reale întâlnite în restaurantele din București și cum s-au descurcat companiile cu regulile fiscalizării bacșișului.
CAZ 1 (5 ianuarie): Comandă cu livrare la domiciliu făcută de un terț.
Scurtă descriere: Restaurantul a livrat produsele la domiciliu, însă prin intermediul unei aplicații specializate în livrări, nu prin salariat propriu. S-a acordat bacșiș, dar acesta n-a fost trecut pe bonul fiscal, pentru că a fost încasat de terțul care a făcut livrarea.
Comentariu: Restaurantul a procedat corect - pentru livrările la domiciliu, fiscalizarea bacșișului este opțională. Însă, chiar și dacă s-ar fi vrut fiscalizarea, acest lucru nu era posibil, din moment ce un terț (PFA/societate) s-a ocupat de livrare, nu un salariat propriu.
CAZ 2 (8 ianuarie): Comandă la restaurant.
Scurtă descriere: Deși a prezentat nota de plată cu opțiunile pentru acordarea bacșișului, salariatul restaurantului n-a pus la dispoziție un pix și nici n-a menționat nimic despre opțiuni la momentul încasării contravalorii consumației prin card bancar. S-a acordat bacșiș în numerar. Nu s-a prezentat ulterior bonul fiscal.
Comentariu: Situație neconcludentă, dar, în principiu, restaurantul n-a procedat corect. Nu s-au respectat integral regulile fiscalizării, dar salariatul a avut posibilitatea de a bifa ulterior pe nota de plată bacșiș zero, pentru ca situația să fie „corectă” în evidențe și bonul fiscal să fie emis fără menționarea bacșișului.
CAZ 3 (28 ianuarie): Comandă cu livrare la domiciliu făcută de un terț.
Scurtă descriere: Restaurantul a livrat produsele la domiciliu, însă prin intermediul unei aplicații specializate în livrări, nu prin salariat propriu. S-a acordat bacșiș, dar acesta n-a fost trecut pe bonul fiscal, pentru că a fost încasat de terțul care a făcut livrarea.
Comentariu: Restaurantul a procedat corect - pentru livrările la domiciliu, fiscalizarea bacșișului este opțională. Însă, chiar și dacă s-ar fi vrut fiscalizarea, acest lucru nu era posibil, din moment ce un terț (PFA/societate) s-a ocupat de livrare, nu un salariat propriu.
CAZ 4 (29 ianuarie): Comandă la restaurant.
Scurtă descriere: Deși a prezentat nota de plată cu opțiunile pentru acordarea bacșișului, salariatul restaurantului n-a pus la dispoziție un pix și nici n-a menționat nimic despre opțiuni la momentul încasării contravalorii consumației prin card bancar. S-a făcut mențiunea despre posibilitatea încasării bacșișului prin card după momentul plății. S-a acordat bacșiș în numerar. S-a prezentat ulterior bonul fiscal, dar fără menționarea bacșișului.
Comentariu: Situație neconcludentă, dar, în principiu, restaurantul n-a procedat corect. Nu s-au respectat integral regulile fiscalizării, dar salariatul a avut posibilitatea de a bifa ulterior pe nota de plată bacșiș zero, pentru ca situația să fie „corectă” în evidențe și să justifice bonul fiscal emis fără menționarea bacșișului.
CAZ 5 (18 februarie): Comandă la restaurant.
Scurtă descriere: Deși a prezentat nota de plată cu opțiunile pentru acordarea bacșișului, salariatul restaurantului n-a pus la dispoziție un pix și nici n-a menționat nimic despre opțiuni la momentul încasării contravalorii consumației prin card bancar. S-a acordat bacșiș în numerar. Nu s-a prezentat ulterior bonul fiscal.
Comentariu: Situație neconcludentă, dar, în principiu, restaurantul n-a procedat corect. Nu s-au respectat integral regulile fiscalizării, dar salariatul a avut posibilitatea de a bifa ulterior pe nota de plată bacșiș zero, pentru ca situația să fie „corectă” în evidențe și bonul fiscal să fie emis fără menționarea bacșișului.
CAZ 6 (12 februarie): Comandă la restaurant.
Scurtă descriere: Deși a prezentat nota de plată cu opțiunile pentru acordarea bacșișului, salariatul restaurantului n-a pus la dispoziție un pix și nici n-a menționat nimic despre opțiuni la momentul încasării contravalorii consumației prin numerar. S-a acordat bacșiș tot în numerar. Nu s-a prezentat ulterior bonul fiscal.
Comentariu: Situație neconcludentă, dar, în principiu, restaurantul n-a procedat corect. Nu s-au respectat integral regulile fiscalizării, dar salariatul a avut posibilitatea de a bifa ulterior pe nota de plată bacșiș zero, pentru ca situația să fie „corectă” în evidențe și bonul fiscal să fie emis fără menționarea bacșișului.
CAZ 7 (19 februarie): Comandă la restaurant.
Scurtă descriere: Deși a prezentat nota de plată cu opțiunile pentru acordarea bacșișului, salariatul restaurantului n-a pus la dispoziție un pix și nici n-a menționat nimic despre opțiuni la momentul încasării contravalorii consumației prin card bancar. S-a acordat bacșiș în numerar. Nu s-a prezentat ulterior bonul fiscal.
Comentariu: Situație neconcludentă, dar, în principiu, restaurantul n-a procedat corect. Nu s-au respectat integral regulile fiscalizării, dar salariatul a avut posibilitatea de a bifa ulterior pe nota de plată bacșiș zero, pentru ca situația să fie „corectă” în evidențe și bonul fiscal să fie emis fără menționarea bacșișului.
CAZ 8 (25 februarie): Comandă la restaurant.
Scurtă descriere: S-a prezentat nota de plată cu opțiunile pentru acordarea bacșișului și salariatul le-a menționat la momentul încasării contravalorii consumației prin card bancar. S-a acordat bacșiș cu cardul. S-a prezentat ulterior bonul fiscal cu menționarea bacșișului.
Comentariu: Restaurantul a procedat corect.
CAZ 9 (8 martie): Comandă la restaurant.
Scurtă descriere: Nu s-a prezentat nota de plată cu opțiunile pentru acordarea bacșișului, iar salariatul restaurantului n-a menționat nimic despre opțiuni la momentul încasării contravalorii consumației prin card bancar. S-a acordat bacșiș în numerar. S-a prezentat direct bonul fiscal, fără menționarea bacșișului.
Comentariu: Situație neconcludentă, dar, în principiu, restaurantul n-a procedat corect. Nu s-au respectat deloc regulile fiscalizării, dar salariatul a avut posibilitatea de a bifa ulterior pe nota de plată bacșiș zero, pentru ca situația să fie „corectă” în evidențe și să justifice bonul fiscal emis fără menționarea bacșișului.
CAZ 10 (12 martie): Comandă la restaurant.
Scurtă descriere: S-a prezentat nota de plată cu opțiunile pentru acordarea bacșișului și salariatul le-a menționat la momentul încasării contravalorii consumației prin card bancar. S-a acordat bacșiș cu cardul. S-a prezentat ulterior bonul fiscal cu menționarea bacșișului.
Comentariu: Restaurantul a procedat corect.
Ce riscă angajatorii și salariații lor. În primul rând, firmele care nu respectă regulile fiscalizării riscă o amendă între 2.000 și 4.000 de lei (de aceea, e bine de știut că cei care nu declară la Fisc venituri din bacșiș riscă să atragă atenția autorităților și să fie controlați ulterior). În al doilea rând, putem vorbi de un risc de recalificare, la un eventual control fiscal, dacă bacșișurile încasate depășesc 15% din consumație - fiscaliștii avertizează că partea ce trece de 15% poate fi considerată venit salarial pentru care să se datoreze atât impozit, cât și contribuții sociale. În al treilea rând, inclusiv salariații pot avea probleme dacă evită impozitarea bacșișului.
Comentarii articol (0)