ACCES PREMIUM
De ce premium?
SAF-T: Raportarea trebuie automatizată, pentru că altfel ar trebui ca o persoană să lucreze o lună întreagă pentru a aduna datele necesare
Pentru eficientizarea muncii din spatele completării și depunerii declarației 406, cea care conține fișierul SAF-T, este nevoie de automatizarea acestei raportări, spun specialiștii. Deoarece vorbim de un volum imens de date de adunat pentru raportare, completarea declarației numai cu resurse umane este greu de pus în practică.
Articolul continuă mai jos
Ne aflăm
în plin proces de implementare a raportării SAF-T la companiile din România, în condițiile în care marii contribuabili au început să depună declarația 406 în 2022, iar contribuabilii mijlocii au început în 2023. Ultimii sunt contribuabilii mici, care vor începe în 2025.
În acest context, specialiștii de la KPMG România atrag atenția că raportarea obligatorie către Fisc
trebuie automatizată pentru a eficientiza munca de completare și depunere.
„Cred că e foarte important de menționat faptul că, pe lângă digitalizarea raportării în sine, cred că cheia e legată mai degrabă de automatizarea raportării în sine. Pentru că, având în vedere discuțiile la ordinea zilei legate de limitarea resurselor umane, efectuarea raportării SAF-T cu ajutor 100% uman e un efort destul de complex și ar însemna ca o persoană să lucreze full time o lună întreagă ca să adune toate aceste date”, a precizat, la o conferință organizată recent,
Alexandru Comănescu, Director la KPMG.
Astfel, implementarea raportării SAF-T și apoi gestionarea sa pe termen lung reprezintă procese complexe pentru care toate companiile trebuie să se pregătească în mod adecvat.
„Începându-se această digitalizare cu contribuabilii mari... ei au volume foarte mari de date, sistemele lor ERP nu erau neapărat pregătite să facă această raportare, chiar cu toată perioada de grație, care a fost binevenită. Unii încă mai beneficiază de această perioadă de grație, dacă ne uităm la contribuabilii mijlocii. Și pentru ei este greu. Pentru că, o dată, funcția ta fiscală se schimbă, pentru că ți-ai început cariera depunând declarații pe dischetă la ghișeu și acum trebuie să raportezi toată contabilitatea într-o lună și să și știi ce raportezi. Nu e ușor. Doi - trebuie să începi să vorbești limbajul IT-istului, pentru că trebuie să explici ce vrei de la el. În momentul în care specificațiile tale de la business către IT sunt pe limba ta și vorbiți limbi diferite, nu se știe ce va ieși exact după ce se implementează maparea”, a precizat, la același eveniment,
Inga Țîgai, Partener asociat la KPMG.
Din informațiile adunate până în prezent reiese că firmele mari și firmele mijlocii au avut și (unele) încă au dificultăți mari în procesul de implementare a raportării SAF-T. Motiv pentru care specialiștii
avertizează micii contribuabili să nu lase acest proces pe ultima sută de metri.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.