ACCES PREMIUM
De ce premium?
Digitalizarea controalelor ANAF înseamnă că firmele „pierd” legătura cu inspectorii? Răspunsul este nu, conform specialiștilor și autorităților
În contextul digitalizării accelerate a relației cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), inclusiv pe partea de controale, ar putea apărea o temere că firmele nu vor mai putea să comunice cu inspectorii pentru a explica anumite aspecte care ar putea fi înțelese greșit la verificări. Însă atât specialiștii, cât și reprezentanții ANAF spun că această temere este nejustificată.
Articolul continuă mai jos
„Eu aș spune că riscul acesta nu există și îngrijorarea aceasta n-ar trebui să existe, față de cum este așezată legislația în acest moment. Pentru că drumul spre digitalizare lasă, totuși, pârghii pentru contribuabil și pentru ANAF de a comunica. Faptul că digitalizarea înseamnă controale la distanță... asta nu înseamnă că nu mai are loc o comunicare. Din contră, aș putea spune că, în mod paradoxal, digitalizarea tinde să ducă la o comunicare mai apropiată. Sunt multe pârghii pe care legislația, în momentul de față, le așază în mâna contribuabilului, pentru ca acesta să meargă și să poată să-și expună situația, dacă consideră că acest pas este necesar pentru un control de succes”, a declarat,
la un webinar recent,
Bogdan Mărculeț, Manager Senior la Reff & Asociații | Deloitte Legal.
Opinia avocatului a fost confirmată și de două reprezentante ale ANAF care erau prezente la discuție -
Daniela Teodoru, Director general, și
Sia Jiru, Director, ambele din cadrul Direcției generale coordonare control fiscal din ANAF. Acestea au subliniat că orice contribuabil are dreptul de a fi audiat și, mai ales, dreptul de a se apăra în cadrul procedurilor de control.
Concret, deși
Guvernul accelerează digitalizarea relației cu contribuabilii, drepturile acestora din Codul de procedură fiscală rămân neatinse. Ba chiar recent
au fost extinse (formal) modalitățile prin care părțile pot comunica de la distanță.
E bine de știut că, din 2023,
trei tipuri de controale (din cinci) pot fi derulate de ANAF direct de la distanță, fără prezența contribuabilului. Asta față de situația valabilă până la finalul anului 2022, când verificarea documentară era singurul tip de control ce se derula de la distanță fără implicarea directă a contribuabilului.
Teoretic, digitalizarea va aduce contribuabililor mai multe avantaje.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.
Comentarii articol (0)