ACCES PREMIUM
De ce premium?
Cinci schimbări recente care au legătură cu obligațiile declarative către stat
În lunile trecute, autoritățile au venit cu câteva noutăți importante legate de obligațiile declarative ale companiilor. Vorbim de trei modificări din sfera fiscală, de una din sfera prevenirii spălării banilor și de una din sfera obligațiilor de mediu. Iată care sunt acestea:
Articolul continuă mai jos
1. Eliminarea declarației 098, care se depunea la înregistrarea de TVA. O schimbare importantă din lunile recente s-a produs în două „faze” - ianuarie și martie 2023. Mai precis, din moment ce firmele noi pot să ceară înregistrarea fiscală odată cu solicitarea înmatriculării la Registrul Comerțului, Fiscul a introdus în cererea de înregistrare fiscală și posibilitatea de a face înregistrarea de TVA, acolo unde este cazul. Asta înseamnă că formularul 098 a devenit inutil, motiv pentru care a fost abrogat. Schimbările au fost operate prin două ordine ale Fiscului.
2. Introducerea raportării DAC7, care se va transmite la Fisc. Momentan, regulile raportării sunt prevăzute doar de
OG 16/2023 și rămâne ca obligația declarativă să fie pusă în aplicare efectiv până la finalul anului 2023, din moment ce primele raportări trebuie făcute la finalul lunii ianuarie 2024 pentru tot anul 2023. Raportarea DAC7 este făcută de companiile care sunt operatori de platforme online (vorbim, în esență, de marketplace-uri) și vizează activitatea vânzătorilor și prestatorilor care le folosesc serviciul de intermediere (vânzări de bunuri, prestări de servicii, închiriere de bunuri imobile și vehicule de transport).
3. Introducerea raportului privind impozit pe profit. În acest caz, nu vorbim de o raportare „clasică” în adevăratul sens al cuvântului, ci de un document care trebuie „raportat” public de plătitorii de impozit pe profit, începând cu situația pe anul 2023. Acesta este legat de întocmirea situațiilor financiare anuale, pentru că va trebui publicat online în termen de 12 luni de la data bilanțului exercițiului financiar pentru care este întocmit. După ce s-au grăbit să reglementeze această obligație nouă pe final de 2022 (cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2023), autoritățile au revenit recent cu unele clarificări suplimentare. Regulile au fost stabilite prin două ordine ale Ministerului Finanțelor.
4. Modificarea rapoartelor pentru tranzacții suspecte și tranzacții în numerar de cel puțin 10.000 de euro. Actualele modele ale rapoartelor de tranzacții suspecte, tranzacții cu numerar de cel puțin 10.000 euro, transferuri externe de cel puțin 10.000 euro și transferuri de fonduri pentru activitatea de remitere de bani de cel puțin 2.000 euro urmează să fie înlocuite din 7 noiembrie 2023. Schimbarea vine în baza Ordinului 191/2023, ce a fost dat recent de Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, în contextul implementării unui nou sistem informatic.
5. Schimbare ce privește declarațiile de mediu. Împuterniciții care se ocupă de depunerea online a declarațiilor de mediu pentru firme au scăpat recent (12 iulie 2023) de obligația de a depune împuternicirile notariale originale la Administrația Fondului pentru Mediu, conform Ordinului 1.908/2023, ce a fost dat de Ministerul Mediului. Depunerea electronică a declarațiilor de mediu, în platforma eTax, este posibilă prin intermediul reprezentantului legal al firmei sau prin intermediul unui împuternicit al reprezentantului legal. În cazul împuterniciților, însă, era nevoie ca împuternicirile lor notariale originale să fie transmise autorităților înainte de a putea depune efectiv declarațiile de mediu. De precizat că inclusiv
declarația de mediu în sine urmează să fie înlocuită curând.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.