ACCES PREMIUM
De ce premium?
Interviu: Mutarea online a relaționării contribuabililor cu ANAF a adus avantaje, dar și dezavantaje. Ce aspecte necesită îmbunătățiri
După un an și jumătate de la instituirea obligativității de a avea cont în Spațiul Privat Virtual (SPV), pentru a putea relaționa cu reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), specialiștii au identificat în practică atât avantaje, cât și dezavantaje. Cert este, însă, că sunt necesare, în continuare, îmbunătățiri. Iată ce am aflat de la Alexandru Tabacu, Senior Tax Partner la Voicu & Filipescu Tax Advisers.
Articolul continuă mai jos
Concret, de la
1 martie 2022, firmele, PFA-urile și profesioniștii sunt obligați
să aibă un cont în SPV pentru a mai putea relaționa cu ANAF. Asta înseamnă inclusiv pentru a depune declarații fiscale. Trebuie precizat, totuși, că politica autorităților de comunicare la distanță a fost flexibilizată ușor
la început de 2023, însă numai când vine vorba de controale și contestații.
În acest context, am vorbit cu
Alexandru Tabacu, Senior Tax Partner la
Voicu & Filipescu Tax Advisers, pentru a afla cum decurg lucrurile în practică și dacă mai sunt necesare îmbunătățiri pe termen lung.
1. Ce probleme ați identificat în practică, în relația cu ANAF, după trecerea la comunicarea exclusiv online?Alexandru Tabacu: „Ca principiu, comunicarea exclusiv online cu ANAF poate crea dificultăți în cazurile în care există o imposibilitate de a accesa sistemul din diverse motive (expirarea certificatului digital, schimbarea terminalului de lucru, nefuncționarea platformei). De asemenea, pot apărea probleme de comunicare - pot exista situații în care solicitările contribuabilului sunt interpretate diferit și ar fi necesar și un contact direct pentru a furniza informații suplimentare și eventuale clarificări. Uneori există documente postate de către ANAF în SPV care nu pot fi vizualizate într-un interval de timp rezonabil pentru a reacționa. Ar fi util să existe în SPV și un asistent în timp real (de exemplu, chat, WhatsApp, telefon) prin intermediul căruia să poată fi soluționate problemele punctuale apărute.”2. Există chestiuni care ar putea fi îmbunătățite, apropo de comunicarea exclusiv online cu ANAF?Alexandru Tabacu: „Un prim aspect de îmbunătățit ar fi actualizarea într-un timp cât mai scurt a situației fiscale, în special în cazul persoanelor fizice. Un al doilea aspect ar consta în eliminarea erorilor de sistem în temeiul cărora, în mod sistematic, apar în fișele de plătitor diverse obligații fiscale suplimentare, care ulterior sunt regularizate, dar care temporar pot crea dificultăți, în special în cazul entităților care participă la licitații publice.”3. Care sunt aspectele pozitive ale trecerii la o interacțiune de la distanță cu reprezentanții ANAF?Alexandru Tabacu: „În mod evident, interacțiunea prin mijloace electronice a simplificat destul de mult relația contribuabil - ANAF, în special în legătură cu activitățile legate de depunerea și urmărirea circuitului declarațiilor fiscale, arhivarea documentelor, obținerea de certificate fiscale, obținerea de fișe de plătitor etc. De asemenea, s-au redus destul de mult timpii alocați activităților de depunere și înregistrare pentru declarațiile fiscale și pentru alte documente schimbate în relația cu ANAF. Un alt aspect pozitiv este trasabilitatea mai bună a documentelor schimbate între ANAF și contribuabil.”
Notă: Măsura discutată în materialul de față este
doar una dintre cele introduse în cursul anului 2022 pentru care
analizăm acum, „la rece”, efectele identificate de contribuabili în practică după mai multe luni de aplicare.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.