ACCES PREMIUM
De ce premium?
e-Factura: Ce se va întâmpla cu facturile simplificate sau cele emise pe numele salariaților
Calendarul pentru implementarea generalizată a sistemului e-Factura în relația business to business, ce va fi stabilit curând de Guvern, vine la pachet cu mai multe neclarități. Din păcate, momentan există răspunsuri concrete doar pentru câteva dintre ele, restul urmând să fie rezolvate de autorități, într-un fel sau altul, în viitorul apropiat.
Articolul continuă mai jos
__________
ACTUALIZARE (19.12.2023): Prin OUG 115/2023 s-a stabilit că facturile simplificate NU trebuie raportare în e-Factura, alături de facturile emise pentru alte operațiuni. Lista excepțiilor este aici.__________
Pe scurt,
e-Factura va deveni obligatoriu, pentru toate facturile emise în relația B2B, de la 1 ianuarie 2024. De la 1 aprilie 2024, cei care nu transmit facturile în sistem, în termenul de cinci zile lucrătoare stabilit de autorități, vor risca amendarea. Iar de la 1 iulie 2024, e-Factura va deveni singurul canal de transmitere a facturilor în relația B2B. Măsurile sunt într-un proiect de lege pentru care Guvernul își va asuma curând răspunderea în fața Parlamentului.
În cadrul unei conferințe recent organizate de PwC România,
Adina Vizoli, Director, a încercat să ofere unele clarificări, acolo unde a fost posibil, în baza informațiilor disponibile în prezent:
1. Facturile simplificate nu vor trebui transmise în e-Factura: „Facturile simplificate, din discuțiile de până acum, înțelegem că ar urma să nu fie considerate documente care ar trebui să fie convertite pentru sistemul e-Factura. Urmează să vedem.”2. Este neclar ce trebuie făcut în cazul facturilor emise pe numele salariatului sau în cazul facturilor emise de client în numele furnizorului: „Aici trebuie văzut, pentru că, într-adevăr, dacă ele continuă să fie emise pe numele salariatului, tehnic, asta nu prea permite transmiterea lor. Dar, cu toate acestea, ele sunt facturi valabile pe care vi le înregistrați în contabilitate. (...) Apropo de situațiile cu deconturi de deplasare, unde, într-adevăr, facturile pot să fie întocmite și pe numele salariatului... sunt multe situații particulare care vor trebui analizate și putem să vă spunem că, din discuțiile de până acum, sunt multe situații care nu sunt clarificate din cauza aspectelor tehnice privind conversia și transmiterea facturilor în e-Factura. Aceste facturi de deplasare sunt o situație. O altă situație, cu care probabil mulți vă veți întâlni, este situația facturilor emise de client în numele furnizorului - practic, în continuare veți avea posibilitatea să aveți astfel de acorduri, dar trebuie văzută și modalitatea tehnică care să permită ca acest aranjament să continue și după 1 ianuarie 2024. Trebuie să urmărim îndeaproape dezvoltările pe cerințe tehnice care ar trebui să vină din partea autorităților.”3. Va fi necesar un sistem care să emită facturi în formatul pentru e-Factura și care să extragă și arhiveze facturile primite: „Pentru partea de arhivare, dacă ne referim la ce se întâmplă după 1 iulie 2024, cu siguranță va trebui să arhivăm electronic mesajul XML al facturilor primite de la parteneri, pe care le vom descărca din Spațiul Privat Virtual. Deci, pe lângă un sistem care să vă permită conversia pentru facturile emise, dacă nu aveți facturi emise care să intre în sfera de cuprindere a e-Factura, atunci va trebui, totuși, să aveți o soluție care să vă permită extragerea și arhivarea electronică a facturilor pe care le veți primi de la parteneri.”4. De principiu, numai facturile din relația B2C nu se vor transmite în e-Factura: „Dorința, probabil, a fost, să se cuprindă datele tranzacțiilor, atât cele derulate între societățile din România, cât și datele din tranzacțiile locale derulate cu companiile nerezidente care sunt înregistrate în scopuri de TVA în România. În acest fel, există o imagine largă. Sau, mai exact, singurele facturi care nu vor trece prin acest sistem sunt cele emise în relația B2C.”Atenție! Proiectul de lege urmează să fie adoptat în Parlament, prin asumarea răspunderii de către Executiv, iar conform calendarului anunțat de premier în mai multe rânduri, dezbaterea, adoptarea și oficializarea măsurilor ar urma să se facă în septembrie 2023.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.