ACCES PREMIUM
De ce premium?
Speță din controalele fiscale
Impuneri suplimentare la o firmă la care ANAF a găsit bani și mărfuri lipsă
Situația unei companii la care s-au identificat atât bani lipsă, cât și mărfuri lipsă a fost prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) într-un raport despre controalele fiscale terminate în august 2023.
Articolul continuă mai jos
Raportul ANAF despre verificările la contribuabili terminate în august 2023 poate fi
consultat integral aici. În speța descrisă, era vorba de o societate care activa pe codul CAEN 4120 (lucrări de construire a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale), la care s-a făcut o verificare documentară pentru perioada 1 noiembrie 2020 - 31 mai 2023.
În primul rând, inspectorii ANAF spun că
firma avea bani lipsă, în condițiile în care în documente figura existența sumei. Prin urmare, aceștia au stabilit la plată un impozit pe venituri din alte surse (conform
practicii inspectorilor, se consideră că acele sume au fost puse la dispoziția administratorului/asociaților).
„Urmare a verificărilor efectuate, organele de inspecție fiscală au constatat că societatea verificată a înregistrat scriptic, în contul 5311 (casa), suma de X lei, fără ca aceasta să fie deținută faptic, potrivit răspunsului administratorului la nota explicativă. În consecință, conform prevederilor legale, organele de inspecție fiscală au stabilit că acestea sunt venituri a căror sursă nu a fost identificată și au calculat impozit pe venit suplimentar”, scrie în raport.
În al doilea rând, compania la care s-a derulat verificarea documentară
avea și mărfuri lipsă. În condițiile în care era vorba de mărfuri deteriorate pentru care nu existau acte doveditoare, inspectorii ANAF au stabilit suplimentar la plată atât TVA, cât și impozit pe profit.
„Societatea verificată a evidențiat în contabilitate, în contul 371 (mărfuri), un stoc de marfă scriptic în valoare de X lei, însă conform răspunsului administratorului la nota explicativă, s-a declarat că mărfurile s-au deteriorat fără a deține acte doveditoare, rezultând că societatea a deținut un stoc faptic în valoare de X lei. Astfel, s-a procedat la ajustarea TVA, fiind stabilită TVA suplimentară, aferentă neînregistrării în evidența contabilă a contravalorii bunurilor constatate lipsă la inventariere. (...)Societatea verificată nu a prezentat documente justificative pentru marfa lipsă la inventariere și înregistrarea în evidența contabilă a acesteia, conform legislației în vigoare privind mărfurile lipsă la inventar, potrivit căreia persoana impozabilă avea obligația să calculeze și să vireze impozitul pe profit în funcție de profitul impozabil și impozitul pe profit înregistrat în contabilitate. Astfel, s-a procedat la recalcularea impozitului pe profit aferent trimestrului II din anul 2023, fiind stabilit impozit pe profit suplimentar”, au explicat reprezentanții ANAF.
Verificarea documentară, care este supranumită desk audit, implică, în esență, un control exclusiv din birourile ANAF asupra situației fiscale a contribuabilului, indiferent că acesta este persoană fizică sau juridică. În urma verificării documentare, inspectorii pot emite decizii de impunere sub rezerva verificării ulterioare, însă nu întotdeauna urmează o inspecție fiscală de confirmare a deciziilor, potrivit specialiștilor.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.