Domeniul impozitării afacerilor
Două cote de impozit la micro și alte optimizări ale regimului. Regimul de impozitare a microîntreprinderilor revine la sistemul cu două cote de impozit, însă acesta se aplică diferit față de cum era în trecut. Diferențierea între cine datorează o cotă mai mică și cine datorează o cotă mai mare se face în funcție de veniturile obținute sau în funcție de activitățile derulate. Totodată, apar modificări importante în privința condițiilor de îndeplinit pentru a fi microfirmă.
Schimbări importante și la impozit pe profit. Regulile anumitor cheltuieli deductibile sau care se scad din impozitul pe profit urmează să fie modificate. În același timp, recuperarea pierderilor din anii anteriori se limitează la doar 70%.
Supraimpozitarea marilor afaceri. Trei regimuri speciale, prin care Guvernul supraimpozitează afacerile mari, sunt introduse pentru plătitorii de impozit pe profit. Mai precis, este vorba de firmele cu o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro, de anumite firme din petrolier și gaze naturale și de bănci.
Domeniul facturării
Trebuie raportate în e-Factura toate facturile emise în relația B2B. Raportarea obligatorie a facturilor prin sistem se va aplica pentru toate tranzacțiile derulate de contribuabili în relația B2B. Ulterior, de la 1 iulie 2024, e-Factura va deveni singurul canal prin care se vor mai putea transmite facturile către destinatari, orice altă formă a acestor documente urmând să fie lipsită de efecte fiscale.
Noi facturi de raportat în e-Factura și în relația B2G. Pentru livrările și prestările cu locul în România, făcute în relația cu instituțiile publice, se prevede că persoanele impozabile stabilite în România trebuie să transmită și ele facturile în sistem. Asta dincolo de facturile emise în cazul achizițiilor publice (în relația cu autoritățile contractante).
Domeniul taxelor salariale
Anumite beneficii încep să se „topească”. Guvernul a stabilit să elimine anumite beneficii pentru salariați, cum ar fi scutirea de taxe pentru cei 400 lei pentru telemuncă sau forma generoasă a facilităților pentru educația timpurie (care capătă o formă nouă cu limitări serioase), dar și să limiteze alte beneficii care acum sunt mai generoase, cum ar fi scutirea limitată de taxe pentru abonamente sportive.
Schimbări de taxare la alte beneficii cu regim fiscal special ale salariaților. Valoarea tichetului de masă pentru salariați crește de la 35 la 40 de lei, însă se datorează și contribuția la sănătate pentru acesta. În același timp, crește și valoarea netaxabilă pentru asigurarea hranei la muncă - o alternativă la tichetul de masă, dar care e strâns legată de valoarea tichetului de masă. Tot din ianuarie se datorează contribuția la sănătate și pentru voucherele de vacanță, iar acest beneficiu devine incompatibil, din perspectiva tratamentului fiscal favorabil, cu decontarea serviciilor turistice.
Mai mulți bani către pensia privată obligatorie. Contribuția la pensii plătită de angajatori pentru salariați se duce parțial la sistemul public de pensii și parțial la sistemul pensiilor private obligatorii. Din ianuarie, partea din contribuția la pensii ce se duce către pensia privată crește după mai mulți ani de stagnare.
Domeniul TVA-ului și nu numai
Cresc anumite cote de TVA. Deși se păstrează cota generală a taxei pe valoarea adăugată, autoritățile au stabilit mai multe operațiuni care trec fie de la o cotă redusă la cota standard, fie de la cota redusă de 5% la cota redusă de 9%.
Schimbări la taxarea veniturilor independente. Se schimbă din nou regulile în ceea ce privește contribuția la sănătate datorată de PFA-urile care lucrează pe cont propriu. Însă mai sunt și limitări de beneficii și nu numai.
Taxa pe lux pentru mașini și clădiri. În plus față de impozitele locale pentru clădiri și mijloace de transport, apare taxa pe lux în cazul bunurilor scumpe.
Accize pentru băuturile nealcoolice dulci. Băuturile nealcoolice cu zahăr adăugat sunt supuse accizelor nearmonizate, adică accizelor care nu sunt reglementate prin legislația europeană, ci sunt reglementate de fiecare țară în parte.
Reclasificarea firmelor. Listele contribuabililor au fost „redesenate” recent de Fisc și efectele se văd din prima zi din 2024. Principalul efect este că unele firme pot avea obligația transmiterii raportărilor SAF-T mai devreme cu un an.