ACCES PREMIUM
De ce premium?
Prezentarea distinctă a anumitor cheltuieli în bilanțurile firmelor pe 2023, folosită de autorități la controalele fiscale
În condițiile în care regulile situațiilor financiare anuale au fost modificate pentru a aduce în prim-plan anumite tipuri de cheltuieli ale societăților, printre care cele de management și consultanță, specialiștii se așteaptă ca aceste informații să fie „fructificate” de autorități în cadrul controalelor fiscale.
Articolul continuă mai jos
Mai precis, reglementările contabile au fost modificate în
octombrie 2023 prin Ordinul Ministerului Finanțelor 2.649/2023, care produce efecte începând cu situaţiile financiare anuale aferente exerciţiului financiar 2023. Totodată, regulile situațiilor financiare pentru 2023, care au fost stabilite în
ianuarie 2024 prin Ordinul Ministerului Finanțelor 5.394/2023, reflectă și ele aceste noutăți.
Spre deosebire de regulile aferente anului 2022,
în cazul bilanțurilor pe 2023 se raportează distinct unele cheltuieli, precum cele de management, cele de consultanță sau cele ocazionate de operațiuni cu entități afiliate. De ce? În esență, pentru a identifica mai ușor cheltuielile de care firmele se folosesc de obicei pentru a reduce impozitul pe profit achitat la stat și pe care inspectorii le contestă destul de des la controale.
„În primul rând, vor să vadă volumul cheltuielilor intragrup care duc la scăderea profitabilității companiei. Ei vor vedea dacă am un profit de 100 lei și cheltuieli intragrup de consultanță de 1.000 lei, de management de 1.000 lei, de redevențe de 1.000 lei, e clar că, dacă aceste cheltuieli nu existau, în loc de 100 lei aș fi avut un profit de 3.100 lei. Și probabil că vor veni să verifice în ce măsură cheltuielile respective sunt în beneficiul societății, sunt la valoarea de piață și toate verificările pe care le știți.Cumva au identificat care sunt sursele prin care anumite grupuri funcționează și ar putea fi supape de micșorare a profitului în România. E clar că multe dintre aceste cheltuieli sunt justificabile și societatea din România beneficiază de servicii din partea grupului, dar vor să vadă exact impactul acestor cheltuieli și în ce măsură erodează profitabilitatea companiei din România. Dacă această erodare este una semnificativă, ne așteptăm să fie întrebări suplimentare pe aceste capitole”, a explicat joi, la o întâlnire lunară organizată de Nowium - Finance, Tax & Legal,
Oana Nicorescu, Managing Partner.
„Aș mai adăuga faptul că această informație statistică, fiscală -- sau cum vreți să-i spuneți -- putea fi introdusă foarte bine în formularul F30 de date informative. Cu toate acestea, organul fiscal a ales să ajusteze tocmai formularul de cont de profit și pierdere, formularul F20, cel care face parte, de fapt, din pachetul obligatoriu. Și F30 este în pachetul situațiilor financiare, numai că este o chestiune și la auditori, de exemplu - auditorii se concentrează pe F10, F20 și restul (tot ce înseamnă note, flux de numerar și alte informații), iar pe F30 îl consideră întotdeauna un formular mai mult de ordin statistic, fiscal. Puteau să le introducă acolo. Nu știu de ce au trebuit să modifice F20 și să provoace o nouă degringoladă.Pe lângă faptul că au băgat aceste elemente fără prea multe explicații suplimentare, ele au mai multe efecte, pentru că le-au băgat cu obligativitate de aplicare din anul 2023. Există o confuzie și acolo, pentru că am auzit chiar voci din cadrul organelor fiscale care au spus că se aplică din 2024. Nu, se aplică din 2023. Or, dacă le aplici din 2023 și faci acea coloană la F20, completezi pentru coloana doi, se pune problema ce fac cu datele comparative? Pentru că este și o reclasare a contului. Sunt anumite schimbări, foarte multe companii aveau servicii prin 628 și au trebuit să le mute în 617 sau 618. Dacă le muți aici, afectezi principiul intangibilității bilanțului de deschidere, pentru că ce fac cu coloana cu anul precedent? Dacă n-o completez, iar provoc niște discrepanțe între modul de prezentare a informațiilor și comparabilitate.Deci, e o întreagă tevatură cauzată de un scop de ordin fiscal ce ar fi putut fi rezolvat în F30. Dar aceasta cu siguranță va atrage atenția organului fiscal în a-și dimensiona anumite inspecții fiscale sau verificări suplimentare pe care dorește să le facă la anumiți contribuabili care au anumite volume de tranzacții. Și probabil le vor corela și cu alte formulare (plățile către nerezidenți, impozitul reținut la sursă de-a lungul anilor). Dacă eu nu am deloc impozit reținut la sursă și am volume foarte mari aici, probabil vor verifica impozitul reținut la sursă pentru această companie. Pentru că e posibil să aibă riscuri acolo, poate n-au interpretat bine, poate n-au documente-suport, poate n-au certificat de rezidență și e un loc unde putem să mai găsim niște taxe”, a spus
Valentin Alangiu, Accounting & Tax Partner la Nowium.
Având în vedere aceste schimbări, specialiștii de la EY România
recomandau recent o analiză retroactivă atentă a cheltuielilor din 2023. Practic, vorbim de
o reclasificare de cheltuieli care va fi o adevărată provocare pentru închiderea exercițiului financiar al anului trecut.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.