Noua raportare, ce vizează indirect activitatea comercianților online, a fost stabilită prin Legea 33/2024. Obligația de raportare revine prestatorilor de servicii de plăți online. Concret, declarația 396 se depune, exclusiv online, până în ultima zi a lunii de după fiecare trimestru calendaristic. Este precizat în mod expres că termenul este unul fix - chiar dacă pică într-o zi nelucrătoare, acesta nu se mută.
Este important de știut că prestatorii de servicii de plăți trebuie să valideze datele din raportarea CESOP înainte de a o transmite la ANAF prin folosirea DUK Integrator (acesta este disponibil pe site-ul Agenției, la secțiunea de informații tehnice a paginii dedicate CESOP). Chiar și așa, inclusiv la nivelul ANAF se face o verificare a declarațiilor, iar dacă sunt respinse, acestea trebuie depuse încă o dată. Dacă observă greșeli în formularul 396 inițial, firmele pot depune o rectificativă.
„Prestatorii de servicii de plată cărora li se aplică obligația (...) trebuie să utilizeze formularul (396), precum și programul de asistență, disponibil pe portalul A.N.A.F. la adresa www.anaf.ro, în scopul raportării informațiilor prevăzute în ordin. Formularul de raportare se transmite prin portalul eguvernare.ro, secțiunea «Depunere declarații ANAF», sub forma unui fișier PDF cu XML atașat, semnat electronic, prin mijloace de transmitere la distanță”, este detaliat în noul ordin.
Așadar, este vorba de un sistem european în care ajung informațiile despre plățile transfrontaliere și beneficiarii lor. Informațiile trebuie raportate trimestrial de prestatorii de servicii de plăți online, în cazurile în care vorbim de firme care au primit minimum 26 de asemenea plăți într-un trimestru. Pentru informații suplimentare, prestatorii de servicii de plăți online pot consulta informațiile din pagina ANAF dedicată sistemului CESOP și din pagina Comisiei Europene dedicată sistemului CESOP.
Legea 33/2024 definește prestatorii de servicii de plată ca fiind instituțiile de credit, instituțiile emitente de monedă electronică, furnizorii de servicii poștale giro și instituțiile de plată. Evidențele despre plățile transfrontaliere încasate de comercianții online trebuie păstrate în format electronic de către firme. Cele patru termene de raportare aferente unui an sunt:
- 30 aprilie, pentru trimestrul 1;
- 31 iulie, pentru trimestrul 2;
- 31 octombrie, pentru trimestrul 3;
- 31 ianuarie, pentru trimestrul 4.
„Creșterea comerțului electronic facilitează vânzarea transfrontalieră de bunuri și servicii către consumatorii finali din statele membre. În acest context, comerțul electronic transfrontalier privește livrări pentru care TVA este datorată într-un stat membru, dar furnizorul este stabilit într-un alt stat membru, pe un teritoriu terț sau într-o țară terță. Cu toate acestea, întreprinderile care comit fraude exploatează oportunitățile oferite de comerțul electronic pentru a obține avantaje de piață neloiale, sustrăgându-se de la obligațiile în materie de TVA care le revin.
În cazul în care se aplică principiul impozitării la destinație, întrucât consumatorilor nu le revin obligații de evidență, statele membre în care se găsesc consumatorii au nevoie de instrumente adecvate pentru a detecta și a controla aceste întreprinderi frauduloase. Este important să fie combătută frauda transfrontalieră în domeniul TVA cauzată de comportamentul fraudulos al unor întreprinderi în domeniul comerțului electronic transfrontalier. Frauda în domeniul TVA este o problemă comună tuturor statelor membre, dar statele membre, în mod individual, nu au informațiile necesare pentru a se asigura că normele în materie de TVA în sectorul comerțului electronic transfrontalier sunt aplicate corect sau pentru a combate frauda în domeniul TVA în sectorul comerțului electronic”, era explicat în referatul de aprobare ce a însoțit Ordinul ANAF 825/2024 în forma sa de proiect.