Acţiunea instituției este concentrată pe practicile comerciale potenţial incorecte ale vânzătorilor, care ar putea influenţa semnificativ comportamentul economic al consumatorilor, după cum se arată într-un comunicat de presă al ANPC, citat de Agerpres. Aceasta include posibile încălcări ale legislaţiei privind siguranţa produselor şi protecţia consumatorilor, cum ar fi reduceri false şi practici agresive - interfeţe manipulatoare (dark patterns), vânzare sub presiune (pressure - selling), recompensarea implicării unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu (gamification), precum şi alte aspecte (de exemplu, legate de siguranţa produselor).
În acest context, ANPC îndeamnă consumatorii care fac cumpărături online pe aceste platforme să se informeze cu atenţie înainte de a achiziţiona un produs, privind caracteristicile acestuia, preţurile afişate, costurile de livrare, informaţiile despre vânzător sau metodele de plată disponibile.
Înainte de finalizarea achiziţiei, consumatorii sunt sfătuiţi să verifice dacă pe site-ul vânzătorului există informaţii corecte şi complete privind:
- datele de identificare ale acestuia (numele, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscală etc.);
- caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; metodele de plată şi de livrare; durata de valabilitate a ofertei sau a preţului;
- existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
“ANPC recomandă ca, în cazul în care întâmpinaţi o problemă atunci când faceţi cumpărături online, să încercaţi o rezolvare directă cu operatorul economic, pe cale amiabilă. Dacă acest lucru nu funcţionează, vă puteţi adresa Direcţiei de Soluţionare Alternativă a Litigiilor din cadrul ANPC, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României. În cazul în care operatorul economic îşi are sediul social într-un alt stat european, vă puteţi adresa Centrului European al Consumatorilor din România, care vă ajută gratuit când aveţi probleme de protecţia consumatorului cu un produs sau un serviciu achiziţionat dintr-un alt stat european, vă informează gratuit asupra drepturilor pe care le aveţi în timpul unor călătorii în alt stat european si vă oferă sprijin gratuit dacă aveţi o plângere împotriva unei companii europene, în vederea soluţionării problemei. În cazul în care soluţionarea nu este posibilă pe nicio altă cale, puteţi formula o reclamaţie accesând site-ul ANPC, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României”, se menţionează în comunicatul instituției.
Comentarii articol (4)