Informațiile care circulă de la autoritățile locale la cele centrale
Colaborarea funcționează pe axa autorități locale - autorități centrale, în sensul că primele pun la dispoziție celor din urmă, prin PatrimVen, informațiile despre clădirile, terenurile și vehiculele deținute de persoanele fizice și juridice.
„Organele fiscale locale au obligaţia de a transmite organului fiscal central informații privind clădirile, terenurile şi mijloacele de transport deţinute de persoane fizice și juridice, declarate de către aceste persoane potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (...), precum și potrivit Codului de procedură fiscală”, scrie în act, cu precizarea că informațiile legate de proprietari/deținători trebuie să conțină codul de identificare fiscală al acestora.
Informațiile despre clădiri, terenuri și vehicule trebuie transmise la autoritățile centrale în maximum șase luni de la intrarea în vigoare a noului ordin (adică până la 31 ianuarie 2025), folosindu-se un certificat calificat (adică o semnătură electronică). Ulterior acestui termen inițial, informațiile trebuie actualizate lunar până la data de 15 a lunii curente pentru luna anterioară.
„Prin informații actualizate se înţelege raportarea oricăror informații noi, precum și a oricărei modificări survenite după data raportării anterioare, cu privire la cel puţin un element de structură din formatul de raportare pus la dispoziţie de organul fiscal central”, este precizat în document. Corecturile sau completările trebuie transmise ori de câte ori este necesar.
Desigur, autoritățile locale sunt obligate să pună la dispoziție prin PatrimVen, la cererea autorităților centrale, și alte informații pe care le au și care prezintă o relevanță fiscală.
Informațiile care circulă de la autoritățile centrale la cele locale
De asemenea, colaborarea funcționează și în sens invers - autoritățile centrale transmit informații fiscale către autoritățile locale, tot prin PatrimVen. Mai precis, este vorba despre:
- sursele de venit ale persoanelor fizice;
- patrimoniul persoanelor fizice sau juridice, astfel cum au fost furnizate de către celelalte organe fiscale locale;
- pentru titularul de cont-client care face subiectul solicitării, persoanele care deţin dreptul de semnătură pentru conturile deschise şi orice persoană care pretinde că acţionează în numele clientului: numele, însoţit de datele de stare civilă prevăzute în documentele de identitate sau de numărul unic de înregistrare în cazul nerezidenţilor, după caz, de la instituţiile de credit, instituţiile de plată şi instituţiile emitente de monedă electronică; aceste informații se transmit numai în baza unei cereri justificate;
- pentru contul bancar sau de plăţi care face subiectul solicitării: denumirea instituției, numărul IBAN şi data deschiderii şi închiderii contului, în scopul realizării atribuțiilor stabilite de normele juridice care reglementează activitatea organului fiscal local; aceste informații se transmit numai în baza unei cereri justificate;
- alte informaţii cu relevanţă fiscală disponibile în PatrimVen; aceste informații se transmit numai în baza unei cereri.
Informațiile sunt puse la dispoziție de autoritățile centrale după ce autoritățile locale se înrolează în sistemul PatrimVen.
Important! Dincolo de cele amintite mai sus, noul ordin al MF mai prevede că informațiile deținute de organele fiscale locale despre proprietățile imobiliare ale rezidenților altor state membre ale UE în România pot fi transmise, de la 1 ianuarie 2025, tot prin PatrimVen, nu prin declarația 401 (opțiunea trebuie notificată Fiscului și este definitivă). Iar de la 1 martie 2025, transmiterea acestor informații se face exclusiv prin PatrimVen.
Comentarii articol (0)