Salariații care se confruntă cu situații neprevăzute legate de familie, și anume îmbolnăvirea sau accidentarea unei rude, pot absenta de la locul de muncă până la 10 zile pe an, potrivit Codului muncii, dar doar după ce-și anunță angajatorul, aceste libere urmând să fie recuperate apoi.
Mai exact,
Codul muncii stabilește că salariații
au dreptul de a absenta de la locul de muncă în situații neprevăzute, determinate de
o situație de urgență familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezența imediată a acestora.
Totuși, chiar dacă apare o situație neprevăzută de tipul celor amintite, salariații nu pot lipsi, pur și simplu, de la serviciu. Ei pot beneficia de timp liber în astfel de situații
doar dacă își informează în prealabil angajatorul despre situația apărută.
Liberele pentru situații neprevăzute nu trebuie confundate cu cele plătite pentru evenimente familiale deosebite (nuntă, decesul unei rude etc.), la care angajații au dreptul conform regulamentelor interne sau contractelor colective de muncă, și nici cu concediile fără plată.
Numărul de zile în care pot absenta salariații pentru situații neprevăzute este limitat de Codul muncii la
10 zile lucrătoare într-un an calendaristic. Codul muncii nu impune nicio limitare când vine vorba despre numărul de zile libere ce pot fi luate la apariția unei situații familiale neprevăzute.
Astfel, cele 10 zile libere pot fi luate toate odată sau pot fi luate separat. De altfel,
Inspecția Muncii a clarificat acest aspect:
“Cele maximum 10 zile lucrătoare de absență într-un an calendaristic pot fi consecutive, având în vedere faptul că legiuitorul nu precizează ca acordarea acestora să se facă fracționat”.
Zilele libere pentru situații neprevăzute sunt plătite, dar
trebuie recuperate. Recuperarea acestor zile trebuie
stabilită de comun acord de către angajator și salariat.
La fel ca în cazul concediului paternal și a concediului de îngrijitor, pe durata absentării de la locul de muncă pentru situații familiale neprevăzute, salariatul nu poate fi concediat.
Dacă sunt concediați și consideră că acest lucru s-a întâmplat din cauza solicitării unor zile libere pentru situații neprevăzute, salariații pot solicita angajatorului să prezinte, în scris, suplimentar față de decizia de concediere, motivele care au stat la baza hotărârii.
De asemenea, la stabilirea duratei concediului de odihnă anual, zilele libere pentru situații neprevăzute se consideră perioade de activitate prestată.
Codul muncii nu impune salariatului să prezinte documente prin care să demonstreze situația care a determinat solicitarea zilelor libere, dar angajatorii ar putea stabili o astfel de listă prin regulamentul intern.
Comentarii articol (1)