În momentul adoptării Codului fiscal, adică acum aproape zece ani, au fost incluse facilități fiscale pentru sectoare importante, precum pensiile facultative și asigurările voluntare de sănătate, legate de un plafon de 400 de euro anual (33,3 euro lunar). Acum, această sumă nu mai este suficientă pentru a asigura servicii de sănătate sau contribuții semnificative la pensii, arată inițiatorii propunerii legislative în discuție, astfel că se propune actualizarea acestei facilități la 1.200 de euro anual (100 de euro lunar). Acum, propunerea va ajunge la Camera Deputaților, For decizional.
Pe termen scurt, impactul bugetar al acestei măsuri ar fi minor, spun parlamentarii care semnează propunerea, deoarece din ce în ce mai puțini contribuabili ar utiliza această opțiune în prezent. Totuși, pe termen mediu și lung, măsura ar aduce beneficii, inclusiv o mai bună conformare fiscală și venituri suplimentare din servicii private de calitate.
Concret, ceea ce propune textul e creșterea de trei ori a plafonului pentru facilitățile fiscale ce se aplică sumelor suportate de angajați sau de angajatori pentru abonamentele private la sănătate sau contribuțiile la Pilonul III de pensii private.
Actualmente, salariații pot să-și facă abonamente private la sănătate și să beneficieze de deducerea lor, conform legislației fiscale, în limita a 400 de euro pe an (echivalentul în lei al acestei sume), dar și angajatorii pot să suporte pentru angajații lor costurile unor prime de asigurare sau abonamente medicale. Regimul fiscal aplicabil acestor asigurări voluntare și servicii medicale este diferit în funcție de cine la suportă. Plafonul de 400 de euro/an aplicat în cazul primelor de asigurare voluntară de sănătate și a serviciilor medicale sub formă de abonament suportate de angajator pentru angajații proprii reprezintă, pentru angajați, avantaje în natură neimpozabile. Angajații beneficiază de o deducere la calculul impozitului pe venit în sumă de 400 de euro/an, dacă sumele sunt suportate de către aceștia, respectiv de un avantaj neimpozabil de 400 de euro/an, dacă sumele sunt suportate de angajator pentru angajații proprii.
La impozitul pe profit, cheltuielile suportate de angajator reprezentând servicii medicale sub formă de abonament pentru angajații lor abonați sunt cheltuieli deductibile la determinarea rezultatului fiscal, dacă sunt asimilate salariilor. De asemenea, primele de asigurare voluntară de sănătate și serviciile medicale furnizate sub formă de abonament, suportate de angajator pentru angajații proprii nu sunt supuse nici contribuțiilor sociale.
Apoi, angajatul care are un contract încheiat cu un fond de pensii privat pentru a contribui la Pilonul III de pensii (cele facultative) îl poate folosi pentru a cere de la angajator aplicarea deducerii acestuia din impozitul pe venit - nu oricum însă, ci în limita a 400 de euro pe an, potrivit Codului fiscal. În aceeași măsură, și angajatorii pot să le plătească angajaților lor astfel de contribuții la fondurile de pensii facultative. Și aici se aplică plafonul de 400 de euro pe an. Potrivit Codului fiscal, aceste cheltuieli sunt integral deductibile la determinarea rezultatului fiscal (nu se regăsesc printre excepțiile de la regula deductibilității cheltuielilor salariale), în cazul impozitului pe profit. Orice depășește acest plafon este considerat beneficiu extrasalarial și taxat în consecință.
Dincolo de aceste plafoane individuale de netaxare, trebuie ținut cont că ambele beneficii extrasalariale se supun plafonului global lunar de netaxare de 33%.
Plafonul de 400 de euro este stabilit și în privința deductibilității acestor cheltuieli cu abonamentele private și contribuțiile la Pilonul III în cazul stabilirii impozitului pentru activitățile independente (sistem real).
De când ar trebui să se aplice noul plafon? Parlamentarii care semnează propunerea spun că de la 1 ianuarie anul următor celui de publicare a legii - dacă propunerea e votată anul acesta și ajunge la Monitor, asta înseamnă aplicarea din 2025.
Atenție! Propunerea legislativă NU se aplică momentan. Aceasta trebuie adoptată de deputați, aprobată prin decret de președintele statului și publicată în Monitorul Oficial pentru a produce efecte.