Să presupunem că nu discutăm despre un contract individual de muncă, ci despre o simplă tranzacție în urma căreia o persoană îi promite celeilalte că, în schimbul unei sume de bani, îi va transfera dreptul de proprietate asupra unei biciclete, iar anterior momentului final, partea care vinde bicicleta îi transmite verbal cumpărătorului datele tehnice ale produsului respectiv.
În momentul în care are loc transferul de proprietate, vânzătorul aduce o bicicletă care nu corespunde specificațiilor transmise, iar cumpărătorul preia produsul fără a verifica (sau fără a-l interesa) dacă acesta corespunde specificațiilor primite anterior și achită prețul.
Vom spune că este o neglijență gravă a cumpărătorului, iar mai departe va suporta consecințele acesteia, însă o astfel de abordare se îndepărtează de principul care trebuie să guverneze toate aspectele vieții, buna-credință, inclusiv în cadrul relațiilor de muncă.
O astfel de situație poate fi întâlnită și în cazul relațiilor de muncă, așa cum relatează un utilizator al forumului avocatnet.ro:
„Dacă în oferta de angajare am menționat salariul plus un bonus fix (fără să fie menționat că este condiționat de un indicator de performanță), angajatorul poate să nu mai îmi ofere bonusul? Menționez că pana în momentul de față bonusul l-am primit lună de lună și nu este nici acum condiționat de un indicator de performanță. De asemenea, în oferta de angajare am menționată mașina de serviciu, ca beneficiu, poate angajatorul să îmi retragă mașina? Sunt pe aceeași funcție de când m-am angajat și firma nu este pe minus, din contra este pe plus!”
Neglijența în verificarea detaliilor din contractul de muncă poate avea consecințe semnificative pentru un lucrător. De exemplu, dacă oferta de angajare menționează un anumit salariu și beneficii, dar acestea nu sunt incluse în contractul final, lucrătorul poate pierde dreptul la aceste beneficii. În plus, angajatorul poate modifica sau retrage anumite beneficii care nu sunt clar stipulate în contract.
Desigur, nu ne imaginăm o relație de muncă bazată pe bună-credință în situația în care angajatorul promite, în faza de recrutare, anumite beneficii, iar în momentul în care trebuie să și le asume omite înscrierea lor în cadrul contractului.
Din punct de vedere legal, un contract de muncă este un document în care sunt stabilite drepturile și obligațiile ambelor părți, încheiat în formă scrisă, iar elementele sale vor fi înscrise în registrul electronic de evidență a salariaților, conform HG nr. 905/2017.
În mod normal, dacă dispozițiile art. 3 alin. (2) lit. h) din HG 905/2017 ar fi respectate întocmai, în Revisal s-ar regăsi toate elementele constitutive ale salariului (salariul bază lunar brut, indemnizațiile, sporurile, precum și alte adaosuri, dacă acestea sunt și prevăzute în contractul individual de muncă), iar astfel ar exista și transparența în relația cu Inspecția Muncii.
Dacă un lucrător semnează un contract fără a verifica dacă toate detaliile din oferta de angajare sunt incluse, acesta poate avea dificultăți în a-și revendica drepturile ulterior și, din punct de vedere moral, este responsabilitatea fiecărui lucrător să se asigure că înțelege și este de acord cu termenii și condițiile angajării sale.
Pentru a preveni astfel de situații, lucrătorii ar trebui să urmeze câțiva pași simpli:
- Citiți cu atenție contractul pentru a vă asigura că toate detaliile discutate în oferta de angajare sunt incluse și în contractul final.
- Dacă există neclarități sau discrepanțe, solicitați clarificări și discutați cu angajatorul înainte de a semna contractul.
- În cazul în care aveți dubii, consultați un avocat, un specialist în dreptul muncii sau chiar organizația sindicală, dacă există, pentru a vă asigura că elementele înscrise în contractul de muncă sunt cele prezentate în oferta inițială.
- Puteți solicita un extras din registrul electronic de evidență a salariaților (Revisal) pentru a verifica dacă toate elementele pe care le-ați negociat și sunt înscrise în contractul individual de muncă au fost înregistrate.
Angajatorul are obligația de a vă elibera, gratuit, un astfel de document în cel mult 15 zile calendaristice de la data solicitării, potrivit art. 7 alin (6) din HG 905/2017, iar în situația în care acest document nu vă este eliberat sau dacă nu doriți să-l solicitați angajatorului, puteți solicita inspectoratului teritorial acest document, contracost (20 de lei).
Oricât am discuta despre litera legii, practica ne oferă tot timpul exemple de situații la limita sa. În scopul de a înțelege cât mai bine cum se aplică legea în situații concrete, ne-am propus să plecăm de la poveștile oamenilor. Dacă vrei să ne povestești despre ce se petrece la locul de muncă ori cu angajații tăi, ne poți scrie la adresa realitati_hr@avocatnet.ro și împreună cu specialiști vom încerca să oferim o perspectivă juridică asupra situației respective. |
Comentarii articol (0)