Atunci când se confruntă cu situația încetării un contract de muncă semnat înainte de 2011, angajatorul trebuie să știe că obligația privind eliberarea adeverinței de vechime în muncă și în specialitate, alături de un extras din Revisal, se aplică pe întreaga perioadă a raportului de muncă, nu doar pentru cea de după 2011.
Vechimea în muncă și specialitate, după caz, poate fi dovedită cu ajutorului carnetului de muncă (cărții de muncă) pentru perioadele anterioare anului 2011 și cu adeverințele eliberate de către fiecare angajator, alături de extrasul din registrul electronic de evidență a salariaților pentru perioada ulterioară.
HG 500/2011, care a fost abrogată de
HG 905/2017, a introdus obligația angajatorului de a elibera salariatului, la încetarea contractului individual de muncă, o adeverință din care să reiasă activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate.
Ulterior, HG 905 a preluat această obligație, deci în continuare salariatul trebuie să intre în posesia adeverinței respective, însă nici în 2011 și nici ulterior, în 2017, nu se precizează dacă perioada care este deja înscrisă în carnetul de muncă și se presupune că a fost deja introdusă în baza de date a instituției care administrează sistemul public de pensii, trebuie menționată sau nu în respectivele adeverințe.
Sigur, în cazul în care discutăm despre relații juridice de muncă începute ulterior anului 2011, fiecare angajator va elibera o adeverință pentru perioada în care salariatul s-a aflat într-o relație de muncă cu el.
Putem întâlni însă și cazuri în care există o relație de muncă cu același angajator/salariat începută înainte de acel moment, deci avem în vedere ambele situații, o perioadă în care datele respective erau înscrise în carnetul de muncă și alte două perioade în care este obligatorie eliberarea unui astfel de document, respectiv 2011-2017 și din 2017 până în prezent.
Și în aceste situații adeverința eliberată potrivit art. 7, alin. (5) din HG 905/2017 trebuie să cuprindă întreaga perioadă a raportului juridic de muncă, nefiind precizat faptul că se referă exclusiv la perioada ulterioară anului 2011:
„La încetarea activității salariatului, angajatorii au obligația să îi elibereze acestuia o adeverință care să ateste activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, precum și un extras din registru”.
Cu alte cuvinte, în adeverință vor fi înscrise toate datele privind activitatea salariatului în respectiva unitate, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, iar extrasul din registru va cuprinde exclusiv datele înregistrate în acesta, iar pentru perioadele anterioare dovada se face cu carnetul de muncă.
Comentarii articol (2)