ACCES PREMIUM
De ce premium?
Retrospectivă 2024
Case de marcat: Șase noutăți de care ar trebui să știe comercianții și prestatorii care au obligația de a emite bonuri fiscale
Anul trecut n-a dus lipsă nici de noutăți din domeniul caselor de marcat, așa cum reiese din multiplele modificări operate de Guvern și de Parlament. Iată principalele chestiuni demne de reținut:
Articolul continuă mai jos
1. Folosirea de case de marcat neconectate la sistemul Fiscului sau de aparate alterate, considerată evaziune fiscală. Comercianții de produse și prestatorii de servicii obligați la folosirea caselor de marcat trebuie să acorde o atenție deosebită unor modificări la Legea evaziunii. Concret, cei care folosesc aparate neconectate la sistemul Fiscului sau aparate alterate riscă, din mai 2024, pedepse penale. În același timp, se majorează pedeapsa pentru alterarea, distrugerea sau ascunderea de memorii de aparate.
2. Bonul fiscal tipărit, opțional la plata cu cardul. În decembrie 2024 au apărut unele modificări legate de bonurile fiscale pentru tranzacțiile cu cardurile bancare. Mai precis, s-a eliminat obligația de tipărire/înmânare a bonului fiscal, dar nu și obligația de emitere. Astfel, comercianții și prestatorii trebuie să emită în continuare bonurile pentru tranzacțiile cu cardul, numai că acestea rămân în format electronic și nu mai ajung efectiv la clienți decât la cerere.
3. Codul QR pe bonul fiscal rămâne amânat, momentan, și alte noutăți despre datele de pe bon. Obligația (introdusă în iunie 2024) de
a include, pe bonul fiscal, anumite informații sub formă de cod QR este
suspendată până la 1 septembrie 2025. Autoritățile și-au dat seama că procesul de implementare este mai anevoios, astfel că s-a suspendat sancțiunea aferentă (în octombrie 2024) pentru operatorii economici care nu pot include încă pe bonul fiscal acel cod QR. Ordonanța inițială mai prevede și o altă noutate deja aplicabilă: bonurile fiscale trebuie să conțină codul de identificare fiscală al beneficiarului, la cererea acestuia (nu codul de înregistrare în scopuri de TVA, ca până acum), dar și numărul de identificare al bonului (element nou).
4. Nedotarea automatelor comerciale cu case de marcat poate fi sancționată și alte noutăți legate de aceste aparate. Guvernul a renunțat să mai amâne termenul până la care automatele comerciale ale firmelor trebuie dotate cu case speciale de marcat, astfel că acesta a rămas fixat pentru 31 decembrie 2023. Totuși, s-a stabilit că
nedotarea automatelor se poate amenda din octombrie 2024, cu excepția celor care
au făcut demersuri pentru conformare care s-au finalizat până la 31 decembrie 2024. Astfel, în prezent, toate firmele care nu s-au conformat riscă sancționarea. Totodată, este foarte important de precizat că, din octombrie 2024,
stațiile pentru încărcarea vehiculelor electrice (care sunt asimilate automatelor comerciale) au scăpat de obligația dotării cu case de marcat, o scutire similară fiind introdusă, din decembrie 2024, pentru
automatele comerciale care acceptă doar plata cu cardul.
5. Facilitățile privind casele de marcat au fost eliminate în 2024. Începând cu anul 2024,
plătitorii de impozit pe profit și impozit micro nu mai pot să scadă din acestea costurile cu casele de marcat puse în funcțiune. Practic, ultimele scăderi din impozitul pe afacere au fost permise pentru anul fiscal 2023. În același timp, începând cu veniturile aferente anului 2024,
la stabilirea impozitului pe venit anual datorat de către persoanele fizice, nu se mai deduce costul de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale.
6. Teoretic, a fost implementat un modul pentru analiza informațiilor despre vânzările comercianților și prestatorilor. 1 aprilie 2024 reprezintă o dată importantă în calendarul îndelungat pentru digitalizarea relației dintre Fisc și contribuabili, cel puțin în teorie. Până în această zi trebuia să fie operaționalizat un modul special pentru analiza informațiilor care ajung de la comercianți și prestatori, prin sistemul e-Case de marcat, la Fisc. Autoritățile n-au confirmat până acum implementarea modulului.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.