Regulamentul european privind protecția datelor personale (GDPR) le impune firmelor ce prelucrează date să aducă „la lumină” incidentele de securitate atunci când află de producerea lor și să notifice Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) cu privire la gravitatea incidentului, numărul persoanelor afectate, dar și cu privire la ce măsuri a luat ulterior. Dacă ANSPDCP va verifica de ce s-a produs incidentul, firma va putea fi sancționată pentru că nu a luat un minim de măsuri necesare pentru a preveni astfel de întâmplări. Tot ceea ce decide să facă firma ulterior momentului când a aflat de incident, atât în raport cu activitatea sa, cât și în raport cu ANSPDPC și cu persoanele vizate de breșă poate cântări semnificativ când vine vorba de aplicarea unei sancțiuni - pentru că, în definitiv, buna-credință a companiei contează în orice domeniu de respectare a legii. Citește articolul
Din rațiuni pe care le consideră legitime sau utile, firmele sunt tentate să strângă informații ce privesc gradul de vaccinare al salariaților. La fel, dacă îi testează periodic, date privind rezultatele testelor. Între a verifica vizual anumite condiții de intrare într-o incintă sau a colecta date anonimizate pentru scop statistic și a consemna sau înregistra datele respective în documentele firmei este o diferență uriașă din perspectiva obligațiilor privind procesarea datelor personale. Citește articolul
A devenit o realitate cvasi-cotidiană faptul că tot mai multe companii sunt ținte ale atacurilor cibernetice. Autorii acestor infracțiuni informatice rămân însă, de cele mai multe ori, nepedepsiți, ceea ce nu face decât să încurajeze acest fenomen infracțional. Citește articolul
Aceleași condiții prevăzute de lege pentru monitorizarea salariaților la care firmele se raportează când e vorba de măsuri tehnice de supraveghere la birou se aplică la fel de bine și în cazul telemuncii, potrivit unei opinii emise de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP). Interes legitim care să prevaleze, temeinic motivat, informare prealabilă obligatorie și nu numai. Citește articolul
În raportul de activitate recent publicat al Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) regăsim, în mare, cam aceleași tipuri de încălcări ale legislației specifice ca în anii precedenți: neglijențe ale angajaților care duc la divulgări neautorizate de date personale, uneori, chiar pe rețelele sociale și chiar cu bună știință, prelucrări nelegale sau excesive ale datelor angajaților, accesul neautorizat la baze de date ori refuzul de a răspunde solicitărilor primite de la persoanele vizate de prelucrările de date. Citește articolul
Reglementarea profesiei de responsabil cu protecţia datelor (DPO) printr-o propunere legislativă înregistrată anul trecut la Senat nu va mai avea loc, după ce iniţiativa a fost clasată, ca urmare a faptului că nu a ajuns pe ordinea de zi a senatorilor înainte de schimbarea membrilor Parlamentului ca urmare a alegerilor parlamentare din decembrie 2020. În plus, iniţiativa nu a avut la bază consultări cu cea mai importantă instituţie în domeniul protecţiei datelor personale din România, respectiv Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), potrivit unei confirmări primite de redacţia noastră din partea acestei instituţii. Citește articolul
O amendă recent aplicată de Autoritatea de Protecția Datelor (ANSPDCP) ar trebui să readucă în atenție firmelor că există riscul să fie mai dur sancționate în urma unei investigații pe nereguli de prelucrare a datelor dacă refuză sau nu răspund în timp util solicitărilor Autorității. Practic, chiar dacă chestiunea pentru care erau investigate nu ar fi fost atât de gravă încât să atragă o amendă serioasă, la final, amenda poate fi constituită mai mult sau integral pe refuzul de cooperare. Citește articolul
Pandemia nu a diminuat neapărat interesul pentru domeniul protecției datelor personale și nici volumul de investigații pe aceste prelucrări și pe respectarea Regulamentului european pentru protecția datelor personale (GDPR). Poate doar ne-a făcut să conștientizăm mai greu că au trecut deja trei ani de când GDPR a venit să impună firmelor numeroase și importante obligații în materie. Activitatea autorității române responsabile cu acest domeniu din ultimii trei ani ne arată că firmele trebuie să se preocupe în continuare să-și instruiască salariații, de pildă, că trebuie să răspundă la solicitările venite din partea celor cărora le prelucrează datele, că trebuie să ia măsuri la nivel intern ș.a.m.d.. Citește articolul
Comercianții online care oferă clienților posibilitatea de a-și salva în cont datele cardurilor bancare, pentru a ușura achizițiile ulterioare, pot face asta numai în baza consimțământului, reiese dintr-o recomandare adoptată recent de Comitetul European pentru Protecția Datelor (EDPB). Recomandarea are drept scop unificarea practicii companiilor la nivelul întregii Uniuni Europene (UE). Citește articolul
O companie de telefonie a fost amendată recent de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) pentru apeluri telefonice nesolicitate cu oferte comerciale, potrivit unui comunicat de presă publicat astăzi pe site-ul autorității. Practic, firma a sunat un fost client, persoană fizică, care ceruse, în mod explicit, la încetarea relației contractuale, să nu mai fie sunat, încălcând astfel Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR). Citește articolul