Joi, 6 februarie, are loc evenimentul: AI Act: De la reglementare la implementare - Ghid practic de conformare pentru companii. Participă →
După o perioadă de mai bine de un an de la intrarea în vigoare, pe 25 mai 2018, a Regulamentului privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date (GDPR), asistăm la o nouă perioadă de efervescență declanșată de primele amenzi aplicate pentru nerespectarea prevederilor GDPR de către Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP). Citește articolul
Magazinele care vor să instaleze sisteme de monitorizare video, pentru protejarea de vandalism sau furturi, trebuie s-o facă numai dacă documentează mai întâi existența unor pericole reale în zona în care desfășoară activitate. Așa reiese dintr-un proiect de ghid al Comitetului European pentru Protecția Datelor (EDPB), care este pregătit pentru interpretarea legislației datelor personale. Citește articolul
Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR) a stabilit un cadru legislativ complex în privința prelucrării datelor personale. Activitățile oricărei firme sunt, astfel, vizate de acest context legislativ nou. Printre altele, ele trebuie să se asigure că respectă temeiurile pe care GDPR le prevede pentru prelucrare de date. Veștile bune, în schimb, sunt că unul din aceste temeiuri, interesul legitim, le permite companiilor să justifice prelucrarea de date în baza obiectivelor lor. Bineînțeles, pentru o justificare validă a interesului legitim, firmele trebuie să se asigure că prelucrarea este proporțională și nu afectează excesiv interesele persoanelor vizate de prelucrare. Probabil că domeniul unde acest lucru ar putea genera cele mai multe discuții este marketing-ul, având în vedere importanța lui pentru afaceri. De aceea, este important pentru firme să înțeleagă, în concret, când interesele lor de marketing pot justifica prelucrarea de date personale. Citește articolul
În contextul în care autoritățile de la noi au început să aplice amenzi companiilor pentru nerespectarea obligațiilor impuse de Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR), este important de amintit ce implică principiul „data privacy by design”. Concret, acest principiu, pentru a cărui încălcare s-a dat prima amendă din România pe GDPR, presupune că firmele trebuie să ia anumite măsuri înainte de a începe prelucrarea unor date personale. Citește articolul
A treia amendă dată în România pentru nerespectarea Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR) a fost aplicată pentru neprotejarea datelor clienților care au făcut achiziții online pe un site. De această dată, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a aplicat o amendă mult mai mică decât primele două. Citește articolul
Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR) stabilește că unul din cazurile în care pot fi prelucrate date personale ale persoanelor fizice este acela când firma care face prelucrarea are un interes legitim superior drepturilor și intereslor persoanelor ale căror date sunt vizate. Avantajul acestui temei de prelucrare este că el poate fi folosit în multe cazuri practice, însă există o serie de condiții pe care firmele trebuie să le îndeplinească pentru a putea fi în acord cu GDPR când se bazează pe interesul lor legitim. Una din condiții este exact balansarea între datele persoanelor vizate și interesele firmei, pentru a vedea dacă cele din urmă primează. Citește articolul
Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR) prevede că o firmă, dacă vrea să prelucreze date personale, trebuie să aibă un temei (prevăzut în regulament) pentru a putea face o astfel de activitate legal. Printre prevederile legale pe care o firmă se poate baza pentru a justifica prelucrarea de date se află și cea referitoare la interesul legitim. Caracterul vag al prevederii, în schimb, necesită o explicare mai detaliată pentru a se ajunge la o invocare cu succes a unui astfel de temei. Citește articolul
La câteva zile după ce s-a anunțat prima amendă aplicată în România pentru nerespectarea Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR), a venit un anunț și despre a doua sancțiune dată de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP). De data aceasta a fost vorba de accesul neautorizat la datele personale ale clienților unei firme și divulgarea acestora pe internet. Citește articolul
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a anunțat în urmă cu câteva zile că a dat prima amendă pentru încălcarea protecției datelor personale, din 25 mai anul trecut, de când cu noua reglementare în materie. Ne amintim, în acest context, cam ce sancțiuni și ce măsuri poate impune ANSPDCP celor ce prelucrează astfel de date și cum ajunge să investigheze neregulile. Citește articolul
Companiile care oferă oamenilor servicii esențiale prin intermediul unor rețele sau sisteme informatice pot, în sfârșit, să ceară înscrierea într-un registru special ținut de autorități, obligație pe care o au conform unei legi aplicabile din ianuarie 2019. Mai precis, companiile operatori de servicii esențiale sunt obligate să se înscrie în registrul ținut de Centrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO), după ce acesta a fost înființat zilele trecute. Citește articolul