@roberth - un baiat destept a spus ca inteligenta are limitele ei, dar prostia este nelimitata. Cel mai bun exemplu sunt specialisti ANRE.
Sa va explic altfel. Pe orice produs il veti cumpara din USA veti gasi urmatoarea fraza :'we do not warrant the product for any specific use or application other than the use or application for which it is intended as defined by the manufacturer' . Ce vrea sa spuna legiuitorul american este ca un produs trebuie utilizat in scopul si modul pentru care fost proiectat. Blocurile comuniste au fost proiectate si construite pentru a functiona in 'regim termic de incalzire continuu' . Adica toate calculele sunt facute pornind de la premisa ca imobilul este incalzit permanent, toate aparatamentele au aceeasi temperatura interioara si nu exista transfer de energie intre ele. La momentul achizitiei, primii proprietari au acceptat acest lucru printr-o semnatura . 40 ani mai tarziu urmasii lor nu mai vor sa respecte proiectul initial si obligatia asumata la cumparare . Prin legea 230 sunteti obligat ca proprietar sa asigurati functionarea 'normala' a imobilului si sa nu creati prejudicii sau disconfort vecinilor dvs.. In momentul in care schimbati regimul termic in apartamentul dvs automat vecinii dvs vor fi afectati.
Daca gasiti acest lucru normal, nu sunteti singurul. Si cei de la ANRE considera la fel.
Asociatia din linkul dat de dvs a avut un avocat prost .Punct.
darida a scris:
Primăriaria sau președintele asociației vorbește prostii. Repartizarea după cota indiviză este cât se poate de legală și argumentată tehnic.
Suprafața echivalentă termic (SET) nu poate fi folosită drept criteriu de repartizare a costurilor de încălzire în blocuri, ci doar cota indiviză de suprafață utilă.
SET a fost inventată de americani acum 85 de ani!!, nu este o noutate, și a fost preluată apoi de europeni, inclusiv români. În România a fost regementată prima data prin STAS 11834/1983, iar apoi prin Ordin M.T.C.T. nr. 941/2002 – Ghid privind determinarea suprafeţei echivalente termic a corpurilor de încălzire GP 067-02. Ordinul prevede: 1.1. Obiect şi domeniu de aplicare: …Ghidul nu se aplică la defalcarea cheltuielilor de încălzire între apartamentele din cadrul clădirilor de locuit colective racordate la instalaţia interioară de incălzire comună clădirii. !!
La fel stabilește și literatura tehnică: („Contorizarea consumurilor de căldură …” pr. dr. L. Dumitrescu, Rev. Instalatorul, nr. 1/2004. Rațiunea este tocmai transferurile de căldură dintre apartamente, pe fondul rezistenței termice scăzute a pereților despărțitori. Principiul fundamental 2 al termodinamicii stipulează că transferul de căldură se face de la sine doar de la temperatura mai înaltă la temperatura mai joasă.
Aparatamentele situate la parter, ultimul etaj, la colţul blocului, au, prin proiect, un număr mai mare de elemente de radiator, întrucât au şi funcţia de tampon între mediul exterior şi apartamentele dintre etaje, asigurând o temperatură normală şi între etaje, fără a avea un surplus de confort termic. Dacă ar avea același nr. de elemente, ca cele dintre etaje, ar scădea temperatura interioară nu doar în apartamentele marginale, ci și în cele dintre etaje.
Legea 121/2014 nu prevede nicio sancțiune pentru nemontarea de repartitoare, tocmai pt ca se încalcă condițiile de montare a lor, existând erori mari, ceeace ar duce la revoltă
V-am raspuns dar rapunsul nu a fost salvat.
In condominiile în care sunt montate repartitoare de costuri calculele de repartizare a consumului de energie termică pentru încălzire înregistrat la branșament se efectuează de către prestatorul autorizat pentru exploatarea repartitoarelor pentru toți proprietarii din condominiu, numai în conformitate cu metodologia de repartizare stabilită prin Ordinul A.N.R.S.C. nr. 343/2010.
Odată cu elaborarea de către A.N.R.S.C. a Normei tehnice aprobate prin Ordinul A.N.R.S.C. nr. 343/2010, toate metodologiile însuşite şi aprobate de asociaţiile de proprietari, anexe sau părţi integrante ale contractelor încheiate cu firmele de repartitoare, şi-au încetat aplicabilitatea, în conformitate cu dispozițiile art. 60 din Hotărârea Guvernului nr. 1588/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, deci aplicarea unei metodologii diferite contravine prevederilor legale.
Aplicarea acestei metodologii de repartizare este obligatorie in condominiile in care sunt montate repartitoare, in conformitate cu dispozițiile art. 41 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind înființarea, organizarea si funcționarea asociațiilor de proprietari.
„Art. 41. - (1) Cheltuielile pe consumuri individuale se repartizează în funcţie de indexul repartitoarelor de costuri, conform normei tehnice şi metodologiei elaborate de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice.
Dispoziţiile art. 45 din Norma tehnică aprobată prin Ordinul nr. 343/2010 au abrogat explicit orice alte prevederi contrare existente în reglementările elaborate de către A.N.R.S.C., inclusiv cele referitoare la procentul de montare al repartitoarelor într-un condominiu, întrucât impunerea prin reglementări a unui procent de montare a repartitoarelor de costuri pentru încălzire, refuzul montării repartitoarelor de costuri ori renunţarea la utilizarea lor constituie fapte ce contravin dispoziţiilor art. 29 alin. (1) din Legea serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006.
Art. 1 alin. (7) din Norma tehnică aprobată prin Ordinul nr. 343/2010 este în deplină concordanță cu dispozițiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 325/2006 a serviciului public de alimentare cu energie termică și este menit să reglementeze modalitatea de repartizare a consumului de energie termică în cazul în care unii proprietari renunță la utilizarea repartitoarelor, în vederea protejării intereselor celorlalți proprietari care respectă legea.
Tor referitor si la obligativitate, ne putem uita la HG 933/2004:
Art. 1. -
"(1) Furnizarea și facturarea energiei termice pentru încălzire și pentru apa caldă de consum, produsă și distribuită prin intermediul sistemelor publice centralizate de alimentare cu energie termică, se fac în mod obligatoriu pe baza măsurării consumurilor prin contoarele de energie termică.
(2) Măsurarea consumurilor de energie termică pentru încălzire și pentru apa caldă de consum la nivel de branșament de imobil sau de scară și repartizarea cheltuielilor pe baza repartitoarelor de costuri instalate la nivel de apartament, în vederea facturării, sunt obligatorii.
(3) Contoarele de energie termică pentru încălzire și pentru apa caldă de consum, la nivel de branșament de imobil sau branșament de scară, respectiv la nivel de apartament individual, se instalează în punctul de delimitare/separare a instalațiilor, la limita proprietății sau în alt punct stabilit prin contractul de furnizare.
(4) În cazul păstrării distribuției verticale existente, contravaloarea energiei termice consumate pentru încălzire și pentru apa caldă de consum se stabilește pe baza consumurilor înregistrate de contoarele de energie termică montate pe branșamentul de agent termic, respectiv pe branșamentul de apă caldă de consum. Repartizarea costurilor și controlul acestora pe fiecare apartament în parte se fac cu ajutorul repartitoarelor de costuri și al robinetelor de reglaj termostatic montate pe corpurile de încălzire din fiecare apartament din condominiul branșat la sistemul centralizat de alimentare cu energie termică, respectiv cu ajutorul repartitoarelor de apă caldă montate pe racordurile la instalația interioară de utilizare a fiecărui apartament."
Iar la:
"Art. 9. -
Nerespectarea termenelor stabilite de prezenta hotărâre cu privire la elaborarea programului de contorizare, precum și nerespectarea programului de contorizare la nivel de branșament de imobil sau scară, aprobat, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 300.000.000 lei la 500.000.000 lei.
Art. 10. -
(1) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute de prezenta hotărâre se fac de către personalul împuternicit de ministrul administrației și internelor, de președintele autorității de reglementare competente, de prefect și de primar."
Legea 121 nu prevede amenzi dar prevede obligativitate iar asociatiile sunt obligate sa respecte legea deci, implicit, obligativitatea montarii de repartitoare sau contoare de energie termica, dupa caz. Pentru nerespectarea legii de catre asociatie in schimb, sunt prevazute amenzi:
Pentru incalcarea prevederilor in vigoare, sunt prevazute sanctiuni atat pentru proprietarii care nu respecta termenul de contorizare individuală la nivel de apartament (31.12.2016) cat si pentru asociatiile de proprietari care nu aplica prevederile legale ( aplica alte metodologii / norme de repartizare decat cele legale), astfel:
Conform Art. 47. - (1) lit. b. din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr.51/2006, cu modificarile si completarile din data de 23.11.2016, „Constituie contravenţie în domeniul serviciilor de utilităţi publice şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei "b) nerespectarea de către utilizatori a termenelor pentru încheierea acţiunii de contorizare individuală la nivel de apartament;".
Conform art.30, alin.(1) lit.a) din Legea 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, una dintre atributiile comitetului executiv reprezentat de presedinte, este aceea de respectare a prevederilor legale. In aceeasi Lege, la 56 alin.1) litera b) se precizeaza faptul ca:„Constituie contravenţii următoarele fapte: b) neîndeplinirea atribuţiilor de către preşedinte, membrii comitetului executiv, cenzori, administrator de imobil” iar la art.56. alin.2) lit.a) se precizeaza faptul ca sanctiunea in acest caz este amenda de la 500 lei la 3.000 lei;
Asa ca: primaria nu vorbeste prostii si presedintele stie ce vorbeste. Daca un singur proprietar doreste sa se prevaleze de dreptul sau consfintit prin lege de a fi repartizat dupa repartitoare, asociatia este obligata sa respecte legea si sa incheie contract de prestari servicii cu un prestator autorizat.
Mai spuneam in raspunsul anterior ca in Romania, anumiti proprietari nu vor sa inteleaga ca atunci cand isi cumpara un apartament, acesta are valoarea lui, valoare care este data in mare parte de pozitia acestui apartament. Eu unul cand am cumparat apartamentul am cheltuit o suma mult mai mare decat media pentru ca nu am vrut apartament la parter sau ultimul etaj, cu atat mai putin cu vedere catre nord sau curte interioara.
Calculul pe suprafata utila nu numai ca este illegal dar este si imoral, in conditiile in care la aceiasi suprafata ambele apartamente ar plati aceiasi suma de bani desi ar avea o putere instalata diferita.
Mai mult decat atat instantele de judecata vor da drept de cauza proprietarilor care doresc sa fie calculate dupa repartitoare, pentru ca asta este legea si nu dupa articole din literatura.
Daca moderatorii sunt de accord voi posta si dovada afirmatiilor mele: [ link extern ]
Primăriaria sau președintele asociației vorbește prostii. Repartizarea după cota indiviză este cât se poate de legală și argumentată tehnic.
Suprafața echivalentă termic (SET) nu poate fi folosită drept criteriu de repartizare a costurilor de încălzire în blocuri, ci doar cota indiviză de suprafață utilă.
SET a fost inventată de americani acum 85 de ani!!, nu este o noutate, și a fost preluată apoi de europeni, inclusiv români. În România a fost regementată prima data prin STAS 11834/1983, iar apoi prin Ordin M.T.C.T. nr. 941/2002 – Ghid privind determinarea suprafeţei echivalente termic a corpurilor de încălzire GP 067-02. Ordinul prevede: 1.1. Obiect şi domeniu de aplicare: …Ghidul nu se aplică la defalcarea cheltuielilor de încălzire între apartamentele din cadrul clădirilor de locuit colective racordate la instalaţia interioară de incălzire comună clădirii. !!
La fel stabilește și literatura tehnică: („Contorizarea consumurilor de căldură …” pr. dr. L. Dumitrescu, Rev. Instalatorul, nr. 1/2004. Rațiunea este tocmai transferurile de căldură dintre apartamente, pe fondul rezistenței termice scăzute a pereților despărțitori. Principiul fundamental 2 al termodinamicii stipulează că transferul de căldură se face de la sine doar de la temperatura mai înaltă la temperatura mai joasă.
Aparatamentele situate la parter, ultimul etaj, la colţul blocului, au, prin proiect, un număr mai mare de elemente de radiator, întrucât au şi funcţia de tampon între mediul exterior şi apartamentele dintre etaje, asigurând o temperatură normală şi între etaje, fără a avea un surplus de confort termic. Dacă ar avea același nr. de elemente, ca cele dintre etaje, ar scădea temperatura interioară nu doar în apartamentele marginale, ci și în cele dintre etaje.
Legea 121/2014 nu prevede nicio sancțiune pentru nemontarea de repartitoare, tocmai pt ca se încalcă condițiile de montare a lor, existând erori mari, ceeace ar duce la revoltă
PS: problema a plecat de la repartitoare iar adunarea generala este suverana aici. Nu imi dau seama la ce se referea acea hotarare a instantei. Judecatorul nu poate sa impuna cum sa imparta locatarii cheltuielile comune privind caldura. Daca adunarea generala a hotarat sa se revina la repartizarea caldurii dupa criteriul suprafetei utile, hotararea este suverana. Doar daca hotararea luata nu a intrunit elementele de legalitate poate sa fie contestata.