Buna ziua tuturor.
Am o speta mai dificila (zic eu) si anume:
Tatal meu a lucrat ca inginer un nr de ani, dupa care s-a angajat in invatamant. La angajare nu i s-a recunoscut vechimea in specialitate, fiind incadrat ca debutant in profesie. A dat in judecata scoala unde a lucrat dupa ce i-a incetat CIM, solicitand recalcularea salariului conform transei de vechime corecte si acordarea diferentei de salariu ce i se cuvine. Desi a solicitat recalcularea, instanta i-a pus in vedere sa calculeze el suma ce i se cuvine, cu toate indexarile ce intervenisera intre timp. Si-a recalculat singur. La termenul urmator i s-a solicita sa precizeze obiectul actiunii, adica vrea numai sumele neacordate sau reincadrarea in transa de vechime corecta si diferenta ce i se cuvine. Aici e problema: nu se poate cere numai diferenta de bani, ca asta se calculeaza in functie de coeficientii stabiliti pentru fiecare transa de vechime, deci trebuie stabilita transa de vechime intai si in baza ei diferenta respectiva. Dar daca spune, cum s-a exprimat onorata instanta, ca solicita reincadrarea, mi-e sa nu se lege de faptul ca nu mai e salariatul scolii in cauza, si sa arunce cu tardivitatea dupa el. Eu ma gandeam ca ar fi bine sa ceara stabilirea corecta a transei de vechime si acordarea de despagubiri reprezentand diferenta dintre salariul efectiv incasat si cel cuvenit. Mi se pare o chichita fina cu care vrea sa-l expedieze mai repede fara sa intre in fondul cauzei.
As vrea sa ma ajute cineva cu interpretarea acestor nuante.
Multumesc mult pentru sfaturile primite. Ma bucur ca am statutul vechi, nu am insa, pentru ca nu a fost facut niciodata, actul constitutiv. Voi face unul acum, precum si un act aditional, desi mi se pare ciudat sa depun in acelasi timp ambele acte, dar asta e.
Buna ziua.
Trebuie sa modific denumirea si statutul unei asociatii infiintate inainte de aparitia ordonantei 26, cand nu era necesar incheierea unui act constitutiv. Acum judecatorul imi spune sa depun act aditional, dar eu nu am un act constitutiv initial la care sa inchei act aditional. Cica sa fac acum un act constitutiv, dar nu stiu cum, pentru ca unii membri fondatori nu mai fac parte din asociatie. Fac un act constitutiv in care trec membrii fondatori din cei actuali?
Tocmai despre asta e vorba in adresa de la Consiliul Concurentei, si anume ca nu trebuie facuta discriminare intre produsele originale si celelalte. Implicit s-ar crea o discriminare intre producatorii de cartuse originale si producatorii de cartuse echivalente. Imi pare rau ca nu pot posta adresa pe forum, ca ar fi fost utila. Dar AC-urile ar trebui sa aiba aceasta adresa, ne-a fost transmisa anul trecut ca notificare SEAP. Deci, mare atentie cu aceasta problema. Si mai atrag atentia si cu privire la folosirea marcii in urmatorul caz: e interzisa utilizarea formularii "procesor Intel" ca si caracteristica tehnica inserata in caietul de sarcini pentru achizitia de echipament informatic. Tot discriminare este.
Am o adresa ce contine punctul de vedere al Consiliului Concurentei referitor chiar la acesta problema. Acest organism spune ca "se impune renuntarea la practica autoritatilor contractante de a solicita ofertantilor non-OEM (de cartuse echivalente) sa prezinte certificate de compatibilitate emise de catre producatorii echipamentelor, deoarece si acestia din urma participa sau pot participa la aceste proceduri, intrand astfel in concurenta cu ofertantii de produse non-OEM, realizate sub marca proprie". Deci daca nu se admite asa ceva, cu atat mai mult AC-ul nu trebuia sa acorde punctaje diferite in functie de acest aspect.
Parerea mea este ca s-a gresit si ca singura cale de a rezolva situatia (avand in vedere ca nu se mai poate modifica algoritmul) este sa anulezi procedura si sa initiezi alta. Sorry!
Dna Romascanu are dreptate. Clauza de neconcurenta priveste numai partile semnatare ale CIM, respectiv salariat si angajator. Daca salariatul incalca clauza de neconcurenta, raspunde fata de angajatorul de la care pleaca. Este problema sa, daca face o intelegere cu angajatorul la care pleaca pentru a-i avansa despagubirile pe care le datoreaza celui de la care pleaca. Nu se poate face o intelegere intre cei doi angajatori.
In opinia mea, nu se poate face nici o intelegere cu privire la renuntarea salariatului la concediul de odihna, avand in vedere art. 38 CM, care impune : "Salariatii nu pot renunta la drepturile ce le sunt recunoscute de lege. Orice tranzactie prin care se urmareste renuntarea la drepturile recunoscute de lege salariatilor sau limitarea acestor drepturi este lovita de nulitate." Iar dreptul la concediul de odihna anual este recunoscut de Codul muncii prin art. 39 alin. 1 lit. c).
De asemenea, art. 139 alin. 2 CM specifica ca: "Dreptul la concediu de odihnă anual nu poate forma obiectul vreunei cesiuni, renunţări sau limitări." Exceptia la aceasta regula este mentionata expres de art. 141 CM alin. 4: "Compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat este permisă numai în cazul încetării contractului individual de muncă."
In concluzie, nu poti face o asemenea intelegere, chiar daca acest lucru convine si salariatului si angajatorului. Imi pare rau, dar riscul e mare.
Iti redau integral textul din Codul muncii referitor la perioada de proba:
"ART. 32
(1) Pe durata executării unui contract individual de muncă nu poate fi stabilită decât o singură perioadă de probă.
(2) Prin excepţie, salariatul poate fi supus la o nouă perioadă de probă în situaţia în care acesta debutează la acelaşi angajator într-o nouă funcţie sau profesie ori urmează să presteze activitatea într-un loc de muncă cu condiţii grele, vătămătoare sau periculoase.
(3) Neinformarea salariatului anterior încheierii sau modificării contractului individual de muncă cu privire la perioada de probă, în termenul prevăzut la art. 17 alin. (4), duce la decăderea angajatorului din dreptul de a verifica aptitudinile salariatului printr-o asemenea modalitate.
(4) Perioada de probă constituie vechime în muncă."
Acum tu trebuie sa decizi daca functia in care vrei sa-l treci pe salariat se incadreaza in aceasta situatie din alin. 2.
Pe de alta parte, daca se incadreaza, trebuie sa urmezi toti pasii necesari pentru modificarea CIM, respectiv informare prealabila, act aditional. Atentie: iti trebuie acordul salariatului pentru acest lucru, deoarece este o modificare a CIM care se face numai in baza acordului partilor CIM. De asemenea, trebuie sa specifici in actul aditional si perioada de proba, conform alin. 3.