Doresc sa aflu daca ati emis deja dispozitiile de reducere a salariului cu 25%, daca da, ati facut-o individual pt. fiecare angajat in parte sau ati emis-o o dispoz. pentru intreaga institutie. De asemenea ma intereseaza perioada de reducere, sau asta ramane in coada de peste?
Sa nu ma intelegeti gresit: noi cunoastem punctul de vedere al Ministerului Muncii dar nu am fost de acord cu el. Legea-i lege si trebuie respectata, un punct de vedere ramane o simpla opinie, chiar daca este a ordonatorului principal de credite (in cazul institutiei in care lucrez). La noi este si o foarte buna colaborare intre juristi si cei de la "Resurse Umane", asa ca au procedat cum am spus noi, au emis decizii individuale.
Ieri am primit decizia de taiere 25%, dupa ce primisem fluturasul cu o zi in urma. Decizia nu contine termenul de contestare si instanta la care se poate face. e nula de drept?
Ce parere aveti?
legea nr. 53/2003
"ART. 41
(1) Contractul individual de muncă poate fi modificat numai prin acordul părţilor.
(2) Cu titlu de excepţie, modificarea unilaterală a contractului individual de muncă este posibilă numai în cazurile şi în condiţiile prevăzute de prezentul cod.
(3) Modificarea contractului individual de muncă se referă la oricare dintre următoarele elemente:
a) durata contractului;
b) locul muncii;
c) felul muncii;
d) condiţiile de muncă; e) salariul;
f) timpul de muncă şi timpul de odihnă."
mother of destruction.... cum se interpreteaza asta? :O
Ieri am primit decizia de taiere 25%, dupa ce primisem fluturasul cu o zi in urma. Decizia nu contine termenul de contestare si instanta la care se poate face. e nula de drept?
Ce parere aveti?
Intrebare:care sunt pasii de contestatie?L-am prins pe senatorul Ghise spre finalul explicatiei si un pic la inceput ca ne-a cazut cablul tv X-( privitor la etapele contestatiei.Va multumesc anticipat.
Legea nr. 118/2010
Data intrarii in vigoare 04.07.2010
1. Potrivit prevederilor art.1 din norma susmentionata „cuantumul brut al salariilor ………….. stabilite in conformitate cu prevederile Legii-cadru nr.330/2009 ……….. se diminueaza cu 25%.”
In vederea aplicarii acestei prevederi, pentru personalul salarizat conform Legii nr.330/2009 - platit din fonduri publice, se emit acte administrative, in speta decizii, prin care se va stabili noul cuntum al salariului de baza/solde/indemnizatii lunare de incadrare si alte drepturi in lei sau in valuta.
Argumente:
potrivit prevederilor Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, salariul functionarilor publici se stabileste prin act administrativ emis de conducatorul institutiei si, in aceiasi ordine de idei, si modificarile intervenite pe parcursul desfasurarii raportului de serviciu;
pentru personalul contractual, salariile din contractele individuale de munca ale salariatilor din unitatile bugetare, sunt stabilite tinandu-se seama de regulile de salarizare ale acestui sistem, deci, cand legea o impune, modificarile intervin pe baza actului administrativ/deciziei si nu pe baza actului aditional la contactul individual de munca.
in situatia in care nu se stabileste noul cuantum al salariului de baza prin decizie a conducatorului institutiei, salariatul ramane cu salariul ce a fost stabilit anterior, si, putem spune ca ne aflam sub incidenta prevederilor Codului muncii – aplicabile in acest caz ambelor categorii de salariati:
- „Nici o retinere din salariu nu poate fi operata, in afara cazurilor si conditiilor prevazute de lege.” – art.164 alin.(1)
- „Acceptarea fara rezerve a unei parti din drepturile salariale sau semnarea actelor de plata in astfel de situatii nu poate avea semnificatia unei renuntari din partea salariatului la drepturile salariale ce i se cuvin in integralitatea lor, potrivit dispozitiilor legale sau contractuale.”- art.165
- „Dreptul la actiune cu privire la drepturile salariale, precum si cu privire la daunele rezultate din neexecutarea in totalitate sau in parte a obligatiilor privind plata salariilor se prescrie in termen de 3 ani de la data la care drepturile respective erau datorate.”- art.166 alin.(1)
REFERITOR LA MODUL DE INSRIERE IN CARNETUL DE MUNCA
1. Potrivit prevederilor Decretului nr.92/1976:
- „carnetul de munca este actul oficial prin care se dovedeşte …………………retribuţia tarifară de încadrare şi alte drepturi ce se includ în aceasta.” - art.1 alin.(1)
- „modificările intervenite în executarea contractului de munca, după întocmirea carnetului de munca, se înscriu în acesta în termen de 15 zile de la data producerii lor.” – art.6 alin.(1)
si
prevederilor pct.4 lit.”e” din anexa la Ordinul nr. 136/1976 pentru aprobarea metodologiei de întocmire, completare, păstrare şi evidenta a carnetului de munca:
- „in coloana 6 se înscrie retributia tarifara de încadrare asa cum rezulta din actul organului competent care a stabilit aceasta.”
Din continutul acestor normelor citate rezulta ca, actul administrativ/decizia prin care s-au aplicat prevederile art.1 din Legea nr. 118/2010, se inscrie in carnetul de munca in termen de 15 zile, inscrisul respectiv fiind o reflectare a realitatii in ceea ce priveste modificarile intervenite pe parcursul executarii raportului de serviciu sau a raportului de munca.
2. Chiar daca in actul administrativ/decizie se prevede ca diminuarea salariului opereaza – conf art. 16 - pana la data de 31.12.2010, recomandam ca acum sa nu se faca decat inscrisul privind diminuarea salariului nu si mentiunea „pana la …. „ iar la data cu incepere de la care se revine la salariul anterior se sa efectueze un alt inscris.
Avem in vedere urmatoarele argumente:
- din contextul prevederilor celor doua norme care reglementeaza modul de completare a carnetului de munca putem distinge faptul ca, in toate cazurile, perioadele in care intervin modificari sunt mentionate cu inscrisuri separate inceput-sfarsit;
- in perioada de pana la 31.12.2010 pot interveni alte modificari ale salariului de baza datorate avansarilor/promovarilor schimbarii gradatiilor sau altor situatii de acest gen. In acest caz mentiunea „pana la ……” nu va mai avea nici o semnificatie, persoana in cauza urmand ca de la incetarea aplicarii diminuarii salariului sa beneficieze de un alt salariu decat cel care a fost diminuat initial.