avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 567 soluții astăzi
Forum Discuţii diverse Cultură generală Comentarii literare - satire - parodii - pamflete - ...
Discuție deschisă în Cultură generală

Comentarii literare - satire - parodii - pamflete - fabule

Dacă Andreea E a ajuns în manualul de istorie alternativă, de ce nu ar ajunge şi maneliştii în manualele de literatură română? Probabil asta s-a întrebat persoana care a compus următorul comentariu literar.
Este vorba despre un text care circulă pe internet. Cu speranţa că nu vom apuca ziua când vom vedea acest text într-o lucrare de bacalaureat, vă prezentăm în continuare... comentariul litarar al unei manele.

"Trei luni de senzaţii" de Florin Peşte - Comentariu literar

Încă din primele versuri, autorul plasează acţiunea într-un mediu feeric.
"Ce miracol şi ce vrajă /Stau cu gagica pe plajă"
Prin folosirea cuvintelor miracol şi vrajă, poetul ne trimite într-o lume magică, interzisă muritorilor de rând. Efectul este completat de plasarea celor doi protagonişti pe plajă - trimitere directă la infinitul mării, care ar putea sugera şi iubirea nesfârşită, dar şi eternitatea. Nisipul ne duce cu gândul la scurgerea timpului, autorul reuşind astfel să îmbine prin folosirea unui singur cuvânt, atât infinitul cât şi perenul.
În următoarele două versuri, poetul doreşte să împace relativa bipolaritate dintre infinit şi peren:
"Am chef de distractie/ 3 luni de senzatie"
Conştient de clipa fermecată pe care o trăieşte, autorul îşi avertizează ascultătorul (cititorul) că iubirea nesfârşită, dragostea profundă, infinitultul, alfa şi omega, arde intens, asemeni razelor unei zile însorite de vară, comprimându-se în "3 luni de senzaţie". Necuprinsul este asfel încadrat în limite foarte bine delimitate - trei luni - iar profunzimea sentimentelor umane îmbracă forma senzaţiilor.
Iubirea magică nu are suişuri sau coborâşuri. Aşa cum spune şi poetul, cuvintele de ordine în cazul unei asemenea iubiri sunt cheful şi distracţia alături de gagiu sau gagică.
Folosirea cuvintelor nu este deloc întâmplătoare. Elementele de argou: gagiul, gagica vin să sugereze faptul că cel care vorbeşte este un om asemeni nouă, care însă, conform preceptului biblic, şi-a pus în valoare, talanţii, reuşind să pătrundă într-o lume de vis.
A doua strofă a cântecului descrie opulenţa de care se bucură eroul.
"Dau o cheie la Mertan Si am plecat pe litoral/Mi-am pus plinul de benzina/ Si in dreapta o blondina"
"Merţan"-ul face trimitere la stilul de viaţă al marilor padişahi. Folosirea expresiei "plinul de benzină" nu este deloc întâmplătoare. Ea ilustrează verticalitatea convingerilor personajului principal. El nu operează cu jumătăţi de măsură. Totul sau nimic pare a fi deviza după care se conduce.
Noţiunea “plin” are şi un sens metaforic. Ea prezintă maturitatea dragostei dintre cei doi, care tind spre perfecţiune. Acest lucru este confirmat şi de termenii cu care este descrisă marea iubirea a personajului nostru. Fata cu care se iubeste eroul principal nu este o fată oarecare. Ea este o "blondină" - simbol al frumuseţii feminine, aşezate la dreapta bărbatului. Afirmaţia este întărită în versul al doilea din cea de a treia strofă.
"Am mertanul de mult timp/ Si-o blondina prototip/ E a mea numai a mea/Si-mi petrec vara cu ea"
Hiperbola "blondină prototip" descrie în profunzime calităţile greu de egalat ale iubitei, ea fiind o fiinţă unică. Prin folosirea unui termen tehnic pentru a-şi descrie iubita - "prototip" - autorul ne reaminteşte că dragostea lui este asemenea ţinuturilor exotice, fascinante dar încă neexplorate în profunzime, afirmaţia fiind întărită şi de plasarea poveştii în anotimpul de vară.
Ultima strofă descrie actul de iubire dintre cei doi. În primele două versuri, ne este prezentată atmosfera care domneşte între îndrăgostiţi.
"Marea neagra e calduta/ Blonda-i sexy si finuta"
Iubirea se consumă în apa caldă a mării. Cristalinul mării descrie sentimentele celor doi iar căldura apei descrie relaţia dintre ei. Dragostea dintre cei doi este imună la scurgerea timpului.
"Ziua stau cu ea la soare/Noaptea o scot la plimbare"
Succesiunea zi-noapte nu poate perturba trăirile profunde alte tinerilor îndrăgostiţi, dar autorul lasă o portiţă de ieşire din această idilă aproape perfectă. Folosirea termenului "noaptea" din ultimul vers avertizează cititorul că totul poate fi perfectibil, chiar şi iubirea, iar dacă peste iubirea dintre cei doi s-ar lăsa întunericul, eroul va trece şi peste acest obstacol. Este vorba doar de trei luni de distracţie.




Cel mai recent răspuns: POPA GHEORGHE , Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca 17:05, 9 Mai 2017
m-am uitat..
o tema 'tabu' la noi:)

promit sa debitez mai mult ca astia de la stiri:D


Mărul de lângă drum


de Mihai Beniuc



Sunt măr de langă drum şi fără gard.
La mine-n ramuri poame roşii ard.
Drumeţule, să iei fără sfială,
Că n-ai sa dai la nimeni socoteală.
Iar dacă vrei s-aduci cuiva mulţam,
Adu-l ţărânei ce sub mine-o am.
E ţara ce la sânul ei ne ţine,
Hrănindu-ne pe tine şi pe mine.
Când se-ncălzeşte-n primăveri sub soare,
În mine sunt puzderie de floare,
Iar vara, adăpat din sucu-i sfânt,
Cu crengile mă-ndoi până-n pământ,
În semn de prea adâncă plecăciune,
De tot ce-aş vrea să spun şi nu ştiu spune.
În toamnă, când pe creangă măr de măru-i,
La pământeni cu dragoste mă dărui.
Când au pornit podoabele-mi să cadă
ªi vine blana groasă de zăpadă,
Eu strâng vârtos în rădăcini pamântul
Să nu mă smulgă din temeiuri vântul.
ªi an de an mi-i rodul mai bogat
ªi an de an mai gata sunt de dat.
Mi-s dragi copiii legănaţi în ramuri,
La gât cu mici bucăţi din sfinte flamuri.
ªi dragi îmi sunt şi fetele fecioare
Umblând prin crengi cu dalbele picioare,
Cu poala şi cu sânul plin de mere,
Râzând îmbujorate de plăcere.
Atunci mai uit pe-aceia care-au dat
Cu pietre-n rămurişul meu rotat,
ªi-mi amintesc cum astă-primăvară
Lângă tulpină-mi doi se sărutară,
Iar la plecare, el cu bucurie
ªi-a pus cântând o floare-n pălărie.
Sunt măr de lângă drum si fără gard,
La mine-n ramuri poame roşii ard.
Drumeţule, să iei fără sfială,
Că n-ai să dai la nimeni socoteală.
Iar dacă vrei s-aduci cuiva mulţam,
Adu-l ţărânei ce sub mine-o am.
E ţara ce la sânul ei ne ţine,
Hrănindu-ne, pe tine şi pe mine.



e vorba de marul de la mamaiel....care din din drum se vede plin de fructe :D
arbitru la repartizarea catre.. 'mai ales tigani' era copilul ...daca da, era bunica, daca nu, era bunicu' cu nuiaua:D
Ultima modificare: Luni, 11 August 2014
ContSters323967, utilizator
Vara la ţară

parodie de George Topîrceanu după poezia "Vara la ţară" de Alexandru Depărăţeanu

Locuinţa mea de vară
E la ţară...
Acolo era să mor
De urât şi de-ntristare
Beat de soare
ªi pârlit îngrozitor!

Acolo, când n-are treabă,
Orice babă
Este medic comunal.
Viaţa ce aci palpită
E lipsită
De confort occidental.

Nu exista berărie,
Nici regie...
Doar un hoţ de cârciumar
Care are marfa proastă
ªi-o nevastă
Ce se ţine c-un jândar'.

Când te duci pe drumul mare
La plimbare
Este praf de nu te vezi:
Trec, mişcând domol din coadă,
Spre livadă
Ale satului cirezi.

ªi te poartă sub escortă
O cohortă
De ţânţari subţiri la glas,
Înzestraţi la cap cu-o sculă
Minusculă,
Cu pretenţie de nas...

Când se ia câte-o măsură,
Lumea-njură
Pe agentul sanitar
ªi-l întreabă fără noimă:
"Ce-ai cu noi, mă?
Pentru ce să dăm cu var?"

Ale satului mari fete
Fără ghete
Ies la garduri pe-nserat...
(Am vazut aci-ntr-o noapte
Nişte fapte
Care m-au scandalizat!)

Dar în zori încep cocoşii
Păcătoşii,
Că să facă iar scandal,
Să te sături de viaţa
ªi dulceaţa
Traiului patriarhal!

De-aia zic eu, prin urmare,
Vorbă mare:
Că de-acuma, să mă tai,
Nu-mi mai treb'e altă cură
În natură
Să mă duceţi cu alai!

Meargă pictorii la ţară
Ca să piară
De căldură şi de praf!
Mie daţi-mi străzi pavate,
Măturate,
Daţi-mi cinematograf!

Daţi-mi, daţi-mi strada-ngustă
Unde gustă
Omul viaţa mai din plin,
Cu trăsuri, femei cochete
ªi cu fete
Încălţate cel puţin!


[ link extern ]
Ultima modificare: Luni, 11 August 2014
ContSters323967, utilizator
Stenograma discuției dintre Florin Piersic și Dumnezeu


Florin Piersic: Doamne! Doamne, mă asculți?
Dumnezeu: Zi repede, că eternitatea-i scurtă.

Florin Piersic: Silențium, ciocoflendere! Ia spune, ce am eu aici?
Dumnezeu: Un crastraveti!

Florin Piersic: Numa’ la creație ți-e gându’, băi, trotinetă! Nu ie crastraveti, aista-i fiul meu, Florinel!
Dumnezeu: Cu ce se ocupă?
Florin Piersic: Învață texte pe de rost și le spune în fața publicului.
Dumnezeu: Extraordinar! Exact așa am și eu unul. Cu ce vă pot ajuta?

Florin Piersic: Doamne, vreau să-mi răspunzi la o întrebare. Eram în ’67 la un grătar în Costinești cu Greta Garbo, Sophia Loren și Angela Similea. Se ascundeau de nebunu’ de Alain Delon, care voia să le scoată pe toate trei la Patria, la cinema, la un film cu mine.
Dumnezeu: Așa, și?
Florin Piersic: Și cum frigeam eu niște gheare de pui pe plajă, cine apare?
Dumnezeu: Duhul Sfânt! Ți-am răspuns la întrebare, pa!
Florin Piersic: Mai rău!
Dumnezeu: Miliția?
Florin Piersic: Brigitte Bardot cu câinele Calu, care atunci era un nimeni, încă nu jucase în Pistruiatul. Ce femeie! Ce femeie! Băi, știi cum era? Te orbea, mă! Avea pe ea o blană de tigru, arăta ca o zână, mă, urâtule! Toată lumea era cu ochii pe ea. Cine mai văzuse blană de tigru la noi pe litoral? Zi, mă, bărbuță, cine mai văzuse?
Dumnezeu: Nimeni. Gata, ți-am răspuns, pa.

Florin Piersic: Stai așa, nu închide! Pe urmă, a mai venit și Catherine Zeta Jones, mă! Nevasta lu’ Michael Douglas, care a jucat în Basic Instinct, mă, cu aia fără chiloți pe ea, de ziceai că e în Miss Litoral.
Dumnezeu: Cum așa? Catherine Zeta Jones nici nu se născuse!
Florin Piersic: Atunci Marilyn Monroe!
Dumnezeu: Asta murise de 5 ani…
Florin Piersic: Atunci Tina Turner, mă! Era cu Sofia Vicoveanca și cu Gina Lollobrigida, mă căutau să le zic un banc. Și-l zic pe ăla cu Szobi la Băile Tușnad. Îl știi? Fenomenal! Era Szobi la Băile Tușnad…
Dumnezeu: Gata! Zi întrebarea!

Florin Piersic: Ce țipi la mină, mă, mutră de ghidon? După ce le zic bancu’, să-mi stea inima: ies din mare ca niște sirene Elizabeth Taylor, Catherine Deneuve, Jane Fonda și Arnie Schwarzenegger. Tot pe mine mă căutau!
Dumnezeu: Întrebarea!
Florin Piersic: Băi, ce cârmă de robinet ai! Vreau să-mi zici cu care dintre frumusețile astea l-am făcut eu atunci pe Florinel, că nici nu mai țin minte.

(Mai multe stenograme puteți citi în revista Kamikaze de la chioșcuri sau aici.)


[ link extern ] /
Între o femeie mediocră şi un bărbat mediocru, femeia este sufleteşte superioară. Între o femeie superioară şi un bărbat superior, bărbatul este infinit mai nuanţat, mai profund şi mai diferenţiat.

Emil Cioran în Cartea amăgirilor

În Evanghelia după Toma, Isus, întrebat unde ne putem mântui, răspunde: "Oriunde nu există femeie." - Răspuns mai gnostic nici că se poate.

Emil Cioran în Caietul de la Talamanca (2000)

Alte discuții în legătură

A murit poetul adrian paunescu rosu gheorghe rosu gheorghe Incepand de astazi Flacara poeziei lui ADRIAN PAUNESCU nu mai palpaie, dar ne va lumina neincetat. Odihna vesnica neobositului poet! (vezi toată discuția)
Intra aici cu sufletul si esti mai acasa ca oriunde... justitiarul3 justitiarul3 Daca iubesti poezia, daca esti fascinat de frumusetea cuvantului... nu sta pe ganduri, scrie, scrie asa cum stii tu, incepe cu putin si mai ales nu-ti fie ... (vezi toată discuția)
De la mos craciun pentru toti membrii comunitatii avocatnet.ro Valeriu TUDOR Valeriu TUDOR Aseara-a venit Mos Craciun, Mosul cel darnic si cel bun. Sper ca din sacul plin cu toate V-a adus Mosul multa sanatate! Petreceti sarbatorile cu ... (vezi toată discuția)