avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 537 soluții astăzi
Forum Discuţii diverse Cultură generală Comentarii literare - satire - parodii - pamflete - ...
Discuție deschisă în Cultură generală

Comentarii literare - satire - parodii - pamflete - fabule

Dacă Andreea E a ajuns în manualul de istorie alternativă, de ce nu ar ajunge şi maneliştii în manualele de literatură română? Probabil asta s-a întrebat persoana care a compus următorul comentariu literar.
Este vorba despre un text care circulă pe internet. Cu speranţa că nu vom apuca ziua când vom vedea acest text într-o lucrare de bacalaureat, vă prezentăm în continuare... comentariul litarar al unei manele.

"Trei luni de senzaţii" de Florin Peşte - Comentariu literar

Încă din primele versuri, autorul plasează acţiunea într-un mediu feeric.
"Ce miracol şi ce vrajă /Stau cu gagica pe plajă"
Prin folosirea cuvintelor miracol şi vrajă, poetul ne trimite într-o lume magică, interzisă muritorilor de rând. Efectul este completat de plasarea celor doi protagonişti pe plajă - trimitere directă la infinitul mării, care ar putea sugera şi iubirea nesfârşită, dar şi eternitatea. Nisipul ne duce cu gândul la scurgerea timpului, autorul reuşind astfel să îmbine prin folosirea unui singur cuvânt, atât infinitul cât şi perenul.
În următoarele două versuri, poetul doreşte să împace relativa bipolaritate dintre infinit şi peren:
"Am chef de distractie/ 3 luni de senzatie"
Conştient de clipa fermecată pe care o trăieşte, autorul îşi avertizează ascultătorul (cititorul) că iubirea nesfârşită, dragostea profundă, infinitultul, alfa şi omega, arde intens, asemeni razelor unei zile însorite de vară, comprimându-se în "3 luni de senzaţie". Necuprinsul este asfel încadrat în limite foarte bine delimitate - trei luni - iar profunzimea sentimentelor umane îmbracă forma senzaţiilor.
Iubirea magică nu are suişuri sau coborâşuri. Aşa cum spune şi poetul, cuvintele de ordine în cazul unei asemenea iubiri sunt cheful şi distracţia alături de gagiu sau gagică.
Folosirea cuvintelor nu este deloc întâmplătoare. Elementele de argou: gagiul, gagica vin să sugereze faptul că cel care vorbeşte este un om asemeni nouă, care însă, conform preceptului biblic, şi-a pus în valoare, talanţii, reuşind să pătrundă într-o lume de vis.
A doua strofă a cântecului descrie opulenţa de care se bucură eroul.
"Dau o cheie la Mertan Si am plecat pe litoral/Mi-am pus plinul de benzina/ Si in dreapta o blondina"
"Merţan"-ul face trimitere la stilul de viaţă al marilor padişahi. Folosirea expresiei "plinul de benzină" nu este deloc întâmplătoare. Ea ilustrează verticalitatea convingerilor personajului principal. El nu operează cu jumătăţi de măsură. Totul sau nimic pare a fi deviza după care se conduce.
Noţiunea “plin” are şi un sens metaforic. Ea prezintă maturitatea dragostei dintre cei doi, care tind spre perfecţiune. Acest lucru este confirmat şi de termenii cu care este descrisă marea iubirea a personajului nostru. Fata cu care se iubeste eroul principal nu este o fată oarecare. Ea este o "blondină" - simbol al frumuseţii feminine, aşezate la dreapta bărbatului. Afirmaţia este întărită în versul al doilea din cea de a treia strofă.
"Am mertanul de mult timp/ Si-o blondina prototip/ E a mea numai a mea/Si-mi petrec vara cu ea"
Hiperbola "blondină prototip" descrie în profunzime calităţile greu de egalat ale iubitei, ea fiind o fiinţă unică. Prin folosirea unui termen tehnic pentru a-şi descrie iubita - "prototip" - autorul ne reaminteşte că dragostea lui este asemenea ţinuturilor exotice, fascinante dar încă neexplorate în profunzime, afirmaţia fiind întărită şi de plasarea poveştii în anotimpul de vară.
Ultima strofă descrie actul de iubire dintre cei doi. În primele două versuri, ne este prezentată atmosfera care domneşte între îndrăgostiţi.
"Marea neagra e calduta/ Blonda-i sexy si finuta"
Iubirea se consumă în apa caldă a mării. Cristalinul mării descrie sentimentele celor doi iar căldura apei descrie relaţia dintre ei. Dragostea dintre cei doi este imună la scurgerea timpului.
"Ziua stau cu ea la soare/Noaptea o scot la plimbare"
Succesiunea zi-noapte nu poate perturba trăirile profunde alte tinerilor îndrăgostiţi, dar autorul lasă o portiţă de ieşire din această idilă aproape perfectă. Folosirea termenului "noaptea" din ultimul vers avertizează cititorul că totul poate fi perfectibil, chiar şi iubirea, iar dacă peste iubirea dintre cei doi s-ar lăsa întunericul, eroul va trece şi peste acest obstacol. Este vorba doar de trei luni de distracţie.




Cel mai recent răspuns: POPA GHEORGHE , Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca 17:05, 9 Mai 2017
elena138 a scris:


Azi, dam de pamant cu multe precepte sociale nu atat pentru ca ne-ar ingradi, cat pentru ca sunt jenante! Daca tot exista barbati intretinuti, e normal sa se comporte ei ca femeile, adica sa se ocupe de-ale casei, si sa fie si fresh cand vine vorba de capitolul ""diverse".


:D

In privinta Desdemonei, parerea mea e ca Shakespeare era atat de misogin incat nu putea sa vada o femeie dincolo de senzualitate. Nu cred ca a gandit tragedia aceasta ca fiind victima femeia, ci Othello.


:((
Ultima modificare: Sâmbătă, 19 Octombrie 2013
ContSters297103, utilizator
Ok, ok, sa ma explic! :D
Othello, in abordarea autorului, a fost determinat sa omoare, deci fapta nu-i este imputabila pana la limita data de intelegerea faptului ca a fost un bou, ca Desdemona nu era vinovata. Pai nu el este victima? :O Mai mult, cand pe om il cuprinde amocul, se gandeste ca e mai simplu sa puna capat regretelor, cu ... cucuta sau ce-a baut el. Un las nenorocit, care e plans cu rauri de lacrimi de catre parintele sau, pentru ca n-a mai indurat durerea. Ma intreb cum o fi suportat guturaiul sau durerea de dinti?!
Oricum, ca personaj, Othello este un fel de Oedip, marcant ca profil, construit hiporbolic. Asa cum Oedip a dat denumirea unui complex psihologic, la fel si personajul nostru, bolnav de gelozie deliranta, a dat denumirea "Sindromului Othello", cea care duce incontestabil la crima. :)
Indiferent de ce a dorit Shakespeare sa prezinte in tragedia sa, destinele tragice ca in operele lui Eschil, personajul Iago este preferat de omul normal, ocupat cu descurcareala si smechereala zilelor noastre. Draga de Desdemona este inca contemporana, sa nu negam o realitate!
:rofl:

:rolleyes:
elena138 a scris:

Ok, ok, sa ma explic! :D

Indiferent de ce a dorit Shakespeare sa prezinte in tragedia sa, destinele tragice ca in operele lui Eschil, personajul Iago este preferat de omul normal, ocupat cu descurcareala si smechereala zilelor noastre. Draga de Desdemona este inca contemporana, sa nu negam o realitate!


m-am amuzat cum ca omul e baietul si desdemona fetita cea cuminte..

altfel, apreciez ca evaluezi corect....Othello e duset.. descurcarcareala si smechereala e apreciata... traind altfel de timpuri azi

insa 'desdemona' e stabila si contemporana in toate timpurile:D ...aceeasi oscilanta

..Othello e duset.. descurcarcareala si smechereala e apreciata...
...???


Alte discuții în legătură

A murit poetul adrian paunescu rosu gheorghe rosu gheorghe Incepand de astazi Flacara poeziei lui ADRIAN PAUNESCU nu mai palpaie, dar ne va lumina neincetat. Odihna vesnica neobositului poet! (vezi toată discuția)
Intra aici cu sufletul si esti mai acasa ca oriunde... justitiarul3 justitiarul3 Daca iubesti poezia, daca esti fascinat de frumusetea cuvantului... nu sta pe ganduri, scrie, scrie asa cum stii tu, incepe cu putin si mai ales nu-ti fie ... (vezi toată discuția)
De la mos craciun pentru toti membrii comunitatii avocatnet.ro Valeriu TUDOR Valeriu TUDOR Aseara-a venit Mos Craciun, Mosul cel darnic si cel bun. Sper ca din sacul plin cu toate V-a adus Mosul multa sanatate! Petreceti sarbatorile cu ... (vezi toată discuția)