Doamna, o mare parte din problema dv. se poate rezolva in cadrul asociatiei din care faceti parte.
Trebuie puse lucrurile la punct in asociatie de catre comitetul executiv, presedintele asociatiei, nu de catre administrator si nici de catre cenzor.
1. Ar trebui sa va contorizati cu repartitoare in toate apartamentele astfel incat fiecare sa-si dramuiasca caldura si, deci, si banii pe care sa-i plateasca pe caldura.
2. Cu aceasta ocazie se face de catre firma care va monteaza repartitoarele un inventar al intregii instalatii si chiar si o sigilare a repartitoarelor pe calorifere (daca se cere si aceasta lucrare). Sa stiti ca nu mai conteaza numai numarul de camere sau cat s-au deconectat din apartament - ca si-au scos un calorifer, doua, trei.... - ci si ce fel de calorifere are fiecare in apartament. Unii si-au montat calorifere noi, performante si care au un set diferit de cele vechi, colmatate unele dintre ele.... Cu aceasta ocazie se pun lucrurile la punct in ce priveste de cat procent din caldura facturata la contorul de bransament beneficiaza fiecare apartament.
3. Tot cu aceasta ocazie se monteaza si un dispozitiv de echibrare hidraulica, astfel incat sa se poata doza corect agentul termic in functie de necesarul existent.
Daca s-ar face toate acestea dv. n-ati mai fi nevoita sa va uitati sau sa cautati sa aflati cine si-a mai scos un calorifer din uz, cine s-a mai deconectat si cati ati fi ramas in sistem.
Primaria nu are niciun amestec aici, daca e sa ne luam dupa prevederile legale care nu s-au modificat si sunt cuprinse in Legea 325/2006, cap.VI, sectiunea 5, art.30, astfel:
(2) Deconectarea unui consumator de energie termică dintr-un condominiu se face cu respectarea următoarelor condiţii cumulative:
a) acordul vecinilor de apartament, atât pe orizontală, cât şi pe verticală;
b) acordul scris al asociaţiei de proprietari, exprimat prin hotărârea adunării generale, asupra intenţiei de realizare a unui sistem individual de încălzire;
c) anunţarea, în scris, a operatorului care are şi calitatea de furnizor, cu cel puţin 30 de zile înainte.
...........
(4) Deconectările/debranşările prevăzute la alin. (1)–(3) nu se pot realiza în timpul sezonului de încălzire.
(5) Deconectările/debranşările prevăzute la alin. (1)–(3) se efectuează numai de către operatorul care are şi calitatea de furnizor, în termen de maximum 45 de zile de la data solicitării, după verificarea documentelor care dovedesc îndeplinirea condiţiilor cumulative impuse.
(6) Cheltuielile de deconectare/debranşare se suportă de către solicitant.
Dupa cum vedeti exista trei conditii ca un apartament sa se deconecteze.
Chiar daca vecinii dv. s-au deconectat fara sa intrebe pe nimeni, conducerea asociatiei nu trebuia sa ia in calcul aceste deconectari si sa-i fi pus la plata caldurii pana in momentul cand indeplineau cele 3 conditii. Putem sa le discutam la infinit, sunt pareri "pro" si "contra" fata de unele sau altele, dar ele sunt in lege si legea trebuie respectata. Nu ne facem fiecare dreptate dupa capul nostru!
Deci, vedeti ca va zbateti sa va rezolvati problema exact acolo unde toata lumea
se spala pe maini ca Pilat din Pont pentru ca stiu ca lucrurile trebuie corectate in cadrul asociatiei dv. Sunteti proprietari, sunteti organizati intr-o asociatie care ar trebui sa aplice legile si sa-si reglementeze aspectele de repartizare a facturilor, astfel incat sa nu se ajunga la repartizari amatoristice si "dupa ureche", favorizandu-i pe una si dezavantajandu-i pe altii.
Nu e nimic perfect, nici chiar contorizarea cu repartitoare, dar oricum, ea se apropie, atat prin ea insasi, cat si prin actiunile colaterale (inventarul instalatiei, echilibrarea hidraulica, sigilarea repartitoarelor pe calorifere) de
o repartizare mai corecta a costurilor facturii de caldura.