Buna ziua,
Sunt un membru al unei asociatii de locatari din Bucuresti.Recent am primit o amenda din partea ITM in valoare de 10.000 lei asociatia si 10.000 femeia de serviciu deoarece aceasta din urma nu avea incheiat CIM si era angajata doar pe baza unei conventii civile.
In aceasta situatie am urmatoarele nelamuriri :
- poate fi contestata aceasta amenda?si daca da,cam ce sanse de castig ar exista?
- cine suporta aceasta amenda?fiecare locatar in parte sau administratorul?presedintele?
- cine are obligatia legala de a incheia aceste contracte?administratorul sau presedintele?
- din ce cunosc,se recomanda si nu se impune ca femeia de serviciu sa aiba CIM.in aceasta situatie,pe baza carei legi se aplica aceasta amenda?
Mentionez ca la adunarea generala s-a ridicat problema angajarii unei femei de serviciu cu CIM insa propunerea a fost refuzata de locatari pe motiv de taxe mai mari,suficienta existentei unei conventii civile...
Multumesc anticipat pentru raspunsuri.
Mihai Petre
Faza cu sporurile a fost o intreaga vrajeala a unora care vazand ca sunt blocati la mantinela cu salariile, au gasit gogorita aceasta cu sporurile. S-a inventat pana si sporul de zambet , adica vezi doamne, o comportare civilizata la serviciu a unor functionari - platiti din taxele noastre, trebuie recompensata, nu este indeajuns ca nu lucreaza in frig si umezeala sau in conditii de toxicitate...
Cum va spuneam in alte topicuri, pe blocul nostru este o antena GSM. Am facut sedinta cu oamenii din bloc (P+10, o singura scara), am pus in „balanta” si cele bune si cele rele, pana la urma am fost de acord, s-au facut documentatiile necesare, contract de inchiriere, ce mai, tot tacamul necesar. La un moment dat se prezinta o doamna, proprietara in bloc si-mi comunica ca este de acord cu antena, dar cu doua conditii:
- sa-i dam „spor de antena” (doamna lucra intr-un loc unde si femeia de serviciu beneficia de acest spor special, adica acolo de unde se iese la pensie la 45 ani si valoarea pensiei este de 5 ori mai mare de cat a unui furnalist - ma intelegeti;
- sa-i dam si o parte din comisionul pe care chipurile eu, administratorul il primesc de la firma de GSM;
Am trimis-o la plimbare in termenii cei mai politicosi posibili, am invitat-o sa consulte dosarul cu documentele oficiale incheiat intre asociatie si firma. Am fost amenintati (eram mai multi in sediu) ca o sa mai vedem noi... Doamna ne-a facut o reclamatie pe linie de serviciu, altfel nu se putea pentru ca dupa cateva luni, la sediul nostru s-a prezentat sotul acesteia cu o copie a intregului dosar de corespondenta si documente oficiale pe care le incheiasem cu firma, recunoscand ca da, asociatia si nimeni altcineva nu primeste nici-un spor si nici un comision inafara de chiria prevazuta in contractul de inchiriere. Pentru dansii a fost o mare dezamagire, cum adica nici de aici nu se ia oarece spaga?...
..........................
Sa revenim la discutia cu SSM-ul. Toata viata am fost sub umbra acesti erviciu la job. Am lucrat in industria chimica cam 40 de ani, o unitate de elita a industriei chimice romanesti, unde nu te puteai juca cu serviciul acesta de PM si PSI. Lunar se facea instructajele specifice, la inceputul fiecarei zile sefii nostri ne faceau un instructaj sumar. Aveam pana si Fise medicale individuale, iar trimestrial eram obligati sa efectuam un control periodic amanuntit. Nu era rau de loc, se faceau evaluari ale starii de sanatate si daca era cazul se schimba locul de munca a celui in cauza.
Cu femeile de serviciu, angajate la as. prop., sigur, trebuie sa le asiguram conditii cat mai bune pentru a-si desfasura munca. Cum procedam noi: echipament de lucru - halat si manusi din cauciuc, materiale igienico-sanitare, o trusa de asa-zis prim ajutor, un loc (un fel de vestiar) unde sa se schimbe si sa-si efectueze pauza de masa. Din nefericire nu ne-am invrednicit sa luam legatura cu firma care sa ne faca periodic un instructaj pe line de SSM. Nu avem fise de instructaj, asa ca daca ne „calca” un control de la ITM, suntem descoperiti. Mi-ati adus aminte de acest lucru, am sa vorbesc cu presedintele nostru sa putem vedea ce putem face. Cu ITM-ul avem amintiri urate, o amenda de 1500 lei pentru ca ne-au gasit cu o femeie care facea curat la un bloc, fara a avea forme legale de munca (reclamatia a fost facuta chiar de femeia respectiva, insa „ajutata” de cineva din bloc care era certata cu responsabilul de scara...).
In fine, cum spunea si @adriantot, nu trebuie sa exageram. Avem angajate cu CIM doua femei, primesc salariu bunisor, li se achita toate contributiile pentru asigurarile sociale si nu sunt „exploatate” ca in alte asociatii (fac curat la presedinte acasa, etc.,etc.). Programul este de 8 ore/zi, nu suntem super exigenti in aceasta privinta, astfel ca „fetele” sunt destul de multumite de conditiile de lucru.
Dau dreptate si doamnei Octavia. Este bine, cat e bine si fereasca Cel de sus sa se intample ceva, ca atunci este de dat cu subsemnatul si cine mai stie ce iese.
Nu avem fise de instructaj, asa ca daca ne „calca” un control de la ITM, suntem descoperiti. Mi-ati adus aminte de acest lucru, am sa vorbesc cu presedintele nostru sa putem vedea ce putem face.
Gasiti la librarii formulare, tip caiet A5 cu instructaj pentru protectia impotriva incendiilor si protectia muncii. Pe copetra acestora gasiti si legislatia necesara.
Presedintele sa-si rezerve cateva ore si sa discute cu femeile de serviciu pe marginea acestei legislatii. Apii sa semnaeze in acele carnetele cu data prelucarii...
Asta se face la angajare (8 ore) si apoi cate o ora la 6 luni si sunteti in legalitatea.
La fiecare 6 luni consemnati acolo ca ati prelucrat alt articol din legislatia, data, semantura celui care a prelucrat si a persoanei angajate.
Cititi HG 500/2010, dar mai bine va dau eu paragrafele de interes aici, ca sa va ostoiesc curiozitatea :)
Art. 2. — (1) Incadrarea in munca a unei persoane se realizeaza, potrivit prevederilor Legii nr. 53/2003 — Codul muncii, republicata, numai prin incheierea unui contract individual de munca, in temeiul caruia persoana fizica, in calitate de salariat, se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, in schimbul unei remuneratii denumite salariu.
(2) Fiecare angajator are obligatia de a infiinta si transmite la inspectoratul teritorial de munca un registru general de evidenta a salariatilor si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea acestora
.....................
Art. 9. — (1) Constituie contraventii urmatoarele fapte savarsite de angajatori, persoane fizice sau juridice:
.........
a) netransmiterea registrului cu elementele contractului individual de munca prevazute la art. 3 alin. (2) lit. a)—g), cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre salariatul in cauza;
............
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cea prevazuta la lit. a), cu amenda de 10.000 lei pentru fiecare persoana primita la munca fara transmiterea la inspectoratul teritorial de munca a registrului completat cu toate elementele contractului individual de munca, fara ca amenda totala cumulata sa depaseasca suma de 50.000 lei;
Initial discutia a plecat de la o amenda pentru lipsa unui CIM incheiat pentru femeia de serviciu.
In timp, au aparut aspecte noi, legate de instruirea ssm, respectiv PSI, drepturi de personal, etc.
Cred ca se omite un aspect important legat de o eventuala prezentare in instanta a administratorului/ presedintelui asociatiei, in cazul producerii unui eveniment/ AM soldat cu victime, caz in care se va aproba de catre instanta de judecata o expertiza tehnica judiciara in specialitatea protectia muncii.
Expertul desemnat de catre instanta sa efectueze expertiza tehnica judicara va solicita reprezentantilor asociatiei (administrator, presedinte, cenzori, etc.) documente care sa ateste respectarea Legii ssm nr. 319/ 2006, HG nr. 355/ 2007, HG nr. 1425/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv privind instruirea, evaluarea riscurilor profesionale, dotarea cu EIP, supravegherea starii de sanatate a lucratorului, etc. In aceste conditii este greu de presupus ca vor conta aspectele "la mica intelegere" amintite in discutiile de pe aceasta sectiune.
Ce credeti ca va decide instanta de judecata legat de responsabilitatea administratorului/ presedintelui de asociatie ? Va tine cont de faptul ca activitatea femeii de serviciu pare a fi mai putin importanta sau de faptul ca nu s-au respectat intocmai niste prevederi legislative ?
Este vorba despre HG nr.500/2011 si nu HG nr.500/2010 . :)
Subiectul acestui topic nu are nicio legatura cu SSM-ul . S-a luat amenda pentru mun ca le negru si nu pentru nerespectarea Legii nr.319/2006 si a Normelor de aplicare ale acesteia.