avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 557 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Penalitati plata intarziere intretinere la bloc ? Cine ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Penalitati plata intarziere intretinere la bloc ? Cine le stabileste MINIM SAU MAXIM

Intr-o As.de proprietari bloc.cine stabileste coform legii 230/2007 [enalitatile la plata intarziere intretinere bloc ? cuantum minim ? sau Cuantum maxim de 0,2 %. La mine la bloc administratorul face si desface dupa bunul plac, fara a avea vre-un acord din partea Adunarii Generale a proprietarilor si nici a Comitetului executiv . Administratorul pune aceste penalizari care de altfel sun normale, dar dupa bunul lui plac. Este corect ? Pot proprietari afectati de aceste decizii sa-l traga la raspundere civila sau penala ? In registrul cu sedinte al Comitetului Executiv nu exista nici o astfel de hotarare si nici in cel al Adunarii Generale !
Cel mai recent răspuns: elga50 , moderator 10:56, 24 Decembrie 2013
Trebuie aprobat bugetul care poate fii prevazut, dar daca de exemplu pe coloana de apa rece la dumneavoastra apare o avarie majora si trebuie schimbata teava din subsol si pana la etajul 10 ce faceti daca nu este prevazut in buget, stati fara apa rece un an?
Acelasi lucru si cu penalizarile, poate sa stie cineva cati proprietari raman restantieri?
Iar daca cineva nu isi permite sa sa achite cotele de intretinere, NU trebuie tolerat de celialti proprietari, vinde si se muta intr-un apartament la care poate suporta cheltuielile.
Asa este mai pe intelesul dumneavoastra, daca nu ma straduiesc sa ma fac inteles.
thran a scris:

@cvasile daca tot vorbiti de Legea 230/2007 va rog sa o si cititi inainte de a face anumite afirmatii
Valabil ceea ce am postat si pentru @curatortudor, ASOCIATIA DE PROPRIETARI stabileste sistemul de penalizari...

Toata lumea o citeste, nu-i asa! Este clar ca asociatia stabileste. Legea spune ca se poate, ,,poate stabili'', ce cantitate, 0.2%, dupa cat timp, +30 zile si sa nu depaseasca suma la care se aplica, baza.
Va invit sa explicati procedura legala de stabilire. De putut se poate, este permis, asa spune legea. Cum?
Iata, ajungeti in fata instantei si explicati cum, dumneavoastra, asociatia, ati stabilit ceva si cand si pentru ce perioada. Sau mai simplu, vine locatarul si va cere sa ii explicati lista de intretinere, de ce ati adaugat la costuri (venituri) sau de ce cheltuiti un fond. Luati in calcul ca aveti un an financiar, exercitiu, fiind obigati prin lege sa adoptati in fiecare an o hotarare, buget, referitoare la acel fond special pe care legea va da dreptul sa il stabiliti. art 45, 230/2007.
Va multumesc pentru atentionare, inutila, dar eu nu infirm dreptul de a stabili. Asociatia are tot dreptul, dar cum?

Acum, va rog eu sa citi legea 230/2007... art 45 ,,al2: Înainte de începutul urmatorului an fiscal si pentru fiecare an fiscal ce urmeaza... Proprietarii membri ai asociatiei de proprietari au obligatia sa aprobe si un fond de reparatii anual... '' daca nu au facut-o (au incalcat clar obligativitatea impusa de lege, se poate imputa vina asupra CE care nu a, vezi art 56...) ...Iar despre spargerea tevii, este un eveniment deosebit si se considera situatie exceptionala neluata in calcul si se uzeaza art 25 aln 3 ,,În situatii exceptionale, hotarârile pot fi luate prin acordul scris al majoritatii proprietarilor unei scari sau unui bloc, membri ai asociatiei de proprietari, pentru probleme care îi vizeaza direct, pe baza de tabel nominal.''
Inutil de mentionat ca obligativitatea de a face este sanctionata de art 56.
Dupa cum se vede legea a acoperit toate situatiile, nu ramane decat sa se faca.

Pe de alta parte, acest tolerat, cam dur exprimat... este chiar scopul asocierii. Impreuna ne asociem sa conlucram, coabitam si sa ne intrajutoram cat si pentru protejarea intereselor comune, neputand, momentan sa renuntam la indiviziune. Legea permite ca dupa trei luni de neplata sa fie chemat in instanta... nimeni nu obliga asociatia sa tolereze. De ce o face? Oare pentru a astepta trecerea timpului si pentru a uzita de penalitatile de 0.2%... si aducerea restantierului in imposibilitate totala de plata... vedem clar interpretarile abuzive ale unor art din imputatia platii, NCC, in care unii scad doar penalizarile.
Ultima modificare: Duminică, 15 Decembrie 2013
cvasile, utilizator
Iata, ajungeti in fata instantei si explicati cum, dumneavoastra, asociatia, ati stabilit ceva si cand si pentru ce perioada.


Cand se infiinteaza o asociatie de proprietari se stabilesc anumite lucruri, printre care si "SISTEMUL DE PENALIZARI" acesta este aprobat de catre toti proprietarii, este trecut in Statutul Asociatiei si se aplica TUTUROR proprietarilor restantieri, nu se stabileste pe o perioada limitata, doar cand proprietarul X este restant, iar cad este Y restant nu se aplica.
Nu induceti in eroare cititorii. Va rog!
O asociatie non-profit, art 3,, asociatie de proprietari - forma de asociere autonoma si nonprofit a majoritatii proprietarilor dintr-un condominiu'', se caracterizeaza prin aceea ca...nu realizeaza profit. Scopul este doar administrarea si gestionarea proprietatii comune, art 28, 230/2007. Daca s-ar institui in statut, ar crea premiza unui venit directionat intr-un fond special. Scopul declarat al asociatiei este nonprofit, astfel incat realizarea de venituri ar crea o obligatie de a cheltui. Si, nu-i asa, noi nu putem obliga pe nimeni sa faca. Pentru ca aceasta conditie sa fie indeplinita, este absolut obligatoriu ca veniturile sa fie egale cu cheltuielile. Deci ce incasam, cheltuim/achitam. Obligatoriu. Cum facem asta? Obligam administratorul sa cheltuie tot? Ii spunem sambata asta: ,,Cumpara, cheltuie, achizitioneaza orice ca avem venituuuriii!'' Se implinesc trei luni de profit! Sau? Care este scopul? Existand aceasta premisa ca se pot realiza venituri, respectiv profit se incalca scopul asociatiei astfel incat oricine poate cere dizolvarea ei sau se dizova de drept. La fiecare trei luni. art 55, Og26/2000 Art. 55.
(1) Asociatia se dizolva de drept prin:
b) realizarea sau, dupa caz, imposibilitatea realizarii scopului pentru care a fost constituita, daca in termen de 3 luni de la constatarea unui astfel de fapt nu se produce schimbarea acestui scop;

Altfel spus... simplu
conform art 30, 230/2007 aln 1 lit j, ,,Comitetul executiv...stabileste sistemul propriu de penalizari ale asociatiei...''
Cum se poate inscrie ceva in Statut, ceva ce ar trebui adoptat de catre un comitet executiv ce nu poate exista inaintea adoptarii si aprobarii statutului ce prevede tocmai constituirea unui comitet executiv. Ha?! Ce a fost mai intai oul sau gaina?
Ultima modificare: Duminică, 15 Decembrie 2013
elga50, moderator
Incep cu ultima dumneavoastra afirmatie si va dau dreptate. In statut nu se stabileste sistemul proprie de penalizari aprobat sau adoptat in adunarea generala. In statut se poate aminti ca penalizarile se aplica conform legislatiei si cam atat. Legislatia se schimba mereu, penalizarile aplicate de furnizori la fel, inflatia samd. Daca am prevedea assemenea lucruri exacte in statut vom fi de multe ori in imposibilitatea de a-l respecta.

Asadar sistemul de penalizari se adopta de comitetul executiv si nu in statut sau in adunarea generala. Asa prevede legea.
Sistemul de penalizari adopatat se aplica de la data adopatarii, fara limita in timp si acelasi comitet executiv poate sa adopte medificari al acestui sistem peste 5 luni sau 7 ani sau oricand sse considera ca trebuie modificat. Nu exista nicaieri in legislatie prevederea ca sistemul de penalizari sa se stabileasca anual.
Nu exista nicaieri in legislatie prevederea ca asociatia nu-si poate desfasura activitatea fara a avea un buget de venituri si cheltuieli. Sigur ca legea prevede adoptarea si aprobarea bugetului anual dar asta ca un instrument de lucru, de ajutor pentru asociatie si nu inseamna ca daca nu s-a adoptat bugetul se intampla vrreo catastrofa.
Vedeti ce se intampla (multi ani) cu bugetul de stat. Nu a putut fi adoptat, promulgat in termenii prevazuti de lege de multe ori. De la 1 ianuarie se aplica prevederile din vechiul buget. Peste 2-3 luni cand se adopta, in sfarsit bugetul nou, se aplica acesta, se fac ajustarile, corectiile...

Problema dumneavoastra nu este bugetul, nu sistemul de penalizari, nu procentul..., ci faptul ca sunteti restantier (in imposibilite sau nu de plata dar asta e alta discutie) iar pentru sumele restante se applica penalizari.
Daca cei din conducerea asociatiei v-ar fi aratat clar sistemul de penalizari sris si hotararea adunarii generale cand sa- stabilit procentul, cred ca totul era in regula. Dar penalizarile calculate erau aceleasi chhiar daca va arata aceste inscrisuri ori nu vi le arata.

Noi am stabilit in sedinta de comitet sistemul de penalizari prin 2008 si-l aplicam de atunci fara modificari. Procentul de 0,2%/zi era stabilit intr-o adunare general din 2007 si acesta a fost folosit tot permanent de atunci.
Avand peste 15 procese in ultimii 5 ani cu restantierii, de fiecare data am introdus in dosare o copie a procesului verbal al adunarii generale din 2007 unde am subliniat fraza cu 0,2% stabilita ca procent si copie a sistemului de penalizari adopatat prin 2008. Nici un judecator nu a spus vreodata ca acestea nu ar fi valabile, ori ca sa le prezint sistemul de penalizari de anul acesta, ori hotararea adunarii generale de anul acesta... Nu. Acestea sunt si raman valabile pana la adopatarea altora si-atat.

Cat priveste profitul. Asociatia nu face profit decat daca este prost administrata si-atunci vine fscul si-o obliga sa plateasca impozit de 16% pentru diferenta dintre venituri si cheltuieli. Dar atentie nu se impoziteaza sumele incasate drept penalizari nici daca ar sta necheltuite in contul asociatiei. Se impoziteaza sumele incaste drept "venituri din exploatarea proprietatii comune" sau alte venituri de acest gen dar nu penalizarile.
Din acest punct de vedere nu putem compara asociatia cu o societate comerciala, ci mai ddegraba cu o institutie. Ori eu nu am auzit ca Primaria, fiscul, vama, toate institutiile ce aplica penalizari sau majorari de intarziere a taxelor si impozitelor... sa se spuna ca fac profit, ca platesc impozit pe profit.

Alte discuții în legătură

Penalitati intretinere mihaela.m mihaela.m Buna ziua, Am si eu o intrebare. Pana in luna iulie 2010 o asociatie de proprietari nu a calculat penalitati la intretinere. In aceasta luna calculeaza ... (vezi toată discuția)
Se poate aplica o penalizare mai mare de 0,2% pe zi daca aceasta este prevazuta in statut? ContSters172951 ContSters172951 Am o intrebare: in statutul asociatiei de proprietari este prevazuta o penalitate de 0,5% pe zi pt fiecare zi de intarziere a platii intretinerii. am citit ca ... (vezi toată discuția)
Penalitati la o asociatie de proprietari carymen carymen buna, tuturor! am o asociatie de proprietari unde domnul administrator pentru neplata la scadenta a calculat penalitati de 0,2%pe zi intarziere(cf.aga), dar in ... (vezi toată discuția)