avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1085 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Penalitati plata intarziere intretinere la bloc ? Cine ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Penalitati plata intarziere intretinere la bloc ? Cine le stabileste MINIM SAU MAXIM

Intr-o As.de proprietari bloc.cine stabileste coform legii 230/2007 [enalitatile la plata intarziere intretinere bloc ? cuantum minim ? sau Cuantum maxim de 0,2 %. La mine la bloc administratorul face si desface dupa bunul plac, fara a avea vre-un acord din partea Adunarii Generale a proprietarilor si nici a Comitetului executiv . Administratorul pune aceste penalizari care de altfel sun normale, dar dupa bunul lui plac. Este corect ? Pot proprietari afectati de aceste decizii sa-l traga la raspundere civila sau penala ? In registrul cu sedinte al Comitetului Executiv nu exista nici o astfel de hotarare si nici in cel al Adunarii Generale !
Cel mai recent răspuns: elga50 , moderator 10:56, 24 Decembrie 2013
Ziceti ca am mutat discutia cu un pas inainte. Pai da, pentru ca daca dvs. nu recunoasteti ca as. prop. poate avea venituri proprii, din citatul respectiv banuiesc ca ati inteles ca DA, as. prop. poate avea venituri proprii pe care poate sa le cheltuie in anumite conditii pe care tot acel articol de lege zice cum. Acum vedeti logica?
In alta ordine de idei, cum ati fi vrut sa va combat legal (citatand din lege)? Eu tocmai asta am facut, am citat un articol din L 230/2007, ce ati fi vrut mai mult? Poate ca daca mai aprofundez, mai gasec cate ceva, dar ma opresc aici - oricum topicul era altul...

cvasile a scris:
Daca nu s-a hotarat nimic, anul in curs, ce facem?


Raspuns: Depinde de situatie si va dau un singur argument dintr-o suta de posibilitati, asa ca sa intelegeti:
Asociatia dvs. are strans din diverse venituri suma de 2.500,45 lei. Aveti de gand sa faceti o reparatie la lift (sau nu aveti lift?), care nu-i chiar urgenta, dar necesara, cu o valoare aproximativa a devizului in valoare de 10.250,00 lei. Cum procedati cand in ultima sau penultima AG a proprietarilor s-a discutat si hotarat ca costurile cu reparatia liftului sa fie diminuate cu valoarea fondului special, a carui sold are valoare aratata mai sus in momentul inceperii lucrarilor?
Deci, nu trebuie toata ziua sau la fiecare AG sa hotaram ceva care poate fi valabil pe o perioada mai mare de timp. Sigur, nu este o solutie chiar asa cusher, insa poate fi o situatie reala. Apoi, dvs. ce faceti acolo, nu-i intrebati pe stimabili de sanatate? Nu discutati si aprobati BVC-ul anual in AG? Si nu mai este nimeni dintre proprietari care sa va sprijine si sa-i puneti la punct pe stimabili? Poate-i bate "Vantul schimbarii" ca tot au fost Scorpions in concert la Bucuresti... Succes!
..................................................
Cum spuneam topicul era altul si iata ca autorul acestuia mai pune o data intrebarea initiala.
Stimate domn, noi v-am raspuns cum ne-am priceput.
Iata temeiul legal, Legea 230/2007:
ART. 49
(1) Asociaţia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizări pentru orice sumă cu titlu de restanţă, afişată pe lista de plată. Penalizările nu vor fi mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de întârziere şi se vor aplica numai după o perioadă de 30 de zile care depăşeşte termenul stabilit pentru plată, fără ca suma penalizărilor să poată depăşi suma la care s-au aplicat.
(2) Termenul de plată a cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari, afişate pe lista lunară de plată, este de maximum 20 de zile calendaristice.
(3) Sumele rezultate din aplicarea penalităţilor de întârziere vor face obiectul fondului de penalităţi al asociaţiei de proprietari şi se vor utiliza numai pentru plata penalizărilor impuse asociaţiei de proprietari de către terţi şi pentru cheltuieli cu reparaţiile asupra proprietăţii comune sau alte cheltuieli de natură administrativă.


Acum cand L230/2007 sune ca : asociatia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizari.... nu va inchipuiti altceva decat ca in AG a proprietarilor discutati si hotarati o valoare a procentului de penalizare, dar nu mai mare de 0,2%. Puteti sa hotarati o valoare mai mica, dar nu mai mare.
Ei, odata ce ati stabilit aceasta chestiune in AG a proprietarilor, HG nr. 1588/2007 (Normele de aplicare a L230/2007), cu privire la comitetul executiv:
Art. 17. - (1) Comitetul executiv al asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:
a) duce la îndeplinire hotărârile adunării generale şi urmăreşte respectarea prevederilor legale, a statutului şi a acordului de asociere ale asociaţiei de proprietari;
b) emite, dacă este cazul, decizii scrise privind regulile pentru ducerea la îndeplinire a hotărârilor adunărilor generale şi pentru respectarea prevederilor legale, a statutului şi a acordului de asociere, precum şi alte decizii ce privesc activitatea asociaţiei de proprietari;
c) întocmeşte proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi pregăteşte desfăşurarea adunărilor generale;
d) reglementează folosirea, întreţinerea, repararea, înlocuirea şi modificarea părţilor proprietăţii comune, inclusiv cu privire la consumurile aferente proprietăţii comune, în conformitate cu actele normative în vigoare;
e) întocmeşte sau propune planuri de măsuri şi activităţi, conform cu responsabilităţile ce le revin, şi urmăreşte realizarea lor;
f) supraveghează desfăşurarea tuturor activităţilor din cadrul asociaţiei de proprietari, în mod special situaţia încasărilor şi a plăţilor lunare;
g) pentru realizarea scopului şi a activităţilor asociaţiei de proprietari, angajează şi demite personalul necesar, încheie şi reziliază contracte cu persoane fizice/juridice;
h) îşi asumă obligaţii, în numele asociaţiei de proprietari sau în numele proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari, privind interesele legate de clădire;
i) iniţiază sau apără în procese, în numele asociaţiei de proprietari sau în numele proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari, interesele legate de clădire;
j) stabileşte sistemul propriu de penalizări al asociaţiei de proprietari pentru restanţele afişate pe lista de plată ce privesc cheltuielile asociaţiei de proprietari, conform prevederilor legale;
k) avizează documentele asociaţiei de proprietari;
l) asigură completarea la zi a cărţii tehnice a construcţiei;
m) asigură urmărirea comportării în timp a construcţiei, pe toată durata de existenţă a acesteia;
n) gestionează situaţiile excepţionale şi de criză;
o) exercită alte atribuţii care i-au fost conferite prin hotărârile adunării generale;
p) aprobă lunar lista cu cotele de contribuţie la plata cheltuielilor asociaţiei de proprietari, conform hotărârii adunării generale;
r) stabileşte cotele de participare pe persoană la cheltuielile aferente persoanelor cu domiciliul în clădire şi pentru persoanele care locuiesc temporar, minimum 15 zile pe lună; stabileşte perioada pentru care proprietarii, respectiv chiriaşii, pot solicita în scris scutirea de la plata cheltuielilor pe persoană şi care trebuie să fie de cel puţin 15 zile pe lună, conform hotărârii adunării generale;
s) analizează problemele ridicate de membrii asociaţiei de proprietari şi ia măsuri pentru rezolvarea acestora, conform hotărârii adunării generale;
ş) ia toate măsurile pentru aducerea la starea dinaintea producerii evenimentului a zonei în care se efectuează reparaţii la părţile comune, urmând ca sumele aferente reparaţiilor respective să fie suportate de toţi proprietarii, proporţional cu cota indiviză.
(2) ªedinţele comitetului executiv se desfăşoară lunar şi sunt legal întrunite dacă jumătate plus unu din numărul membrilor săi sunt prezenţi. ªedinţele comitetului executiv pot fi convocate de preşedintele asociaţiei de proprietari sau de jumătate plus unu din numărul membrilor săi.
(3) Deciziile comitetului executiv se consemnează în registrul de decizii al comitetului executiv şi se afişează la avizier.
(4) După aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli, comitetul executiv va urmări derularea acestuia în condiţiile legii.
(5) Comitetul executiv poate angaja personal specializat pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin şi adoptă decizii asupra cuantumului salariilor, indemnizaţiilor, remuneraţiilor şi al eventualelor premieri care se acordă personalului încadrat cu contract individual de muncă sau în baza unei convenţii civile de prestări de servicii, în limita bugetului aprobat de adunarea generală.
(6) Comitetul executiv angajează sau demite personalul, încheie sau reziliază contracte în ceea ce priveşte activitatea de administrare şi întreţinere a clădirii, a părţilor comune de construcţii/a instalaţiilor, precum şi pentru alte activităţi conforme cu scopul asociaţiei de proprietari: administrare, contabilitate, casierie, îngrijire, mecanică, instalaţii etc. Angajarea personalului necesar asociaţiei de proprietari se face de către comitetul executiv, reprezentat de preşedinte, în conformitate cu prevederile legislaţiei specifice în vigoare.
(7) Comitetul executiv decide asupra acordării unor drepturi băneşti membrilor asociaţiei de proprietari care desfăşoară activităţi lucrative folositoare acesteia, în limita bugetului de venituri şi cheltuieli adoptat de adunarea generală a proprietarilor, potrivit art. 35 alin. (5) din Legea nr. 230/2007.
Ei, acum ati inteles ce si cum?




Ultima modificare: Luni, 16 Decembrie 2013
Adam Grecu, utilizator
cvasile a scris:
Daca nu s-a hotarat nimic, anul in curs, ce facem?

Hotarati acum si facetri asa cum atri hotarat.
Temporar, pana la aprobarea bugetului nou, asociatia are la indeamana bugetul vechi si merge pe cifere acestuia pentru cheltuielile obisnuite: salarii, gospodaresti... Cheltuielile cu firnizorii si utilitatile se fac in conformitate cu consumul facturat de furnori indiferent ca avem buget apropbat ori nu, pentru ca aceste cifre sunt trecute in buget cu aproximatie. Nimeni nu poate sti si prevedea in toamna lui 2013 ca furnizorul de apa, gaz, agent termic va modifica o data ori de trei ori pretul in 2014. Nimeni nu poate prevedea si stabili in buget ca asociatia va consuma in anul 2014 o cantitate de 12.332,45 metri cubi de apa, cand totul este contorizat iar fiecare proprietar consuma cat vrea.
La fel se pune provblema si in privinta avariilor care apar indiferent de ceea ce am prevazut in buget.
De regula noi stabilim un buget si cand facem analiza la sfarsitul exercitiului financiar suntem cu realizarea lui intr-o plaja foarte mare cuprinsa adesea intre 90% si 150% fata de prevederi.
Sa nu fiu gresit inteles, repet, ca bugetul de venituri si cheltuieli trebuie votat in adunarea generala dar putine capitole din acesta se pot respecta in realitate. De regula cheltuielile salariale sunt cele mai stabile pentru ca depind de oamenii ce muncesc in asociatie. Celelalte cheltuieli sunt foarte variabile pentru ca depind de consum, de preturile furnizorilor, de avarii...
CORECT SI AVETI DREPTATE !
Legea nr 230/2007
ART. 49
(1) Asociaţia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizări pentru
orice sumă cu titlu de restanţă, afişată pe lista de plată. Penalizările nu vor fi mai
mari de 0,2% pentru fiecare zi de întârziere şi se vor aplica numai după o perioadă de
30 de zile care depăşeşte termenul stabilit pentru plată, fără ca suma penalizărilor să
poată depăşi suma la care s-au aplicat

NEDUMERIRE ??? In anul 2010 scara de boc in care locuiesc ne-am despartit de alte doua scari de bloc si am ramas Asociatie de Proprietari cu o singura scara. Eu am scris ca: De cand am devenit independenti de celelalte doua scari de bloc, sa ales un nou presedinte,comitet executiv,sa angajat un nou administrator,etc. Din anul 2010 in nici o Adunare Generala sau sedinte ale Comitetului Executiv ( conform proceselor verbale ) nu a existat o discutie sau hoatrare privind cuantumul minim sau maxim de 0,02% pe zi al penalizarilor pentru cei ce intarzie cu plata intretineri,, ex. 1 luna, 2luni, 1 an, 2 ani,,
In acest caz cand nu exista hotarat nimic poate stabili administratorul angajat ,o anume cota de penalizare a celor ce au intarziat la plata intretineri fara a informa sa fara a avea acordul Adunarii Generale sau a Comitetului Executiv ? Mentiune- Nu avem datorii catre nici un funizor . Si aici ravin cu : Administratorul angajat a perceput si incasat penalitati dupa bunul sau plac. ex: 2 luni de zile a perceput penalitati de 0,1% pe zi ,dupa care 5 luni a marit penalitatile la 0,2%pe zi. Actualmente a revenit la 0,1% pe zi. Mai mult pentru penalitati nu a emis chitante separate.
Nici nu trebuia sa emita chitante separate, asa cum vi s-a mai spus.

De asemenea v-am dat raspunsul ca nu sunt legale penalizari calculate si puse pe liste fara sa existe o prevedere legala (statut, hotarare a AG, decizie a comitetului executiv) si fara sa existe penalizari ale furnizorilor.

Cat mai intindem discutia asta, invartindu-ne in cerc?

Interventie moderator

@curatortudor

Trebuie sa va cer scuze pentru interferenta in topicul dv. a problemelor lansate de @cvasile si care a atras interesul repondentilor. Citind de la inceput pana la sfarsit acest topic constat ca arata ca o varza, in care si eu am o contributie.

V-am raspuns aici pentru dv. si sper sa incheiem aceasta discutie in ce va priveste.
Mergeti la presedintele asociatiei si lamuriti clar aceasta problema a penalizarilor.
Daca nu au fost prevazute nicaieri sa se inapoieze penalizarile celor carora li s-a calculat pana acum si, daca doreste sa stopeze fenomenul restantelor, atunci sa adune comitetul executiv si sa formuleze un regulament de penalizare care sa constituie acel sistem de care spuneam prevazut de lege.


Ultima modificare: Marți, 24 Decembrie 2013
elga50, moderator

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Penalitati intretinere mihaela.m mihaela.m Buna ziua, Am si eu o intrebare. Pana in luna iulie 2010 o asociatie de proprietari nu a calculat penalitati la intretinere. In aceasta luna calculeaza ... (vezi toată discuția)
Se poate aplica o penalizare mai mare de 0,2% pe zi daca aceasta este prevazuta in statut? ContSters172951 ContSters172951 Am o intrebare: in statutul asociatiei de proprietari este prevazuta o penalitate de 0,5% pe zi pt fiecare zi de intarziere a platii intretinerii. am citit ca ... (vezi toată discuția)
Penalitati la o asociatie de proprietari carymen carymen buna, tuturor! am o asociatie de proprietari unde domnul administrator pentru neplata la scadenta a calculat penalitati de 0,2%pe zi intarziere(cf.aga), dar in ... (vezi toată discuția)