In legea 319/2006 exista contraventii legate de aceasta lege:ART 39(5) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.500 lei la 7.000 lei incalcarea dispozitiilor art. 7
alin. (4)-(6), art. 8, art. 11 alin. (1) si (3), art. 13 lit. q) si s) si ale art. 27 alin. (1) lit. a) si b).
La art 8 avem asa:
Art. 8. -(1) Fara a aduce atingere obligatiilor prevazute la art. 6 si 7, angajatorul desemneaza unul sau mai multi lucratori
pentru a se ocupa de activitatile de protectie si de activitatile de prevenire a riscurilor profesionale din intreprindere si/sau
unitate, denumiti in continuare lucratori desemnati.
(2) Lucratorii desemnati nu trebuie sa fie prejudiciati ca urmare a activitatii lor de protectie si a celei de prevenire a
riscurilor profesionale.
(3) Lucratorii desemnati trebuie sa dispuna de timpul necesar pentru a-si putea indeplini obligatiile ce le revin prin
prezenta lege.
(4) Daca in intreprindere si/sau unitate nu se pot organiza activitatile de prevenire si cele de protectie din lipsa
personalului competent, angajatorul trebuie sa recurga la servicii externe.
(5) In cazul in care angajatorul apeleaza la serviciile externe prevazute la alin. (4), acestea trebuie sa fie informate
de catre angajator asupra factorilor cunoscuti ca au efecte sau sunt susceptibili de a avea efecte asupra securitatii si
sanatatii lucratorilor si trebuie sa aiba acces la informatiile prevazute la art. 16 alin. (2).
(6) Lucratorii desemnati trebuie sa aiba, in principal, atributii privind securitatea si sanatatea in munca si, cel mult,
atributii complementare.
Ma intereseaza punctul (4) din acest articol situatia fiind urmatoarea:firma are un numar de 150 de angajati si avem un serviciu extern de prevenire DAR in normele metodologice de aplicare a acestei legi (HG1425/2006) exista urmatoarea obligativitate :Art 19(1)In cazul intreprinderilor si/sau unitatilor care au peste 150 de lucratori,angajatorul trebuie sa organizeze serviciu intern de prevenire si protectie
Serviciul intern trebuie sa aiba anumite persoane cu anumite studii cerute de aceasta lege.
Intrebarea este in acest caz trebuie si serviciu intern de prevenire si protectie sau este suficient un serviciu extern?
Inspectorii de la ITM au cerut in procesul verbal organizarea serviciului intern desi avem un serviciu extern.
Cum se interpreteaza aceasta lege?
eu sunt de acord cu Dvs pana la un punct in privinta lucratorului desemnat si a serviciului intern:
vreau sa-mi aratati in lege daca eu trebuie sa platesc contraventie DACA am serviciu extern si nu am lucrator desemnat la o firam ade 200 de angajati sa zicem cu profil de distributie produse.
Unde am eu contraventia in lege pentru asa ceva?
Asta este discutia..daca am o masa infinita de bani pot face tot ce mi se cere dar de ce sa fac ceva ce nu vad in lege ca mi se spune clar?
Adica imi spuneti ca pe langa serviciu extern care are clar mai multe conditii pentru abilitare mai TREBUIE sa faca si un contract de munca in firma respectiva si sa functioneze si ca serviciu intern?
Se spune undeva in lege ca e conflict de interese?Nu se spune..deci in acest caz sa facem hartii sa depunem la itm si contracte de munca doar ca sa fie birocratia STRONG nu?
Practic pun in discutie articole din lege iar pe de alta parte articole din HG care se bat cap in cap.
Aici este discutia deschisa de mine.
Cu respect!
Octavia Turbatu
Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca
Sa va explic concret : eu am curs de nivel mediu SSM. La firmele de care ma ocup, sunt angajata cu CIM part time. Numarul de lucratori nu depaseste 40. Deci nu au nevoie de CSSM si SIPP. Daca ar fi de 150 sau mai mult, pentru SIPP eu nu as avea dreptul de a fi sef SIPP , pentru ca nu am nivel superior. Atunci , angajatorul ar trebui sa apeleze la serviciu extern, pentru a fi sef servici SIPP. Eu as deveni membru in serviciu, si cu inca cineva care ar avea macar curs nivel baza. La asta se refera articolul din lege/ norme"
"Alin. 2 al art. 19 din HG 1425/2006 prevede ca: "In cazul in care serviciul intern de prevenire si protectie nu are capacitatile si aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor activitatilor de prevenire si protectie prevazute la art. 15, angajatorul trebuie sa apeleze la unul sau mai multe servicii externe."
Sotul meu are curs superior si evaluare, si la firma la care lucreaza full time, este sef SIPP, iar angajatorul a trimis la curs doi lucratori care sunt membrii. Deoarece este o unitate care produce chimicale, au fost alesi lucratori din sectiile cele mai periculoase. Dar la alta firma doar cu CIM, deoarece nu are inca abilitare ca PFA, si serviciu extern.
Nu faceti confuzie intre acesti membrii si lucratorul desemnat. Legea spune ca la unitatile cu riscuri reduse În cazul micro-întreprinderilor şi al întreprinderilor mici, în care se desfăşoară activităţi fără riscuri deosebite, angajatorul îşi poate asuma atribuţiile din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă pentru realizarea măsurilor prevăzute de prezenta lege, dacă are capacitatea necesară în domeniu, adica curs. Daca nu are, sau nu vrea sa mai aiba inca o bataie de cap in plus, ma angajeaza pe mine ca lucrator desemnat ( sau un serviciu extern cu contract) Dar are sub 50 de lucratori si activitatea nu face parte din anexa 5 din lege.
Deci SERVICIU EXTERN poarta toata vina, trebuia sa se ocupe de SIPP. La urma ,urmei, eu stiu asa: sunt platita sa-mi fac meseria, pe care trebuie sa o cunosc. Nu am voie sa nu avertizez angajatorul de obligatiile legale. Eu o fac in scris, il pun sa semneze, apoi treaba lui, dar nu poate sa-mi reproseze ca nu a stiut. Cand vine controlul, amenda o ia angajatorul. Daca e din vina mea, e dreptul lui sa ma dea afara. De aceea eu ma acopar cu hartii, muuuulte ..!!!! Cateodata sunt bune! SSM-ul este cu totul altceva decat resursele umane. Si acolo sunt multe hartii, dar la mine pot sa moara oameni, sau sa ramana infirmi.
Sper ca m-am facut inteleasa ! Daca nu, mai va explic !
Imi raspundeti cu amabilitate exact la ce intreb:am o firma cu activitate de birou in principal si vine inspectorul si spune :AMENDA ca nu aveti lucrator desemnat.OK sunt de acord nu discut daca e nevoie sau nu de lucrator desemnat ci pun in discutie :UNDE SCRIE AMENDA PENTRU FAPTUL CA NU AM ORGANIZAREA RESPECTIVA?
Ca sa pot aplica o amenda trebuie sa o am in lege..UNDE ESTE IN LEGE ACEASTA AMENDA?
Va multumesc
Octavia Turbatu
Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca
Legea 319/2006 este de fapt o directiva Europeana 391, ca de, suntem europeni...! Nu stiu daca aveti carticica, e scurta, fara explicatii multe, daca nu stii meserie, nu intelegi nimic. Fosta lege 90, cu NGPM erau detaliate, Normele aveau 500 de pagini. In completarea legii s-au dat acele HG, care au valoare de lege, nu stiati? HG 1425 detaliaza legea si stabileste normele de aplicare. La activitate de birou HG 1028- chip. cu ecran de vizualizare, HG 1051 -manipulare mase, HG 971 - semn. de securit., HG 1048- echip. de protec. , HG 1091- loc de munca, HG 355- suprav. starii de sanatate(med. muncii), am enumerat cateva din cele care cred ca se potrivesc la dvs. Toate HG au valoare de lege, in vechiul NGPM erau toate, acum le da ca HG.
Daca va face instructaj lunar, inseamna ca aveti meserii periculoase, de ex. sofer. Altfel, pentru birou se putea la 3 sau 6 luni, legea permite, iar pers. de conducere o data pe an.
Nu spun EU, ci legea.
E greu sa va explic, intr-un mail, ceea ce eu am inteles si aplic de 3 ani, avand noroc cu sotul, care m-a mai lamurit, el practica de 7 ani.
Credeti-ma nu inspectorii sunt de vina. Conform L 319/2006
Art. 8. - (1) Fără a aduce atingere obligaţiilor prevăzute la art. 6 şi 7, angajatorul desemnează unul sau mai mulţi lucrători, pentru a se ocupa de activităţile de protecţie şi de activităţile de prevenire a riscurilor profesionale din întreprindere şi/sau unitate, denumiţi în continuare lucrători desemnaţi.
(2) Lucrătorii desemnaţi nu trebuie să fie prejudiciaţi ca urmare a activităţii lor de protecţie şi a celei de prevenire a riscurilor profesionale.
(3) Lucrătorii desemnaţi trebuie să dispună de timpul necesar pentru a-şi putea îndeplini obligaţiile ce le revin prin prezenta lege.
(4) Dacă în întreprindere şi/sau unitate nu se pot organiza activităţile de prevenire şi cele de protecţie din lipsa personalului competent, angajatorul trebuie să recurgă la servicii externe.
(5) În cazul în care angajatorul apelează la serviciile externe prevăzute la alin. (4), acestea trebuie să fie informate de către angajator asupra factorilor cunoscuţi că au efecte sau sunt susceptibili de a avea efecte asupra securităţii şi sănătăţii lucrătorilor şi trebuie să aibă acces la informaţiile prevăzute la art. 16 alin. (2).
(6) Lucrătorii desemnaţi trebuie să aibă, în principal, atribuţii privind securitatea şi sănătatea în muncă şi, cel mult, atribuţii complementare. Amenda 3500-7000
Art. 9. - (1) În toate cazurile, pentru a se ocupa de organizarea activităţilor de prevenire şi a celor de protecţie, ţinând seama de mărimea întreprinderii şi/sau unităţii şi/sau de riscurile la care sunt expuşi lucrătorii, precum şi de distribuţia acestora în cadrul întreprinderii şi/sau unităţii se impune ca:
a) lucrătorii desemnaţi să aibă capacitatea necesară şi să dispună de mijloacele adecvate;
b) serviciile externe să aibă aptitudinile necesare şi să dispună de mijloace personale şi profesionale adecvate;
c) lucrătorii desemnaţi şi serviciile externe să fie în număr suficient.
(2) Prevenirea riscurilor, precum şi protecţia sănătăţii şi securitatea lucrătorilor, trebuie să fie asigurate de unul sau mai mulţi lucrători, de un serviciu sau de servicii distincte, din interiorul sau din exteriorul întreprinderii şi/sau unităţii.
(3) Lucrătorul/lucrătorii şi/sau serviciul/ serviciile prevăzute la alin. (2) trebuie să colaboreze între ei ori de câte ori este necesar.
(4) În cazul micro-întreprinderilor şi al întreprinderilor mici, în care se desfăşoară activităţi fără riscuri deosebite, angajatorul îşi poate asuma atribuţiile din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă pentru realizarea măsurilor prevăzute de prezenta lege, dacă are capacitatea necesară în domeniu. Amenda 3000-6000
Lucrator desemnat
cornel1969
Firma are 80 de angajati. Un punct de lucru se afla la CNE Cernavoda, altul la Otopeni, sediul central la Bucuresti. Avem numit un lucrator desemnat dar care ... (vezi toată discuția)