avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 942 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Învăţământ - probleme ... Incalcare metodologie
Discuție deschisă în Învăţământ - probleme juridice conexe

Incalcare metodologie

Buna ziua! As dori sa va prezint pe scurt urmatoarea problema. Sunt profesor titular si fac o naveta de 30km pana la scoala fara a primi decontarea navetei. In localitatea de domiciliu exista un post cel putin jumatate de norma pe care as putea sa ma transfer conform metodologiei combinand cu ore in alata scoala. Directorul scolii din localitatea in care domiciliez nu scoate aceste ore vacante la concurs desi are aceasta obligatie conform legii. Mai mult pe postul respectiv alcatuit din orele vacante si cele rezervate director se afla un suplinitor care nu are drept de continuitate obtinand nota in alt judet si neocupand postul in sedinta publica. Mentionez ca postul ocupat de acest suplinitor nu a aparut ca vacant si nu a trecut, cum era normal , prin toate etapele prevazute in metodologie/calendarul ocupari posturilor (completare, restrangere, pretransfer). Mai mult conducerea scolii doreste titularizarea acestui suplinitor pe baza art 253 fara ca acesta sa indeplineasca conditiile avand nota 7 obtinuta in 2013 in alt judet , viabilitatea postului pe care ar fi titularizat fiind in perspectiva ca in localitatea in care are restul orelor urmeaza sa se pensioneze un profesor peste doi ani. Ma intereseaza sa aflu daca pot face un demers juridic impotriva acestei institutii de invatamant . Si daca este posibil care ar fi acela?
Da, puteti solicita in sedinta publica postul.
Nu poate fi blocat pentru 253, intrucat OUG 16/2014 modifica art. 253 din LEN, iar Ordinul 3275/10.04.2014 nu mentioneaza rezervarea posturilor pentru titularizare. Se mentioneaza doar viabilitatea si conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca solicitatntul, CA al scolii nu mai are nicio atributie suplimentara, dosarele fiind inregistrate la ISJ, verificarea si repartizarea se face de catre ISJ. Prin urmare, nu ar fi logic sa stabileasca CA al scolii ceva ce nu e de competenta sa.

Cunosc aceasta opinie, dar este interpretata "smechereste", interpretare care nu va tine in fata instantei, fiind un argument de maidan, nu profesional si legal.

Daca v-a intemeiat refuzul pe un act care nu-si mai poate produce efectele in lumina actualelor prevederi legale, nu aveti a va teme sa mergeti pana la capat cu solicitarea. In orice caz, orice referire la art. 253 (dosar, cerere, blocare, refuz al acordului) anterioara OUG 16/ 2014, este caduca. Acea metodologie era aplicabila inainte de publicarea ordonantei mentionate, ulterior nu.
In ceea ce priveste modalitatile de ocupare a posturilor, stabilite de CA al scolii, nu mai intra in discutie 253, intrucat titularizarea se face de catre ISJ, nu de catre scoala. Prin urmare, viabilitatea postului ramane cea stabilita de CA, dar competenta repartizarii nu.
Depuneti contestatia la scoala, la ISJ, trimiteti si la MEN, dar dupa raspunsul scolii, actionati in justitie.

Imi trimiteti in privat numele scolii?
Mda, sa analizam putin situatia!

Prevederile art. 28 alin 2 din Ordinul Ministrului nr. 5451/2013 sunt modificate prin art. 6 al OM 3080 din 5 februarie 2014,
Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ poate stabili modalitatea de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante în etapa de pretransfer consimţit între unităţile de învăţământ preuniversitar, stabilire a personalului didactic care îndeplineşte condiţiile legale de pensionare la data de 1 septembrie 2014 şi care se menţine în activitate ca titular în anul şcolar 2014-2015, în funcţia didactică, până la 3 ani peste vârsta de pensionare, raportată la data de 1 septembrie 2014, reîncadrarea în funcţia de personal didactic a personalului didactic pensionat care nu a depăşit cu 3 ani vârsta de pensionare, raportată la data de 1 septembrie 2014 şi modificare a duratei contractelor individuale de muncă ale cadrelor didactice netitulare din perioadă determinată în perioadă nedeterminată în baza art. 253 din Legea nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare, precum şi condiţii specifice de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante în cadrul etapelor de transfer consimţit între unităţile de învăţământ preuniversitar şi de pretransfer consimţit între unităţile de învăţământ preuniversitar.

cu precizari prin Adresa MEN nr.31701 din 27 februarie 2014, referitoare la modalitatile de ocupare a posturilor didactice vacante publicate, stabilite de catre CA ale scolilor:
.
Pentru posturile didactice/catedrele vacante publicate, consiliile de administratie ale unitatilor
de invatamant pot stabili modalitati de ocupare.
(pct. 4, litera b)
In baza acestor acte, CA-urile au stabilit modalitatile de ocupare a posturilor, rezervand posturile cu viabilitatea de 4 ani pentru titularizare in baza art. 253. Ceea ce era absolut legal la acea data, insa sub semnul intrebarii, dat fiind ca Decizia CCR nr. 106/2014 fusese deja pronuntata, dar inca nu publicata. (Pronuntata in sedinta din data de 27 februarie 2014) In acest context, asteptarile celor vizati de 253 nu prea mai aveau de ce sa fie in sensul vreunei exceptii.

In data de 3 aprilie 2014 se publica Decizia Curtii Constitutionale a Romaniei nr. 106/2014 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 253 alin. (1) lit. a) si b) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, moment de la care prevederile legale referitoare la art. 253 se suspenda de drept. In Decizia CCR se analizeaza notiunea de titularizare, Curtea statuand ca singura procedura admisibila este cea prin concurs national. Sub acest aspect, competenta de atribuire a posturilor apartine ISJ.
CCR considera ca
Insuficienta numarului de cadre didactice nu justifica denaturarea regimului juridic al unei institutii care are o configuratie bine definita prin lege si crearea unei modalitati „paralele” de accedere la calitatea de titular in invatamantul preuniversitar, contrara derularii in conditii optime a procesului de invatamant in cadrul unui sistem national de invatamant predictibil si functionabil. Curtea constata, totodata, ca normele criticate, in ansamblul reglementarii din care fac parte, configureaza o institutie cu un regim juridic confuz, care permite dobandirea calitatii de cadru didactic titular in alte conditii decat prin promovarea unui concurs. O asemenea institutie este de natura sa incalce exigentele de claritate si precizie a reglementarii impuse de art. 1 alin. (3) si (5) din Constitutie.


Ca urmare a Deciziei amintite, in data de 10 aprilie 2014, Guvernul Romaniei emite Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2014 privind modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011, care atribuie, prin art. 1, alin.1, competenta solutionarii dosarelor pentru titularizare ISJ,
Cadrele didactice [...] pot fi repartizate, in sedinta publica organizata de inspectoratul scolar, pe perioada nedeterminata in unitatile de invatamant in care sunt angajate, daca postul didactic/catedra este vacant (a) si are viabilitate
scolilor neramanandu-le altceva de facut decat sa stabileasca viabilitatea posturilor, institutie definita in art. 2 al OUG 16/2014.
Art. 1 alin.2 al aceluiasi act normativ prevede ca
Procedura privind repartizarea prevazuta la alin. (1) se stabileste prin metodologie elaborata cu consultarea partenerilor de dialog social si aprobata prin ordin al ministrului educatiei nationale.

Metodologia a fost aprobata prin OMEN nr. 3275 din 11 aprilie 2014 si modifica art. 55, 56, 96 si anexa nr. 19 pcuntul I, subpunctul 7 din OMEN nr. 3080 din februarie 2014. In acest sens, actualul ordin nu mai face nicio referire la atributiile scolilor de a se implica sau de a decide altceva decat certificarea viabilitatii postului, acesta urmand, conform art. 56 alin.1 lit. c) modificat prin art. 2 OMEN 3275, sa intre in circuitul firesc al miscarii personalului didactic. In sensul acestei sustineri, citez
c) solicită un post didactic/catedră, care nu a fost ocupat(ă) în etapele anterioare ale mobilității personalului didactic, este constituit(ă) sau i se poate constitui în una sau mai multe unități de invățământ cu personalitate juridică, în care cadrul didactic este încadrat în anul școlar curent, este complet(ă) sau are în componență cel mult 4 (patru) ore opționale, potrivit art. 29 alin. (2), este vacant(ă) și i se certifică viabilitatea;


Din continutul normei citate rezulta ca postul publicat exista, este vacant si a ramas vacant in urma celorlalte etape ale miscarii personalului didactic.
Cu toate acestea, posturile nu sunt libere, ci, prin Adresa MEN nr. 38197 din 14 aprilie 2014, MEN solicita ISJ sa deblocheze posturile, sa comunice OMEN 3275, dar posturile suspendate cf. Deciziei CCR 106/2014 sa fie incluse in sedinta publica din data de 29 aprilie 2014, respectiv data la care se desfasoara sedinta publica de titularizare cf. art. 253.
Acest document il puteti consulta aici: [ link extern ]

Actul administrativ de mai sus este emis in contradictie cu art. 56 alin 1 lit c) din Metodologie, intrucat mentine posturile blocate pentru etapa de titularizare cf. art 253, impiedicand desfasurarea fireasca si conforma cu norma consacrata de actul normativ superior ca forta juridica.
Pe de alta parte, OMEN 3275 prevede ca se respecta toate normele generale si specifice ale Metodologiei, ceea ce implica si respectarea etapelor, criteriilor si nediscriminarea celorlati participanti la procesul de miscare a personalului didactic. Or, prin mentinerea posturilor blocate, in conditiile in care este stiut ca exista niste interese si au aparut abuzuri ale directorilor prin refuzul acordului in etapa de pretransfer consimtit, este suficient ca acea adresa a MEN sa faca obiectul unei actiuni in anulare a actului administrativ nelegal, discriminator, aparut in dispretul legii si chiar sfidand propriile norme ale emitentului.
Ceea ce intriga si mai mult este faptul ca aceasta Adresa nu este cunoscuta, chiar daca priveste soarta atator oameni, al caror acord este respins in considerarea unei simulari de legalitate.

In consecinta, va trebui sa formulati o contestatie a Adresei MEN nr. 38197/14 aprilie 2014 la MEN, prin care solicitati anularea/revocarea actului, asteptati 45 de zile raspunsul, apoi chemati MEN in judecata.


Mai asteptam si alte potentiale solutii.
Bun,au treminat cu toate amendamentele si completarile, articolul 56 din metodologie prevede foarte clar ca posturile pot fi ocupate pe 253 numai daca raman libere in urma miscarilor de personal si totusi in calitate de titulari nu putem accede la ele pentru ca sunt blocate de consiliile de administratie ale scolilor! Luni e sedinta! Ce putem face din punct de vedere legal?
Sau ar mai fi o variata actionarea in contencios administrativ a hotararilor emise de Consiliile de administratie
Am depus o plangere administrativa prealabila la scoli si isj prin care am cerut revocarea deciziei CA de a respinge cererea de pretransfer (mai mult respingerea solicitării de pretransfer fără verificarea ei şi a documentelor din dosar de către Comisia de mobilitate ce ar fi trebuit să fie constituită înainte de întrunirea CA al şcolilor încalcă metodologia şi are caracter discriminatoriu, metodologia spune clar ca pretransferul si 253 sunt in paralel).

Alte discuții în legătură

Domiciliu me-alina me-alina anul acesta scolar am vrut sa ma pretransfer(sa ocup un alt post in locul celui unde m-am titularizat pe baza de examen), indeplinind conditiile: professor ... (vezi toată discuția)
Abuz ca sau nu? ileanastoica ileanastoica Buna ziua. Sunt profesor titular pe un post la 50 km de localitatea de domiciliu. Anul acesta a aparut un post \\\\\\\\\\"la doi pasi\\\\\\\\\\" , care a fost ... (vezi toată discuția)
Care sunt pasii de anulare a deciziei consiliului de administratie? RobertStanila RobertStanila Buna seara! Sunt invatator si am participat la etapa de pretransfer consimtit intre unitati de invatamant la o scoala care a publicat post vacant in acest ... (vezi toată discuția)