avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 563 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Expert contabil asociatie-atestat administrator?
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Expert contabil asociatie-atestat administrator?

Buna ziua, va rog daca se poate sa ma ajutati sa lamuresc un aspect: sunt expert contabil tin contabilitatea la o asociatie de proprietari. In urma unui control de la primarie, asociatiei i s-a cerut sa renunte la serviciile mele, intrucat nu am atestat de administrator imobile, altfel, asociatia urmeaza sa primeasca amenda. Nedumerirea mea este daca trebuie sa-mi iau atestat de administrator imobile sau nu si precizez si de ce:
1. L230/2007 precizeaza intr-advear la art 35 ca in cadrul activitatii de administrare intra si contabilitatea si astfel exista doar varianta angajarii unei persoane fizice cu atestat de administrator sau a unei PJ cu obiect principal sau unic administrarea de imobile;
2. In Hg 1588/2007 insa la Art 21 se precizeaza ca asociatia este obligata sa conduca contabilitatea cf L82/1991, iar in L82/1991 se precizeaza ca un contabil poate fi doar acela care are studii economice superioare sau care e membru CECCAR.
Am intrebat la CECCAR si mi s-a raspuns ca pot tine contabilitatea in baza autorizatiei pe care o am, am vorbit insa si la primarie si mi s-a spus ca imi trebuie neaparat atestat de administrator imobile.
Eu sunt putin nedumerita: inteleg ca o persoana care nu are studii economice si vrea sa faca contabilitate(fie ea si in partida simpla),inclusiv salarizare(aici nici nu mai comentez), sa fie nevoita sa faca un curs si sa sustina un examen prin care sa dobandeasca anumite cunostinte de contabilitate(in special cod fiscal), insa imi este peste puteri sa inteleg ca un expert contabil atestat sa fie nevoit sa isi ia diploma de administrator imobile, doar pentru a putea profesa meseria lui. Mi se pare un abuz daca intr-adevar asa este, intrucat eu nu doresc sa prestez servicii de administrare imobil ci doar de contabilitate!
Si daca intr-adevar primaria are dreptate, inseamna ca toate asociatiile care au contabil angajat (in baza unor studii economice si nu in baza atestatului de administrator) sunt intr-o ilegalitate totala.
Si inca ceva: ar fi chiar hilar sa am dreptul sa fac expertiza contabila la asociatii de proprietari (si am dreptul), adica sa-l verific pe dl administrator cu diploma, fara insa ca eu sa detin aceasta diploma, insa sa n-am dreptul sa fac contabilitate (treapa inferioara expertizei) decat daca am diploma de administrator!

Multumesc anticipat pentru eventualele raspunsuri.
amvirdan a scris:

Cea mai rapida solutie: faceti rapid un curs si luati-va atestatul.
Simplu.

Dvs. nu intelegeti ca doamna nu are nicio treaba cu administrarea sau meseria de administrator? Cum sa faca cursuri de administrator si sa si atesteze, ca sa ce? Sa faca contabilitatea la asociatie...
....................
Parerea mea este ca doamna de la primarie habar nu are ce face pe-acolo si ar trebui sa mergeti personal la acel birou (nu telefon, nu hartii), daca nu va intelegeti, mergeti la of. juridic al primariei sau poate la cei cu activitatea economica sau poate chiar la primar.
Cu aceasta ocazie, poate o schimba pe doamna din functie. Vorbesc serios - chiar nu am mai auzit asa ceva.
Daca as. prop. are PV de amenda - pe chestia aceasta, sa il conteste imediat in instanta.

Asta incercam sa spun si eu: inteleg ca administratorul, care nu este obligat sa aiba studii economice, sa faca curs si sa-si ia un atestat ca sa faca contabilitate la asociatie, insa nu inteleg de ce expertul contabil care este acreditat sa faca contabilitate, sa fie nevoit sa-si ia atestat de administrator ca sa faca contabilitate.
Doar ca cei la de primarie se opresc la Art 35 din L230 si atat. Am mai avut controale si la alte asociatii, pe acelasi sector si nu mi s-a cerut atestat. Si eu vreau sa lamuresc problema cu primaria, insa inainte de a face contestatii sau alte demersuri, vroiam sa aflu legal cum este corect.
O sa incerc sa iau legatura cu un avocat specializat pe asociatii de proprietari, poate reusesc sa lamuresc acest aspect, ca sa stiu ce am de facut in continuare. Pentru ca in aceasta situatie mi se ingradeste dreptul de a profesa o meserie pt care m-am autorizat si mi-am luat toate examenele posibile.
Si mai este un aspect, asa cum spunea si dl Adriantot: legal, daca nu are administrator atestat,asociatia are dreptul sa delege sarcinile administratorului celor din comitetul executiv, lucru care s-a intamplat si in cazul de fata. Din comitet sunt persoane care se ocupa de casierie si partea de gospodar. Intrucat de contabilitate nu se ocupa nimeni si s-a decis prin sedinta de comitet contractarea unei firme de contabilitate atestata care sa se ocupe de contabilitatea asociatiei (si ca sa-i raspund si dnei elga50 contractul este pt intocmire liste,state de plata,declaratii fiscale; un contract normal de contabilitate pt o asociatie), nu vad de ce primaria considera ca sunt in ilegalitate si ca trebuie neaparat sa aiba administrator cu diploma.
Peste 30 de zile o sa vad exact si ce vor scrie in PV de amenda (atunci expira perioada in care trebuie sa faca masurile date acum, printre care si angajarea unui on cu atestat de administrator, care sa se ocupe si de contabilitate) si o sa iau masurile necesare.

Multumesc.
Listele de plata au o rubrica de semnaturi la "Intocmit".
Aici nu poate semna firma de contabilitate ci doar administratorul atestat sau, in cazul de mai sus, un membru din comitet.

Avand in vedere situatia prezentata spuneam ca firma poate opta pentru varianta de a se atesta si nu mai are treaba sa se judece cu primaria.

Spuneam intr-un alt topic ca am auzit de un pilot de formula 1 care a fost prins de un echipaj de politie pe drumurile publice si amendat pentru ca nu avea carnet de conducere. Asadar, chiar daca esti as in condus masina, trebuie sa iti iei acel permis de conducere.
ingerasmic a scris:
...contractul este pt intocmire liste,state de plata,declaratii fiscale; un contract normal de contabilitate pt o asociatie)...

Iata unde-i greseala asociatiei dumneavoastra. Am subliniat. Daca semnati lista de plata ca fiind intocmita de dumneavoastra inseamna ca sunteti administrator. Spun asta pentru ca pe listele de plata, cheltuielile se repartizeaza de catre administartor, se semnaeza de administratorul care le intocmeste si apoi de presedinte si cenzor, conform legii. Daca recitim legea o sa vedem ca nu gasim nicaieri vreo prevedere ca aceste liste ar trebui sa fie intocmite si/sau semnate de contabil. Listele pot fin intocmite si/sau semnate de administratorul atestat sau de membrul comitetului care a preluat aceasta atributiune a administatorului atat timp cat asociatia nu are administrator indiferent de motive.

Asadar contabilul poate face multe (fise debitori, creditori, fise individuale, fisele furnizorilor, calcule, declarartii la finate, stat de salarii s.a.m.d. dar listele le semnaeza administratorul.
Asa ca in conformitate cu legislatia lista de plata poate fi semnata ca administrator de un membru al comitetului care nu stie contabilitatea dar nu poate fi semnata ca administrator de cineva din afara asociatiei angajat ca economist, contabil... chiar daca este doctor in contabilitatea si preda cursuri la universitate. Cu aceste argumente, primaria are dreptate sa impuna asociatiei intrarea in legalitate prin angajarea unui administrator.

Va propun o incercare. Comitetul executiv sa discute aceste probleme si, pentru a se conforma pretentiilor legale ale primariei, sa decida ca imediat un membru al comitetului sa preia sarcina administratorului de intocmire a listelor de plata, sa le semneze... Imediat presedintele sa publice un anunt, sa mearga la "fortele de munca" sa caute administrator atestat. Sigur ca poate sa caute cateva luniu sau cativa ani, ca nu-l obliga nimeni sa angajeze pe cineva.
Dar luna viitoare pe listele de plata apare semnatura altcuiva (membru comitet ing. Ionescu, prof. Georgescu, dr, Marinescu, ec. Florescu....) si nu a contabilului angajat din afara asociatiei. In acest fel sunteti in legalitate iar primaria nu are de ce sa va sanctioneze.
Daca administrator este o firma de specialitate cine va semna lista de plata in numele acelei firme?

Alte discuții în legătură

Cu sau fara administrator la asociatia de proprietari lupmarcel lupmarcel Buna ziua! Sunt presedinte la o asociatie de proprietari si va rog sa ma ajutati cu un raspuns la urmatoarea intrebare: asociatia de proprietari este ... (vezi toată discuția)
Incadrari tomasso tomasso Inspectorii serviciului specializat al primariei in urma verificarii documentelor asociatiei de proprietari au constatat ca nu a fost prezentat contractul de ... (vezi toată discuția)
Contabil sau administrator la o asociatie de proprietari? Amalya29 Amalya29 Buna ziua, pentru o asociatie de proprietari cu 30 de apartamente, avem un presedinte al asociatiei de proprietari, un cenzor si un expert contabil (printr-un ... (vezi toată discuția)