avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 789 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... rotunjirea intretinerii la leu
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

rotunjirea intretinerii la leu

M-am saturat de zecimalele de la intretinere asa cum cred ca si administratorul s-a saturat de maruntis si locatarii sa tot umble cu monede de 1,5 si 10 bani la ei ca sa plateasca intretinerea.

In OUG nr. 59/2005 privind unele măsuri de natură fiscală şi financiară pentru punerea în aplicare a Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei naţionale se spune:
Art. 1. - (1) Începând cu data de 1 iulie 2005, impozitele, taxele, contribuţiile şi alte sume datorate bugetului general consolidat se stabilesc şi se reflectă în contabilitate în monedă nouă, la nivel de leu, fără subdiviziuni, prin rotunjire la un leu pentru fracţiunile de peste 50 de bani inclusiv şi prin neglijarea fracţiunilor de până la 49 de bani inclusiv.

In OUG nr. 47/2005 privind unele măsuri care trebuie luate pentru punerea în aplicare a Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei naţionale se spune:
Art. 1. - Începând cu data de 1 iulie 2005, ca urmare a denominării monedei naţionale, veniturile din salarii, precum şi cele asimilate salariilor, pensiile şi alte drepturi de asigurări sociale, indiferent de sursa de finanţare, indemnizaţiile şi alte drepturi prevăzute de legi speciale, indemnizaţiile de şomaj, ajutoarele şi prestaţiile sociale, inclusiv alte drepturi de natura celor menţionate mai sus, acordate potrivit legii, se stabilesc în monedă nouă, leu nou, denumită în continuare leu.
Art. 2. - Operaţiunea de conversie în monedă nouă a drepturilor prevăzute la art. 1, existente la data de 30 iunie 2005, se va face prin împărţirea sumelor în moneda veche la 10.000 lei.
Art. 3. - (1) Sumele rezultate potrivit prevederilor art. 2, precum şi drepturile şi obligaţiile care se calculează, potrivit legii, prin raportare la aceste sume se rotunjesc la un leu pentru fracţiunile de peste 50 de bani inclusiv şi se neglijează fracţiunile de până la 49 de bani inclusiv.

Avand in vedere cele de mai sus este ok rotunjirea intretinerii (totalul de plata lunar) pe fiecare apartament la leu intreg, se poate face cu acordul adunarii generale sau al comitetului, sau este ilegal?
Cel mai recent răspuns: elga50 , moderator 19:03, 7 Octombrie 2009
Am inteles cum faceti, am extins doar ...
Asa procedam si noi cum a spus @elga, de mai multi ani. E o metoda legala, usor de aplicat si o poate intelege si verifica oricine. Plus sau minus se evidentiaza pe lista de luna urmatoare, corespunde cu fisa individuala a prorprietarului si nu incurcam cu nimic evidenta contabila.
Din cate inteleg,
-avem un total al cheltuielilor rezultat din documente
-un total al sumelor de plata
-un total al incasarilor in registrul de casa diferit de cel inscris in
-un total pe orizontala care este ega pe verticala in lista de plata
si atunci cum mai da balanta?
@severinvlad
Eu cred ca este corecta rotunjirea, diferenta se inregistreaza intr-un fond de rotunjiri, iese si balanta si se elimina si interpretarile din partea locatarilor.
@LocatarB - mai incercati si ganditi logic, puneti toate cifrele la locul lor si balanta "da" la perfectie!
Noi am incercat ambele metode; varianta expusa de d-na @elga50 a dat cele mai bune rezultate. A fost mai greu la inceput pana cand majoritatea a inteles cum sta treaba, insa am avut probleme cu unii proprietari care au venit la asociatie reclamand ca ei au achitat in intregime costurile intretinerii, ba chiar au observat ca au achitat si ceva in plus si atunci de ce figureaza la rubrica "restante" cu "- 0,48"? Din aceasta cauza cei cu adevarat pretentiosi se prezinta la casa cu suma exacta (eventual renunta de buna voie la cativa banuti), numai sa nu vada in rubrica "restante" ceva ca in exemplul de mai sus... Am incercat sa explicam... geaba! Acum, desi as. noastra este relativ mare, stim cum sa lucram cu fiecare. Mai mult, majoritatea proprietarilor prezinta din proprie initiativa suma rotunjita.
Nu zic ca metoda expusa de @severinvlad ar avea vre-un cusur... Depinde cum vor proprietarii. Mai mult, am vazut programe specializate de calcul care contabilizeaza aceste sume provenite din rotunjiri si la 3 luni la introduc in liste - insa consider ca abia aceasta metoda produce anumite perturbatii in evidente. S-ar putea sa gresesc, dar daca o patesti, cum se spune, "sufi si-n iaurt...".
LocatarB a scris:

Din cate inteleg,
-avem un total al cheltuielilor rezultat din documente
-un total al sumelor de plata
-un total al incasarilor in registrul de casa diferit de cel inscris in
-un total pe orizontala care este ega pe verticala in lista de plata
si atunci cum mai da balanta?
@severinvlad
Eu cred ca este corecta rotunjirea, diferenta se inregistreaza intr-un fond de rotunjiri, iese si balanta si se elimina si interpretarile din partea locatarilor.


- totalul cheltuielilor rezultat din documente este trecut in lista cu 2 zecimale
- totalul sumelor de plata este trecut in lista cu 2 zecimale
- totalul incasarilor din registrul de casa este diferit de cel inscris in liste intotdeauna indiferent ca se face rotunjire , se incaseaza mai mult sau mai putin decat in liste. Mai exista si un total al platilor prin casa, un sold initial si un sold final care nu au nici o legatura cu listele de plata
- totalurile pe fiecare coloana din liste se inscriu pe ultima linie de jos si insumarea acestora ne da intotdeauna o cifra egala cu insumarea totalurilor inscrise pe ultima coloana din dreapta. Dar toate acestea nu au decat partial legatura cu balanta, care se intocmeste dupa alte evidente si numai anumite posturi din balanta corespund cu ceea ce este afisat in lista. De exemplu in balanta figureaza fond de rulment 1050 lei (adica proprietarii au depus acesti bani pe chitante si sunt evidentiati in registrul de evidenta al fondului de rulment), dar pe lista afisata luna aceasta pe coloana "fond de rulment" este un total de zero lei pentru ca nu avem restantieri la acest fond. La fel se poate intampla la reparatii, etc.
- si ne da balanta daca nu amestecam casa cu banca cu reparatiile cu intretinerea cu orizontala si verticala.

Pentru crearea unui fond de rotunjiri trebuie sa tinem o alta evidenta contabila cu fiecare suma adaugata sau scazuta din lista pana la nivelul rotunjirii pentru fiecare proprietar in parte. adica inca un registru sau inca un rand de fise individuale. Ori prin trecerea in lista a sumelor cu zecimale si incasarea pe chitanta a unor sume rotunjite , aceste sume incasate se vor inregistra clar in registrul de casa, apoi se inregistreaza, la fel de exact, suma incasata in fisa individuala unde rezulta un rest de plata sau o plata in avans care vor apare iar foarte clar pe lista urmatoare ca restante sau plata in avans ( cu plus sau cu minus). Putem compara cu situatia cand proprietarul are de plata 123,45 lei dar nu are in buzunar luna asta decat 100 lei(pe care se taie chitanta) si ramane restant cu 23,45 lei. Sau un proprietar stie ca pleaca 2 luni si in loc sa plateasca 123,45 lei achita 250 lei ( 123,45 suma afisata pe lista si avans pentru luna urmatoare diferenta de 126,55 ce va apare cu minus pe lista urmatoare la rubrica restante ceea ce semnifica plata in avans).

Alte discuții în legătură

Cenzorat stelianaiv stelianaiv buna seara, este prima oara cand sunt cenzor la o asociatie de proprietari si am intampinat o problema: in lista de rontujiri s-a strans o suma de aproximativ ... (vezi toată discuția)
Modificari (stersaturi) centralizator cu cheltuielile aferente la asociatiea de proprietari Osanca Osanca Buna ziua, Contabilul (administrator) poate sa modifice cu pixul valoarea totala a centralizatorului cu cheltuielile aferente la Asociatia de Proprietari? ... (vezi toată discuția)
Rotunjirea sumelor datorate ContSters155247 ContSters155247 D-na administrator al asociatiei din care fac parte, are obiceiul de a rotunji suma finala de plata. De exemplu, daca la caldura am 23,46 lei, dumneaei ... (vezi toată discuția)